ILPP1/443-316/13-6/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-316/13-6/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług, które służą profilaktyce i przywracaniu zdrowia uczniów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług, które służą profilaktyce i przywracaniu zdrowia uczniów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług edukacyjnych na rzecz przedszkoli oraz szkół publicznych. Usługi te realizowane są na podstawie umów zawieranych z organami prowadzącymi te placówki lub innymi instytucjami realizującymi projekty edukacyjne na rzecz tych placówek. Finansowanie realizacji tych projektów odbywa się za pośrednictwem EFS oraz budżetu państwa. Celem tych zajęć jest wsparcie uczniów, uczennic i wychowanków, kształcących się w szkołach oraz uczęszczających do przedszkoli poprzez indywidualizację procesu nauczania opartego o zdiagnozowane potrzeby edukacyjne oraz udzielenie profesjonalnej usługi diagnozy i terapii w różnych aspektach. Cel ten realizowany jest poprzez przeprowadzanie dla uczniów i wychowanków usługi edukacyjnej w postaci dodatkowych zajęć (rozwijających i wyrównujących) powiązanych bezpośrednio z realizowanymi przez te placówki zadaniami statutowymi oraz realizację konsultacji i terapii np. z logopedami, psychoterapeutami i psychologami.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., przeważająca działalność Wnioskodawcy mieści się w grupowaniu PKWiU 85.60.Z "Działalność wspomagająca edukację".

Pozostała działalność powiązana z tematem zapytania o interpretację mieści się w grupowaniach:

* 85.51.7 "Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych",

* 85.59.A "Nauka języków obcych",

* 85.59.8 "Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane",

* 86.90.A "Działalność fizjoterapeutyczna",

* 86.90.E "Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana".

Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wpis do ewidencji został dokonany przez Wydział Edukacji Miasta..., na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki niepublicznej - Ogniska pracy pozaszkolnej.... Statut wskazuje na zakres realizowanych zajęć, metodologię oraz kadrę dydaktyczną. Jednocześnie statut wskazuje na siedzibę placówki, którą jest....

Zajęcia edukacyjne realizowane są na rzecz innych placówek - przedszkoli, szkół i placówek objętych przepisami o systemie oświaty. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli i instruktorów, posiadających wykształcenie kierunkowe i/lub uprawnienia trenerskie, instruktorskie, nauczycielskie, bądź uprawnienia do wykonywania zawodów medycznych. Współpraca pomiędzy Wnioskodawcą o instruktorami odbywa się w oparciu o zawarte z Wnioskodawcą umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Wnioskodawca nie świadczy tych usług osobiście.

Aktualnie Wnioskodawca realizuje zajęcia edukacyjne i konsultacje specjalistyczne w ramach projektu prowadzonego przez Urząd Miasta w... - "Pierwsze kroki w edukacji" POKL... w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", Działanie 9.1 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w systemie oświaty", Poddziałanie 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych". Usługa edukacyjna jest finansowana w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i 15% z budżetu państwa. Instytucją Pośredniczącą II stopnia w tym projekcie jest Wojewódzki Urząd Pracy w....

Usługa edukacyjna polega na przeprowadzeniu zajęć edukacyjnych oraz służących profilaktyce i poprawie zdrowia uczniów w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto... (tekst jedn.: SP..., Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy) w następującym zakresie:

A. Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

B. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

C. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy - zajęcia realizowane przez nauczycieli WF,

D. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych w naukach matematyczno - przyrodniczych - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

E. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych matematycznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

F. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych humanistycznie: polonistycznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

G. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych humanistycznie: czytelniczo - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

H. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych artystycznie: teatralnie - zajęcia realizowane przez nauczyciel nauczania początkowego

I. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych artystycznie: plastycznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

J. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych artystycznie: tanecznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

K. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych artystycznie: muzycznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,B. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych humanistycznie: język angielski - zajęcia realizowane przez nauczycieli języka obcego,

L. Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - zajęcia realizowane przez dyplomowanych logopedów,

M. Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

N. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych w zakresie integracji sensorycznej - SI - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

O. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne w zakresie komunikacji alternatywnej i wspomagającej ACC - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

P. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne w zakresie terapii behawioralnej - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

Q. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne w zakresie terapii metodą Halliwick - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

R. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne w zakresie metody Weroniki Sherborne - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

S. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne - ludoterapia - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

T. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych biofeedback - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

U. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych - rewalidacja - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

V. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne - arteterapia - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

W. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych arteterapia - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

X. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych w zakresie korekcyjno kompensacyjnym - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

Y. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci w zakresie korekcyjno - kompensacyjnym - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów.

Ponadto, pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. Zainteresowany poinformował, iż:

1. W Jego opinii usługi o których mowa we wniosku są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.),

2. Nie znalazł w przepisach podatkowych jednoznacznej definicji pojęcia "kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego". Zatem Wnioskodawca dokonał ponownej analizy w tym zakresie i Jego zdaniem realizowane usługi nie wypełniają definicji kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1206), kształcenie zawodowe w szkołach publicznych i niepublicznych odbywa się w następujących typach szkół ponadgimnazjanych:

* trzyletniej zasadniczej szkole zawodowej,

* czteroletnim technikum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

* szkole policealnej dla osób posiadających wykształcenie średnie, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, umożliwiającej uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje wdanym zawodzie,

* trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym.Zatem ustawodawca nie przewiduje, aby na poziomie szkoły podstawowej występowały działania mające charakter kształcenia zawodowego, a co za tym idzie - także przekwalifikowania zawodowego.

3. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane w punktach od "M" do "Z" są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i są świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych. Zajęcia te realizowane są przez dyplomowanych logopedów, psychologów i psychoterapeutów. Ich celem jest dokonanie diagnozy problemów rozwojowych dzieci uczestniczących w projekcie oraz zastosowanie odpowiedniej terapii w celu ich usunięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi edukacyjne opisane w punktach od "M do Z" w części dotyczącej stanu faktycznego, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Urzędu Miasta... podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c oraz art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d ustawy o VAT ze względu na fakt, iż służą one profilaktyce i przywracaniu zdrowia uczniów oraz są świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych: logopedy, psychologa i psychoterapeuty.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi edukacyjne opisane w punktach od "M" do "Z" w części dotyczącej stanu faktycznego, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Urzędu Miasta... na podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c oraz art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d Ustawy o VAT ze względu na fakt, iż służą one profilaktyce i przywracaniu zdrowia uczniów oraz są świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych: logopedy, psychologa i psychoterapeuty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zwolnienia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty,

b.

pielęgniarki i położnej,

c.

medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887 i Nr 174, poz. 1039),

d.

psychologa.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy, dodanym do ustawy przepisem art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332), zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Zauważyć należy, że wymienione powyżej zwolnienia od podatku VAT mają charakter podmiotowo - przedmiotowy. Przede wszystkim zwolnienia te mają bowiem zastosowanie wyłącznie do usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz do dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych. Ustawodawca wymienił ponadto konkretne podmioty, które wykonując takie usługi, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Ze zwolnienia od podatku korzysta również świadczenie usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa ww. przepisach. Zwolnienie obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone osoby (podmioty).

Zdefiniowanie w cyt. przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług zakresu zwolnienia poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, odpowiada co do zasady używanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE określeniom "postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych". Podkreślenia wymaga, iż orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE wskazuje również, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40). Zgodnie z orzeczeniem w tej sprawie "celu terapeutycznego nie należy określać w sposób szczególnie wąski, świadczenie profilaktycznych usług medycznych może być również zwolnione od podatku nawet jeśli okaże się że osoby, które są poddane badaniom lub innym zabiegom medycznym o charakterze profilaktycznym nie cierpią na żadną chorobę lub anomalię zdrowotną."

Należy więc mieć na uwadze, że wyżej powołane przepisy zwalniają od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalniają zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach wykonywania zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi. Zauważyć zatem można, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem - nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od VAT. Świadczenie usług, dokonywane w ramach wykonywania zawodu lekarza, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli nie odpowiadają one koncepcji opieki medycznej. Jeśli głównym celem usług medycznych nie jest ochrona, w tym zachowanie lub odtworzenie zdrowia, ale raczej udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących pewne prawne konsekwencje, nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku. Jeżeli usługa polega na wydaniu ekspertyzy lekarskiej, to chociaż wyniki tej usługi należą do kompetencji świadczącego usługi medyczne i mogą obejmować działania, które są typowe dla zawodów medycznych, to jednak, aby do takiego katalogu świadczeń zastosować przedmiotowe zwolnienie muszą one służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług edukacyjnych na rzecz przedszkoli oraz szkół publicznych. Usługi te realizowane są na podstawie umów zawieranych z organami prowadzącymi te placówki lub innymi instytucjami realizującymi projekty edukacyjne na rzecz tych placówek. Finansowanie realizacji tych projektów odbywa się za pośrednictwem EFS oraz budżetu państwa. Celem tych zajęć jest wsparcie uczniów, uczennic i wychowanków, kształcących się w szkołach oraz uczęszczających do przedszkoli poprzez indywidualizację procesu nauczania opartego o zdiagnozowane potrzeby edukacyjne oraz udzielenie profesjonalnej usługi diagnozy i terapii w różnych aspektach. Cel ten realizowany jest poprzez przeprowadzanie dla uczniów i wychowanków usługi edukacyjnej w postaci dodatkowych zajęć (rozwijających i wyrównujących) powiązanych bezpośrednio z realizowanymi przez te placówki zadaniami statutowymi oraz realizację konsultacji i terapii np. z logopedami, psychoterapeutami i psychologami.

Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Zajęcia edukacyjne realizowane są na rzecz innych placówek - przedszkoli, szkół i placówek objętych przepisami o systemie oświaty. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli i instruktorów, posiadających wykształcenie kierunkowe i/lub uprawnienia trenerskie, instruktorskie, nauczycielskie, bądź uprawnienia do wykonywania zawodów medycznych. Współpraca pomiędzy Wnioskodawcą o instruktorami odbywa się w oparciu o zawarte z Wnioskodawcą umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Wnioskodawca nie świadczy tych usług osobiście.

Aktualnie Wnioskodawca realizuje zajęcia edukacyjne i konsultacje specjalistyczne w ramach projektu prowadzonego przez Urząd Miasta w... - "Pierwsze kroki w edukacji" (...) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", Działanie 9.1 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w systemie oświaty", Poddziałanie 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych". Usługa edukacyjna jest finansowana w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i 15% z budżetu państwa. Instytucją Pośredniczącą II stopnia w tym projekcie jest Wojewódzki Urząd Pracy w....

Usługa edukacyjna polega na przeprowadzeniu zajęć edukacyjnych oraz służących profilaktyce i poprawie zdrowia uczniów w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto... (tekst jedn.: SP..., Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy) w następującym zakresie:

A. Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

B. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

C. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy - zajęcia realizowane przez nauczycieli WF,

D. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych w naukach matematyczno - przyrodniczych - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

E. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych matematycznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

F. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych humanistycznie: polonistycznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

G. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych humanistycznie: czytelniczo - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

H. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych artystycznie: teatralnie - zajęcia realizowane przez nauczyciel nauczania początkowego

I. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych artystycznie: plastycznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

J. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych artystycznie: tanecznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

K. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych artystycznie: muzycznie - zajęcia realizowane przez nauczycieli nauczania początkowego,

L. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych humanistycznie: język angielski - zajęcia realizowane przez nauczycieli języka obcego,

M. Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - zajęcia realizowane przez dyplomowanych logopedów,

N. Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

O. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych w zakresie integracji sensorycznej - SI - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

P. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne w zakresie komunikacji alternatywnej i wspomagającej ACC - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

Q. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne w zakresie terapii behawioralnej - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

R. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne w zakresie terapii metodą Halliwick - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

S. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne w zakresie metody Weroniki Sherborne - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

T. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne - ludoterapia - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

U. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych biofeedback - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

V. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych - rewalidacja - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

W. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne - arteterapia - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

X. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych arteterapia - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

Y. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych w zakresie korekcyjno kompensacyjnym - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów,

Z. Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci w zakresie korekcyjno - kompensacyjnym - zajęcia realizowane przez psychoterapeutów i psychologów.

Zajęcia edukacyjne opisane w punktach od "A" do "L" są realizowane na rzecz innych placówek - przedszkoli, szkół i placówek objętych przepisami o systemie oświaty. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli i instruktorów, posiadających wykształcenie kierunkowe i/lub uprawnienia trenerskie, instruktorskie, nauczycielskie, bądź uprawnienia do wykonywania zawodów medycznych. Współpraca pomiędzy Wnioskodawcą o instruktorami odbywa się w oparciu o zawarte z Wnioskodawcą urnowy zlecenia lub umowy o dzieło. Wnioskodawca nie świadczy tych usług osobiście.

Natomiast, usługi opisane w punktach od "M" do "Z" - zdaniem Wnioskodawcy - są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i są świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych. Zajęcia te realizowane są przez dyplomowanych logopedów, psychologów i psychoterapeutów. Ich celem jest dokonanie diagnozy problemów rozwojowych dzieci uczestniczących w projekcie oraz zastosowanie odpowiedniej terapii w celu ich usunięcia.

W związku z powyższym, ze względu na fakt, że Zainteresowany usługi, o których mowa we wniosku w pkt "M" do "Z", wykonuje przez następujących specjalistów, tj. logopedów, psychologów oraz psychoterapeutów należy przeanalizować czy w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy prawa podatkowego zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 19 i 19a ustawy.

Jak wskazano wyżej - z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki - służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są w ramach wykonywanych zawodów (lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa i osób świadczących powyższe usługi w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej). Przy czym zwolnienie ma zastosowanie również do podatników zatrudniających osoby świadczące usługi opieki medycznej w ramach wykonywania zawodu określonego w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy bądź też podatników nabywających te usługi od podmiotów wymienionych w 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 we własnym imieniu na rzecz osoby trzeciej.

W tym miejscu podkreślić należy, iż z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości UE w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system podatku VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 112) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).

Zauważyć również należy, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał stwierdził, iż pojęcia "opieki medycznej" oraz "świadczeń opieki medycznej" (...) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d'Ambrumenil (C-307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, iż pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Analizując przedstawione powyżej regulacje zauważyć należy, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18, pkt 18a i pkt 19 ustawy, pojęcie "usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia" odpowiada określeniom używanym przez TSUE "postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych". W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212, pkt 40).

Warto przywołać tu ugruntowane stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE, że zwolnienia (zawarte w art. 132 Dyrektywy) stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego i mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich (np. wyrok C-307/01, pkt 52). Oznacza to, że zakres przedmiotowy zwolnień zawartych w art. 132 Dyrektywy powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich.

Należy podkreślić, iż ani przytoczone przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyroku w sprawie C-212/01 oraz w sprawie C-384/98.

Z powyższego wynika, iż zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 i pkt 19a ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Zauważyć bowiem należy, iż nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia i takiego celu nie będą realizować nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy odpowiada zakresowi zwolnienia wynikającego z przepisu art. 132 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej C-141/00 w sprawie Ambulanter Pflegedienst Kügler GmbH, "zwolnienie przyznane w art. 13 (A) (J) (c,) Szóstej Dyrektywy (aktualnie art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady) nie zależy od formy prawnej podatnika świadczącego usługi medyczne lub paramedyczne, o których mowa w tym przepisie".

W wyroku tym TSUE wyjaśnił również: "W dosłownej interpretacji, przepis ten (art. 132 ust. 1 lit. c) dyrektywy) nie wymaga, by usługi medyczne były świadczone przez podatnika o konkretnej formie prawnej, aby objąć je zwolnieniem. Spełnione muszą być tylko dwa warunki: musi to obejmować usługi medyczne i muszą one być świadczone przez osoby posiadające konieczne kwalifikacje zawodowe" (pkt 27).

Oznacza to, że zwolnienie określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy ma zastosowanie do usług opieki medycznej, świadczonych w ramach wykonywania zawodów medycznych, niezależnie od formy organizacyjno-prawnej podatnika świadczącego taką usługę. Natomiast brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy ma na celu doprecyzowanie, iż przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy zwolnienie ma również zastosowanie do usług świadczonych przez wykonujących te zawody na rzecz pacjentów u podatników, którzy ich zatrudniają.

Analiza powyższych przepisów wskazuje natomiast, iż zwolnienie od podatku usług w zakresie opieki medycznej od dnia 1 stycznia 2011 r. ma charakter podmiotowo-przedmiotowy (a nie jak wcześniej - przedmiotowy). Z tego względu oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego daną usługę. Ze zwolnienia korzystają usługi służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez zakłady opieki zdrowotnej oraz podmioty lecznicze w ramach działalności leczniczej bądź przez określonych przedstawicieli zawodów medycznych, lub uczelnie medyczne. Obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone osoby (podmioty).

Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, ustawodawca odwołał się do ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 217).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o działalności leczniczej, określenie osoba wykonująca zawód medyczny - oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

Świadczeniem zdrowotnym stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o działalności leczniczej, są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Natomiast z art. 3 ust. 1 tejże ustawy wynika, że działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

W myśl art. 10 cyt. ustawy o działalności leczniczej, ambulatoryjne świadczenia zdrowotne obejmują świadczenia podstawowej lub specjalistycznej opieki zdrowotnej oraz świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej, udzielane w warunkach niewymagających ich udzielania w trybie stacjonarnym i całodobowym w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu. Udzielanie tych świadczeń może odbywać się w pomieszczeniach przedsiębiorstwa, w tym w pojeździe przeznaczonym do udzielania tych świadczeń, lub w miejscu pobytu pacjenta.

Należy zauważyć, iż TSUE w pkt 45 wyroku C-106/05 (orzeczenie z dnia 8 czerwca 2006 r. w sprawie L.u.P GmbH) wskazał: "Wystarczy w tym zakresie zauważyć, że jak wynika z samej treści art. 13 część A ust. 2 szóstej dyrektywy, warunki wymienione w lit. a) tego ustępu mogą mieć zastosowanie wyłącznie do świadczeń opieki medycznej, które zostały zawarte w ust. 1 lit. b) tego artykułu, a nie do opieki, która została zwolniona z opodatkowania na mocy ust. 1 lit. c) tego artykułu. Ponadto ten ostatni przepis nie uzależnia przyznania zwolnienia z opodatkowania ww. opieki od tego, czy podmiot lub instytucja zapewniająca taką opiekę ma status publicznoprawny albo też są oficjalnie uznane przez dane państwo członkowskie, lecz od tego, czy świadczy ona taką opiekę w ramach wykonywania zawodów medycznych i paramedycznych określonych przez ustawodawstwo krajowe (ww. wyrok w sprawie Solleveld i van den Hout-van Eijnsbergen, pkt 23)".

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że aby usługi świadczone przez specjalistów, tj. logopedów, psychoterapeutów oraz psychologów mogły korzystać ze zwolnienia w oparciu o przepisy art. 43 ust. 1 pkt 19 w związku z pkt 19a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki: muszą to być usługi medyczne w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, i muszą one być świadczone przez podmiot leczniczy lub osobę posiadającą konieczne kwalifikacje zawodowe wymagane do udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie zawodu medycznego.

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotowe usługi wymienione w pkt "M" do "Z" są wykonywane - jak wskazał Wnioskodawca - przez specjalistów, tj. logopedów, psychoterapeutów i psychologa.

Należy zauważyć, iż zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera, diagnosty laboratoryjnego. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, iż pojęcie "osoba wykonująca zawód medyczny" obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania. Pojęcie "wykonywanie zawodu medycznego" należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.

W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537 z późn. zm.), logopedzi oraz psychoterapeuci zostali wymienieni w grupie 228 "Inni specjaliści ochrony zdrowia" - (logopedzi - 228502, psychoterapeuta - 228905).

W związku z powyższym zostaje spełniona pierwsza przesłanka - podmiotowa, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Uwzględniając powyższe regulacje należy stwierdzić, że decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT do opisanych we wniosku usług w pkt od "M" do "Z", jest wykazanie, że celem świadczonych usług jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywrócenie i poprawa zdrowia. Profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby. Z kolei interpretując termin "poprawa zdrowia", którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, należy zastosować wykładnię literalną, zgodnie z którą wyrażenie to oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie. Podobnie należy postąpić dokonując wykładni pojęcia "przywracanie zdrowia", które oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.

Jak wskazał Wnioskodawca we wniosku usługi wskazane w pkt "M" do "Z" są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i są świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych. Zajęcia te realizowane są przez dyplomowanych logopedów, psychologów i psychoterapeutów. Ich celem jest dokonanie diagnozy problemów rozwojowych dzieci uczestniczących w projekcie oraz zastosowanie odpowiedniej terapii w celu ich usunięcia.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie, w przypadku powyższych usług medycznych, ze względu na cel ich wykonywania, spełniony został warunek przedmiotowy stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, a tym samym Wnioskodawca zatrudniając osoby wykonujące ww. zawody w celu świadczenia usług w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy zatem uznać, iż świadczenie przez Wnioskodawcę usług wymienionych w pkt "M" do "Z", w ramach których usługi wykonuje logopeda oraz psychoterapeuta, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c w zw. z pkt 19a ustawy.

Kolejnymi usługami oferowanymi przez Zainteresowanego, są usługi świadczone przez psychologa.

Ustawodawca zawód psychologa wymienił wprost w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d ustawy. Zatem, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe usługi świadczone przez psychologa wymienione w pkt "M" do "Z" wniosku są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia korzystają ze zwolnienia od podatku VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d w zw. z pkt 19a ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług, które służą profilaktyce i przywracaniu zdrowia uczniów. Kwestia dotycząca opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-316/13-5/HW.

Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez firmy szkoleniowe usług edukacyjnych została załatwiona postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 17 lipca 2013 r., nr ILPP1/443-316/13-4/HW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl