ILPP1/443-277/07-2/IN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-277/07-2/IN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu: 28 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu inwestycji polegającej na budowie wodociągu - jest prawidłowe w części dotyczącej podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu inwestycji polegającej na budowie wodociągu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizowała inwestycję "Budowa wodociągu zbiorowego zaopatrzenia w wodę z przyłączeniami dla miejscowości leżących wzdłuż XXX". Powyższa inwestycja realizowana była w ramach programu ZPORR. Umowę o dofinansowanie Gmina podpisała w dniu 27 września 2005 r. Z umowy tej wynika, iż podatek VAT został zaliczony do kosztu kwalifikowanego.

Aneksem z dnia 30 listopada 2005 r. zmieniono termin realizacji zadania na 29 kwietnia 2005 r., a zakończenie finansowe realizacji na 30 listopada 2005 r. Zakończenie inwestycji nastąpiło zgodnie z protokołem końcowym odbioru robót w dniu 29 kwietnia 2005 r. W tym dniu wystawiono też fakturę VAT.

Powyższą inwestycję przyjęto na stan środków trwałych i przekazano w użytkowanie dla Zakładu Gospodarki Komunalnej w P. w dniu 30 września 2005 r. Dofinansowanie z tytułu zrealizowania projektu w kwocie 181.650 zł. Gmina otrzymała w dniu 14 listopada 2006 r. W powyższym projekcie beneficjentem pomocy jest Gmina P., która nie świadczy usług i nie pobiera opłat za wodę. Użytkownikiem sieci wodociągowej jest Zakład Gospodarki Komunalnej w P., który sprzedaje wodę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w odniesieniu do projektu realizowanego w ramach ZPORR, tj. "Budowy wodociągu zbiorowego zaopatrzenia w wodę z przyłączami dla miejscowości leżących wzdłuż XXX" ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zrealizowanej inwestycji, ponieważ sprzedaży wody dokonuje Zakład Gospodarki Komunalnej. Zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT powinien stanowić koszty kwalifikowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków ZPORR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej podatku od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (...).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dotacja otrzymana ze środków ZPORR stanowi dofinansowanie na realizację inwestycji polegającej na budowie wodociągu zbiorowego zaopatrującego w wodę. Realizacja inwestycji mieści się zatem w ramach zadań własnych wykonywanych przez Gminę. Ponadto inwestycja nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę, lecz przez Zakład Gospodarki Komunalnej, który zajmuje się sprzedażą wody.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ realizując inwestycję wykonuje zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami. Ponadto, Gmina nie wykorzystuje wodociągu do wykonywania czynności opodatkowanych ponieważ podmiotem, który sprzedaje wodę jest Zakład Gospodarki Komunalnej.

Reasumując należy stwierdzić, iż Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl