ILPP1/443-296/09-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-296/09-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 15 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) oraz z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "Program wykorzystywania obszarów rekreacyjnych w celu stworzenia Regionalnego Centrum Rekreacyjno-Sportowo-Konferencyjnego - (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "Program wykorzystywania obszarów rekreacyjnych w celu stworzenia Regionalnego Centrum Rekreacyjno-Sportowo-Konferencyjnego - (...)". Dnia 19 marca 2009 r. oraz 4 maja 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o pełnomocnictwo dla osoby upoważnionej do reprezentacji oraz o informacje w zakresie stanu faktycznego sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Projekt pn. "Program wykorzystywania obszarów rekreacyjnych w celu stworzenia Regionalnego Centrum Rekreacyjno-Sportowo-Konferencyjnego - (...)" jest indywidualnym projektem kluczowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007 - 2013.

Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w X nr (...)z dnia 2X lutego 200X r. projekt ten jest częścią szerokiego programu zagospodarowania terenów rekreacyjnych X zlokalizowanych w części zachodniej Miasta. Obszar Regionalnego Centrum Rekreacyjno-Sportowo-Konferencyjnego obejmuje tereny przy al. (...) (Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową), nowopowstały Aquapark Fala, Park, Ogród Zoologiczny, Ogród Botaniczny, Lunapark oraz Górkę R.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

* dokończenie budowy Hali (w tym dokończenie stanu surowego zamkniętego, roboty budowlano-wykończeniowe),

* wyposażenie pomieszczeń oraz zagospodarowanie terenu wokół Hali - drogi,

* zieleń, nawierzchnie oraz oświetlenie terenu.

W obiekcie powstaną takie elementy infrastruktury jak: arena sportowa (z możliwością przystosowania do różnych dyscyplin sportu), zaplecze szatni i pomieszczeń technicznych, a także kompleks gastronomiczny. Hala przystosowana będzie do organizacji zawodów rangi mistrzostw świata w lekkiej atletyce halowej, w grach zespołowych, gimnastyce, sportach walki oraz tenisie. Ponadto, w obiekcie będzie możliwość organizacji występów artystycznych, koncertów oraz wystaw, targów i kongresów. Powierzchnia użytkowa obiektu Hali wyniesie 25876,30 m 2, a kubatura obiektu to 385000 m 3. Obiekt Hali zostanie oddany w dzierżawę zgodnie z akceptacją Pierwszego Wiceprezydenta Miasta X z dnia 30 grudnia 200X r. W oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) organy samorządu terytorialnego wykonujące czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, nie korzystają z wyłączenia z grupy podatników podatku VAT.

Dnia 19 marca 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o pełnomocnictwo dla osoby upoważnionej do reprezentacji. Natomiast w dniu 4 maja 2009 r. Zainteresowany uzupełnił stan faktyczny sprawy wskazując, iż ww. projekt należy do zadań gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Nie jest to zadanie objęte ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

Efekty zrealizowanego projektu, tj. obiekt hali, będzie związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, bowiem wykonany obiekt zostanie w całości wydzierżawiony, a uzyskiwane z tego tytułu przychody będą opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto X (Urząd Miasta X) ubiegając się o dofinansowanie projektu "Program wykorzystywania obszarów rekreacyjnych X w celu stworzenia Regionalnego Centrum Rekreacyjno-Sportowo-Konferencyjnego - (...)" może we wniosku składanym do Urzędu Marszałkowskiego w X w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, załączyć interpretację indywidualną stanowiącą o prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu (programu).

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto X (Urząd Miasta X) z tytułu świadczenia usług dzierżawy będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT - zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o podatku VAT. Przepis ten stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje w chwili otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności, określonego w umowie.

Wnioskodawca dokonując zakupów towarów i usług służących do wykonania czynności opodatkowanej - dzierżawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Miasto X (Urząd Miasta X) może we wniosku o dofinansowanie projektu, wskazać na prawną możliwość odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W tym też celu gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o VAT). Jak stanowi art. 11a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy i w tym zakresie jest zwolniony od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Miasto X (Urząd Miasta X) stara się o dofinansowanie projektu objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013. Jednym z elementów projektu jest wielofunkcyjna hala widowiskowo-sportowa. W obiekcie tym będą mogły być organizowane występy artystyczne, koncerty, wystawy a także targi i kongresy. Realizacja projektu należy do zadań własnych samorządu terytorialnego określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Przedmiotowy obiekt - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - zostanie oddany w dzierżawę, a efekty realizacji będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi. Uzyskiwany - na podstawie ww. czynności cywilnoprawnej - obrót będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że przekazanie dzierżawcy praw do używania i czerpania pożytków z przedmiotu umowy dzierżawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego Miasto X (Urząd Miasta X) jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

Reasumując, Miasto (Urząd Miasta) ma prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "Program wykorzystywania obszarów rekreacyjnych X w celu stworzenia Regionalnego Centrum Rekreacyjno-Sportowo-Konferencyjnego - (...)".

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - nie zostały rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności wskazanego przez Wnioskodawcę obowiązku podatkowego zdefiniowanego w art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy o podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl