ILPP1/443-3/13-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-3/13-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu 20 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lutego 2013 r. zawierającym korektę treści wniosku z dnia 24 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione (po uwzględnieniu korekty zawartej w piśmie z dnia 19 lutego 2013 r.) następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polską spółką kapitałową zarejestrowaną dla celów VAT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności jest wybudowanie odcinka autostrady (dalej: Odcinek Autostrady), a także utrzymanie i eksploatacja Odcinka Autostrady (czynność opodatkowana VAT).

Jednocześnie, w związku z powyższą działalnością, Spółka zobowiązana była (na podstawie umowy zawartej z podmiotem udzielającym Spółce koncesji, tj. ze Skarbem Państwa działającym poprzez Ministra Infrastruktury, na eksploatację Odcinka Autostrady) do poniesienia nakładów na wybudowanie infrastruktury towarzyszącej w postaci sieci energetycznej wzdłuż obsługiwanego przez nią Odcinka Autostrady (dalej: Infrastruktura), która to jest niezbędna do prawidłowej eksploatacji Odcinka Autostrady (wybudowanie Infrastruktury stanowi jeden z warunków otrzymania koncesji na budowę i eksploatację Odcinka Autostrady). Ponosząc przedmiotowe nakłady na wybudowanie Infrastruktury, Spółka odliczała VAT naliczony wynikający z faktur dotyczących nakładów na wybudowanie Infrastruktury.

Infrastruktura została wybudowana przez podwykonawcę działającego na zlecenie Spółki głównie na nieruchomościach stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego oraz osób fizycznych. Jednocześnie, po zakończeniu procesu inwestycyjnego, Infrastruktura została przyłączona do sieci energetycznych należących do lokalnych podmiotów zajmujących się przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej (dalej: Przedsiębiorstwa sieciowe) na terenach przez które przebiega obsługiwany przez Spółkę Odcinek Autostrady.

Infrastruktura jest wykazywana w księgach rachunkowych i podatkowych Spółki jako nakłady w obcym środku trwałym (wchodzące w zakres łącznych nakładów poniesionych na wybudowanie autostrady, która jako budowla inżynieryjna wraz z takimi obiektami, jak wiadukty, węzły, przejścia dla zwierząt itp., stanowi nakład inwestycyjny w obcym środku trwałym).

Obecnie Spółka rozważa możliwość nieodpłatnego przeniesienia własności Infrastruktury (nieodpłatne przekazanie Infrastruktury) na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych.

Takie działanie jest uzasadnione z uwagi na fakt, iż Spółka jest podmiotem wyspecjalizowanym w zakresie eksploatacji autostrad płatnych (dla takiego celu została powołana i posiada odpowiednią koncesję w tym zakresie). Natomiast wybudowanie Infrastruktury przez Spółkę wynikało wyłącznie z faktu, iż Spółka realizowała inwestycję polegającą na budowie Odcinka Autostrady, w związku z czym była zobowiązana również do poniesienia nakładów na wybudowanie Infrastruktury. Niemniej jednak, celem działalności Spółki nie jest ani eksploatacja Infrastruktury ani wykorzystanie jej do celów działalności gospodarczej (Infrastruktura będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej przez Przedsiębiorstwa sieciowe). Co więcej, przekazanie Infrastruktury do innego podmiotu pozwoli Spółce na ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem Infrastruktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z wybudowaniem Infrastruktury, nawet jeśli zostanie ona nieodpłatnie przekazana na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT związanego z wybudowaniem Infrastruktury, nawet jeśli zostanie ona nieodpłatnie przekazana na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych (z uwagi na związek nakładów na Infrastrukturę z działalnością opodatkowaną VAT prowadzoną przez Spółkę).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego.

W świetle tego przepisu, podstawowym warunkiem odliczenia VAT jest wykazanie związku danego wydatku (VAT naliczonego dotyczącego tego wydatku) z czynnością dającą prawo do odliczenia VAT, czyli co do zasady z czynnością opodatkowaną VAT.

Jak wskazano powyżej, poniesienie nakładów związanych z budową Infrastruktury było niezbędne aby Spółka uzyskała możliwość eksploatacji Odcinka Autostrady. W efekcie więc, nakłady te związane są z działalnością opodatkowaną VAT Spółki polegającą na eksploatacji Odcinka Autostrady (pobór opłat za przejazd).

Z tego też względu, nie ulega wątpliwości, że budowa Infrastruktury była niezbędna dla prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę, co generuje prawo do odliczenia VAT po stronie Spółki. Co więcej fakt, że Spółka może nieodpłatnie przekazać tę Infrastrukturę na rzecz Przedsiębiorstwa sieciowego nie wpływa na to, iż Spółka wybudowała tę Infrastrukturę wyłącznie w celu prowadzenia działalności opodatkowanej związanej z eksploatacją Odcinka Autostrady. Z tego też względu przekazanie tej Infrastruktury nie będzie mieć wpływu na prawo do odliczenia VAT po stronie Spółki.

Co istotne, powyższe stanowisko znajduje pełne uzasadnienie w praktyce organów podatkowych - przykładowo zostało potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 marca 2012 r., sygn. IPPP1/443-114/12-2/AW, interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 marca 2010 r., sygn. ILPP2/443-127/10-2/MN czy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 marca 2010 r., sygn. ILPP1/443-1563/09-5/AI.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową zarejestrowaną dla celów VAT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wybudowanie Odcinka Autostrady, a także jego utrzymanie i eksploatacja (czynność opodatkowana podatkiem VAT). W związku z powyższą działalnością, Spółka zobowiązana była (na podstawie umowy zawartej z podmiotem udzielającym Spółce koncesji, tj. ze Skarbem Państwa działającym poprzez Ministra Infrastruktury, na eksploatację Odcinka Autostrady) do poniesienia nakładów na wybudowanie infrastruktury towarzyszącej w postaci sieci energetycznej wzdłuż obsługiwanego przez nią Odcinka Autostrady (dalej: Infrastruktura), która to jest niezbędna do prawidłowej eksploatacji Odcinka Autostrady (wybudowanie Infrastruktury stanowi jeden z warunków otrzymania koncesji na budowę i eksploatację Odcinka Autostrady).

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - nakłady, które poniosła Spółka na wykonanie Infrastruktury w postaci sieci energetycznej będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. utrzymaniem i eksploatacją Odcinka Autostrady (co wynikało z umowy na otrzymanie koncesji).

Reasumując, Spółka na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową Infrastruktury w postaci sieci energetycznej, a następnie nieodpłatnie przekazanej na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych, z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania usług została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 26 marca 2013 r., nr ILPP1/443-3/13-3/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl