ILPP1/443-301/08-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-301/08-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z umową nr YYY o dofinansowanie projektu w ramach programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych", Wnioskodawca jest Beneficjentem ww. projektu. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) projektu realizowanego w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym nr (...) w W., przy ul. (...). Celem programu jest:

* w ramach obszaru A "Wyposażenie bazy dydaktycznej i rehabilitacyjnej placówek specjalnych "NOWA PRACOWNIA",

* w ramach obszaru B "Doposażenie struktury socjalno bytowej - "INTERNAT TO TEŻ DOM".

Program realizowany jest w okresie od dnia 12 września 2007 r. do dnia 31 marca 2008 r.

Strategicznym celem programu "Edukacja" jest wyrównanie szans dzieci i młodzieży niepełnosprawnych w dostępie do nauki oraz poprawa warunków pobytu dzieci i młodzieży w placówkach zapewniających edukację i całodobową opiekę.

Natomiast celem operacyjnym programu jest poprawa warunków, umożliwiających prowadzenie procesu edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, na poziomie porównywalnym ze szkolnictwem ogólnodostępnym oraz poprawa infrastruktury socjalno - bytowej w placówkach specjalnych zapewniających całodobową opiekę nad uczniami - wychowankami niepełnosprawnymi. Realizacja celu operacyjnego przyczyni się do realizacji celu strategicznego programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych".

Otrzymane w ramach przedmiotowej umowy dofinansowanie ze środków PFRON Wnioskodawca przeznaczył na zakup wyposażenia bazy dydaktycznej i rehabilitacyjnej Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr (...) przy ul. (...) w W. W szczególności w ramach ww. dofinansowania zakupiono:

1.

wyposażenia pracowni:

* komputerowej (oprogramowanie, komputer, słuchawki, system operacyjny),

* multimedialnej (projektor multimedialny, notebook, system operacyjny, ekran multimedialny, wizualizer),

* języka polskiego (telewizor, odtwarzacz DVD, zestaw lektur dla szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły zawodowej - po 10 szt. płyt DVD, zestawy książek czytanych na płytach CD),

* matematycznej (klocki, bryły, inne pomoce matematyczne, gry edukacyjne),

* fizycznej (filmy dydaktyczne, maszyna elektrostatyczna, płyty DVD - doświadczenia).

2.

wyposażenia Ośrodka w meble, sprzęt AGD, lampy oświetleniowe, pościel, kołdry, koce, naczynia.

Zarówno zakupy dotyczące wyposażenia pracowni jak również te, związane z doposażeniem struktury socjalno - bytowej wykorzystane będą w całości przez wychowanków przebywających w Ośrodku. Zatem w tym zakresie nie powstanie podatek należny związany z realizowanym projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów poniesionych na realizację ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów poniesionych na realizację projektu. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zakupione przez Wnioskodawcę wyposażenie bazy dydaktycznej i rehabilitacyjnej placówki oraz doposażenie infrastruktury socjalno - bytowej, w całości będzie przeznaczone dla wychowanków przebywających w Ośrodku.

Zatem korzystanie z przedmiotowych zakupów przez dzieci i młodzież przebywających w Ośrodku nie spełnia wymogów uznania za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, o której mowa w przepisie art. 5 ustawy o VAT.

Skoro więc realizacja projektu nie skutkuje wykonywaniem przez Gminę X czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i nie powstanie należny podatek VAT, to tym samym Gminie X w związku z realizacją projektu opisanego w powyższym stanie faktycznym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów ponoszonych na realizację projektu. Zatem podatek należny z tytułu dokonanych zakupów na realizację projektu, nie będzie mógł być odliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl