ILPP1/443-301/10-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-301/10-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Kultury, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nieodpłatnych usług organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem (PKWiU 63.30.11-00.00) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nieodpłatnych usług organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem (PKWiU 63.30.11-00.00). Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 maja 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Kultury organizuje konkursy, quizy, wystawy, rajdy i inne imprezy o charakterze kulturalno-rozrywkowym, mające na celu kształtowanie postaw pro-ekologicznych i popularyzację kultury ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.

Przedmiotowe usługi finansowane są w przeważającej części z dotacji podmiotowej, otrzymywanej z budżetu Gminy oraz dotacji przyznawanych przez WFOŚiGW, związanych bezpośrednio z realizacją określonych zadań. Usługi te sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny wg PKWiU pod symbolem 92.32.10-00.00 - "usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych" oraz 63.30.11-00.00 - "usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem".

Udział w ww. imprezach jest nieodpłatny. Do usług tych Zainteresowany stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności ekologiczno-kulturalnej i organizowanych cyklicznie konkursów wręczane są upominki, a za punktowane miejsca - nagrody (książki, plecaki, sprzęt komputerowy, puchary, udział w zorganizowanych dla laureatów konkursów - wycieczkach itp.).

W związku z zakupem nagród i upominków Ośrodek dokonuje odliczenia podatku naliczonego, a w momencie ich rozdania wystawiona zostaje faktura wewnętrzna z należnym podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 18 maja 2010 r. Zainteresowany informuje, iż:

1.

nie jest podmiotem kwalifikującym się do systemu oświaty zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

2.

upominki i nagrody nabywane są w celu rozdania ich uczestnikom i zwycięzcom konkursów,

3.

przekazywane są nieodpłatnie, a jedynym warunkiem otrzymania upominku jest udział w konkursie, a nagrody - zajęcie punktowanego miejsca,

4.

nie są przekazywane za inne świadczenia wzajemne,

5.

konkursy o tematyce ekologicznej oraz pozostałe konkursy organizowane są przez MOK w ramach zadań statutowych. Udział w tych konkursach jest nieodpłatny. Jedynymi wyjątkami są: konkurs tańca nowoczesnego i turnieje szachowe, w których pobierana jest opłata akredytacyjna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Ośrodek usługi w zakresie działań pro-ekologicznych (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 63.30.11-00.00) są zwolnione od podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi polegające na organizowaniu rajdów dla dzieci i młodzieży sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod symbolem 63.30.11-00.00 - "usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem" są zwolnione od podatku, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca organizuje konkursy, quizy, wystawy, rajdy i inne imprezy o charakterze kulturalno-rozrywkowym, mające na celu kształtowanie postaw pro-ekologicznych i popularyzację kultury ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.

Przedmiotowe usługi finansowane są w przeważającej części z dotacji podmiotowej, otrzymywanej z budżetu Gminy oraz dotacji przyznawanych przez WFOŚiGW, związanych bezpośrednio z realizacją określonych zadań. Usługi te sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny wg PKWiU pod symbolem 63.30.11-00.00 - "usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem". Działania pro-ekologiczne organizowane są przez Zainteresowanego w ramach zadań statutowych. Udział w ww. imprezach jest nieodpłatny. Do usług tych Zainteresowany stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż Zainteresowany w ramach zadań statutowych organizuje działania pro-ekologiczne - imprezy turystyczne, w których udział jest bezpłatny.

Zatem biorąc pod uwagę treść przytoczonych wyżej przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż w sytuacji kiedy Wnioskodawca świadczy nieodpłatne usługi organizowania imprez turystycznych (PKWiU 63.30.11-00.00) w ramach prowadzonej działalności pro-ekologicznej, to czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na ich nieodpłatny charakter oraz fakt, iż nie są spełnione dyspozycje wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Bowiem nieodpłatne organizowanie imprez turystycznych odbywa się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie własnych zadań statutowych).

Należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie powołany przez Wnioskodawcę § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma zastosowania.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto należy wskazać, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nieodpłatnych usług organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem (PKWiU 63.30.11-00.00). Kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług związanych z działalnością pro-ekologiczną świadczonych nieodpłatnie oraz za które pobierana jest opłata akredytacyjna została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 14 czerwca 2010 r. nr ILPP1/443-301/10-4/AW. Natomiast w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wręczenia upominków i nagród oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 14 czerwca 2010 r. nr ILPP1/443-301/10-6/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl