ILPP1/443-340/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-340/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana..., przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu: 18 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu: 13 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki budowlanej nr 67/11 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki budowlanej nr 67/11. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 13 maja 2009 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar sprzedaż z majątku prywatnego trzy działki budowlane zlokalizowane na terenie miejscowości...o powierzchni:

* działka nr 67/13 - 0,1285 ha,

* działka nr 67/12 - 0,0885 ha,

* działka nr 67/11 - 0,0899 ha.

Powyższe działki stanowią własność Wnioskodawcy i jego żony od dnia 19 marca 2007 r. Zostały zakupione jako grunty rolne, następnie odrolniono je i podzielono na działki budowlane (księga wieczysta dla całości gruntu nr geodezyjny 67/9 to...). Razem powierzchnia gruntu wynosi 0,3490 ha.

W dniu 6 listopada 2008 r. wydana została decyzja o warunkach zabudowy, która określa m.in. maksymalny stopień zabudowy na działkach (67/13, 67/12, 67/11) jako 20% powierzchni terenu objętego planowaną inwestycją. W ww. decyzji Burmistrza Miasta i Gminy... nr..., w uzasadnieniu podano, iż inwestycja znajduje się na terenie nie objętym planem zagospodarowania przestrzennego. Działki nie zostały również ujęte w programie rolnym sporządzonym do planu miejscowego, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Ww. teren nie wymaga zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż Zainteresowany jest rolnikiem, a grunty rolne zostały zakupione w celu powiększenia powierzchni upraw. Na przedmiotowych działkach uprawiane było zboże. Wnioskodawca oświadczył, że nie jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie udostępniał również gruntów innym osobom.

W roku 2006 Wnioskodawca sprzedał działkę, która stanowiła współwłasność z kuzynką i żoną Zainteresowanego, a w roku 2008 została sprzedana kolejna działka z majaku osobistego, będąca współwłasnością Wnioskodawcy i jego żony. Sprzedane działki nie są zabudowane żadnymi budynkami.

Obecnie Zainteresowany zamierza sprzedać 3 działki o nr geodezyjnych 67/11, 67/12 i 67/13.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając działkę nr geodezyjny 67/11 Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedane działki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie prowadzi działalności w zakresie sprzedaży nieruchomości. Nie miał możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu sprzedawanych gruntów. Przedmiotowe działki są majątkiem osobistym Wnioskodawcy i jego żony, i nie zostały zakupione w celu odsprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą w świetle ust. 2 powołanego artykułu rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności w jakich dokonane są czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy. Dla celów ustalenia, czy dostawa nieruchomości gruntowych wyczerpuje znamiona pojęcia "działalność gospodarcza" koniecznym jest ustalenie, czy zamiarem podmiotu realizującego dostawę jest wykonywanie tego typu czynności w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "zamiar", jak również nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać, czy intencją wykonawcy określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).

Zgodnie natomiast ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r., str. 1223) pojęcie "zamiar" oznacza "to, co ktoś zamierzył, umyślił sobie, określony projekt, pomysł, zamysł, cel".

Pojęcie częstotliwości należy rozumieć jako zakładające powtarzalność czynności tego samego rodzaju. Przesłanki wskazujące na zamiar wykonywania pewnej czynności w sposób częstotliwy muszą istnieć w chwili wykonania usługi lub sprzedaży towaru.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

W związku z powyższym, nawet w przypadku, gdy sprzedaż dokonywana jest jednorazowo lecz okoliczności wskazują na to, że zamysłem oraz celem sprzedającego jest ponowne wykonywanie tej czynności w przyszłości w sposób częstotliwy, to uznać należy, iż dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT wykonywana jest działalność gospodarcza.

Z treści przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca wraz z żoną w roku 2007 zakupili grunty rolne w celu powiększenia powierzchni upraw. Zainteresowany nie jest rolnikiem ryczałtowym, nie udostępniał gruntu innym osobom. Przedmiotowy grunt został odrolniony i podzielony na 3 działki (nr geodezyjny 67/11, 67/12, 67/13), które zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy stanowią grunty budowlane. Dla przedmiotowych działek nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. W roku 2006 Wnioskodawca sprzedał działkę stanowiącą współwłasność z kuzynką oraz żoną, a w roku 2008 została sprzedana kolejna działka będą współwłasnością Wnioskodawcy i jego żony. Obecnie Zainteresowany planuje sprzedać 3 działki.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż dostawy działek będą realizowane z zamiarem ich powtarzania i zmierzają do nadania im zorganizowanego charakteru. Dostawy kilku działek nie można zaliczyć do czynności jednorazowej. Istotnym jest, aby w momencie dokonywania pierwszej dostawy działki Wnioskodawca miał zamiar dokonać kolejnej czynności tego rodzaju. Sprzedaż działek budowlanych podlega wówczas opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a dokonujący dostawy uzyskuje status podatnika podatku VAT już przy dokonaniu pierwszej dostawy. Nie ulega wątpliwości, że taki zamiar wystąpi w omawianej sprawie, a dostawa ww. działek dokonywana będzie w ramach prowadzonej przez sprzedającego samodzielnej działalności gospodarczej.

Wskazać również należy, iż z wniosku nie wynika, aby zakupu nieruchomości dokonano na inny cel aniżeli późniejsze zbycie. O zamiarze zbycia działek świadczą czynności podjęte przez Wnioskodawcę, tj. odrolnienie gruntu, jego podział na 3 odrębne działki oraz wystąpienie do właściwego organu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym, stwierdza się, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż będzie nosiła znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a dokonujący dostawy gruntu Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika wykonującego czynności opodatkowane na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (decyzja o warunkach zabudowy oraz studium uwarunkowań), natomiast dopiero w przypadku braku wyżej wskazanych dokumentów - ewidencja gruntów.

Należy jednak wskazać, iż kwalifikowanie przeznaczenia gruntów w oparciu o dokumentację dotyczącą kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej nie leży w kompetencji organów podatkowych - art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).

Uwzględniając zatem opis zdarzenia przyszłego wskazującego, iż zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy działka przeznaczona do sprzedaży znajduje się na terenie oznaczonym jako budowlany, stwierdzić należy, iż dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą również skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 cyt. ustawy.

Reasumując, sprzedaż działki nr geodezyjny 67/11 będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według podstawowej 22% stawki podatku VAT.

Ponadto, tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki budowlanej nr 67/11. Natomiast, w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży działek budowlanych o nr 67/12 i 67/13 zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 8 czerwca 2009 r., nr ILPP1/443-340/09-5/AK i ILPP1/443-340/09-6/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl