ILPP1/443-337/07-2/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-337/07-2/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów poniesionych na realizację Projektu: "Budowa (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów poniesionych na realizację Projektu: "Budowa (...)".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina X zawarła z Wojewodą Y w dniu 2 grudnia 2005 r. umowę o dofinansowanie Projektu: "Budowa (...)" w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. Zgodnie z umową Gminie X zostało przyznane dofinansowanie na realizację przedmiotowego Projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Celem Projektu jest usprawnienie funkcjonowania administracji samorządowej Gminy oraz przygotowanie i wdrożenie podstaw e-usług, związanych z infrastrukturą społeczeństwa informacyjnego Gmin, tak aby skróceniu uległ średni czas załatwiania sprawy oraz widoczna była większą transparentność w funkcjonowaniu urzędu.

Zasadniczy cel Projektu przekłada się na mierzalne cele jak: sukcesywny wzrost ilościowy sieci (...) będących własnością Urzędu Miasta w skali rocznej.

Celami szczegółowymi są:

* wdrożenie pierwszego etapu budowy X Publicznego Systemu Informacji Przestrzennej XPSIP,

* wdrożenie zasadniczych, dla rotacji bytu XPISP modułów obsługi punktów adresowych oraz standaryzacji zapisu i prezentacji planów zagospodarowania przestrzennego,

* powstanie nowych jakościowo publicznych e-usług pozwalających na publiczne, powszechnie identyfikowanie stanu własności gruntów w połączeniu z identyfikowaniem stanu przeznaczenia danego terenu,

* opracowanie na potrzeby tego projektu ortofotomapy, aby bardziej uwiarygodnić treści dostępnej i publikowanej informacji oraz wspomóc w jej zobrazowaniu w stosunku do informacji kartograficznej.

W ramach realizacji Projektu Wnioskodawca ponosi wydatki z tytułu:

* zakupu serwerów,

* zakupu instalacji i konfiguracji serwerów,

* zakupu standardowego oprogramowania (...),

* implementacji struktur baz danych,

* metod zarządzania oraz konfiguracji, opracowania modułu administrator,

* opracowania funkcji importu i aktualizacji warstw (...),

* załadowania bazy danych warstwą mapy zasadniczej, ewidencją gruntów,

integracji z systemem obiegu dokumentów i spraw (...),

* wykonania i dostawy ortofotomapy,

* opracowania modułów, obsługi standaryzacji zapisu i prezentacji planów zagospodarowania przestrzennego,

* opracowania internetowej przeglądarki danych,

* opracowania rejestru graficznego decyzji urbanistycznych.

Wdrożenie systemu nie skutkuje wykonywaniem żadnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu przepisu art. 5 ustawy o VAT. W wyniku realizacji Projektu nie powstaną rozwiązania organizacjno - techniczne, które mogłyby stanowić tytuł do pobierania jakichkolwiek opłat za korzystanie z systemu. Zatem Gmina nie będzie wykonywała żadnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, nie powstanie więc podatek należny związany z realizacją Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie X, w związku z realizacją Projektu w powyższym stanie faktycznym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów z nim związanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów związanych z realizacją przedmiotowego Projektu.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca będzie wdrażał bazy danych informatycznych w celu usprawnienia funkcjonowania administracji samorządowej Gminy w ramach wyrównywania dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych pomiędzy regionami w Polsce i Unii Europejskiej.

Realizacja Projektu spowoduje szeroki dostęp do publicznej i powszechnej informacji o "przestrzeni" co znacząco zminimalizuje ilość wielokrotnie niepotrzebnych formalnych działań i prac administracyjnych. Czynności te nie spełniają wymogów uznania ich za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją ww. Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie dwa warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku, Gmina w związku z realizacją przedmiotowego Projektu nie będzie wykonywała żadnej czynności opodatkowanej.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb prowadzonego przedsięwzięcia ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl