ILPP1/443-275/14-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-275/14-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 2 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* określenia, czy świadczone usługi w ramach administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym wymienione w pkt 16 i 17 będą stanowiły u Spółki czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

* wskazania podmiotu zobowiązanego do wykazywania w rejestrze sprzedaży i w deklaracji VAT-7 obrotu oraz podatku należnego z tytułu ww. usług cmentarnych pobranych przez Spółkę, a stanowiących dochód Gminy;

* możliwości wystawiania faktur przez Wnioskodawcę za ww. opłaty cmentarne, które w całości stanowią dochód Gminy

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* określenia, czy świadczone usługi w ramach administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym wymienione w pkt 16 i 17 będą stanowiły u Spółki czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

* wskazania podmiotu zobowiązanego do wykazywania w rejestrze sprzedaży i w deklaracji VAT-7 obrotu oraz podatku należnego z tytułu ww. usług cmentarnych pobranych przez Spółkę, a stanowiących dochód Gminy;

* możliwości wystawiania faktur przez Wnioskodawcę za ww. opłaty cmentarne, które w całości stanowią dochód Gminy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe, pytanie oraz własne stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z Gminą X, której przedmiotem będzie świadczenie usług w zakresie administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym w X.

Obowiązki wykonawcy określi umowa, która obejmować będzie:

1.

przygotowanie miejsca na kwatery wg planu zagospodarowania cmentarza;

2.

wskazanie miejsca pod groby ziemne;

3.

bieżące naprawy i konserwacje w domu przedpogrzebowym, w tym przegląd, konserwacja i naprawa instalacji elektrycznej, sprzętu i wyposażenia oraz bieżące sprzątanie;

4.

udostępnienie i przygotowanie kaplicy do uroczystości pogrzebowych;

5.

konserwacje i bieżące naprawy obiektów i elementów wyposażenia cmentarza, utrzymanie porządku w pomieszczeniach gospodarczych znajdujących się na cmentarzu;

6.

bieżące utrzymanie czystości na terenie cmentarza, tj. zamiatanie i odśnieżanie alejek, usuwanie gołoledzi, odchwaszczanie i wymianę uszkodzonych obrzeży i krawężników;

7.

utrzymanie czystości i porządku pasa zieleni pomiędzy płotem a parkingiem, tj. sprzątanie, koszenie;

8.

wykonywanie prac pielęgnacyjno-konserwacyjnych zieleni;

9.

przeprowadzenie wycinki drzew i krzewów oraz usuwanie wiatrołomów z cmentarza;

10.

zapewnienie dostatecznej ilości kontenerów na śmieci oraz ich wywóz;

11.

utrzymanie i pielęgnację grobów podopiecznych Państwowego Domu Pomocy Społecznej oraz Pomników poległych w Walkach (...);

12.

konserwację pizometrów;

13.

zabezpieczenie ciągłej dostawy wody i regulowanie zobowiązań za jej dostawę;

14.

regulowanie zobowiązań za energię, wywóz śmieci i innych opłat związanych z funkcjonowaniem cmentarza;

15.

prowadzenie pełnej, zgodnej z aktualnymi w tym zakresie przepisami prawa, dokumentacji cmentarnej;

16.

terminowy pobór opłat za miejsca pod groby ziemne i grobowce oraz za budowę nagrobka na Cmentarzu Komunalnym zgodnie z obowiązującą Uchwałą:

a.

za miejsca pod groby ziemne na okres 20 lat,

b.

za miejsca pod grobowce na okres 99 lat,

c.

za budowę nagrobka;

17.

pobieranie opłat za usługi cmentarne świadczone na Cmentarzu Komunalnym w X zgodnie z obowiązującym Zarządzeniem Burmistrza, tj.:

a.

opłaty za utrzymanie cmentarza,

b.

przechowywanie zwłok w chłodni,

c.

wjazd na teren cmentarza.

Zgodnie z umową Spółka będzie wystawiała za czynności wymienione w punktach 1 do 15 fakturę miesięczną dla Gminy X.

Opłaty zawarte w punktach 16 i 17 nie będą przychodami Spółki, lecz w całości mają być przekazane na konto Urzędu Miejskiego w X. Opłaty pobierane za usługi cmentarne z punktu 16 i 17 stanowią w całości dochód Gminy. Spółka ww. opłaty ma pobierać na podstawie kwitariusza wydanego przez Urząd Miejski w X lub poprzez kasę fiskalną Spółki. Wnioskodawca nadmienia, że Gmina X posiada w Spółce 100% udziałów.

Świadczenie usług cmentarnych należy do zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie spraw cmentarnych.

Ponadto w piśmie z dnia 13 czerwca 2014 r. - stanowiącym uzupełnienie do wniosku - Zainteresowany wskazał, że z projektu umowy o administrowanie i zarządzanie cmentarzem komunalnym w X wynika, że za czynności wymienione w pkt 1-15 wskazanych we wniosku Spółka będzie wystawiać faktury miesięczne obejmujące jej wynagrodzenie ustalone w umowie.

Spółka będzie miała obowiązek dostarczyć Gminie rozliczenie z wpływów z tytułu pobieranych opłat oraz pisemne sprawozdanie z:

* ilości pochówków;

* ilości pobranych opłat za usługi cmentarne świadczone na Cmentarzu Komunalnym,

* ilości pobranych opłat za miejsca pod groby ziemne i grobowce oraz za budowę nagrobka na Cmentarzu Komunalnym.

Pobrane przez Spółkę opłaty za usługi cmentarne świadczone na Cmentarzu Komunalnym w X i opłaty za miejsca pod groby ziemne i grobowce oraz za budowę nagrobka na Cmentarzu Komunalnym mają stanowić dochód Gminy X i mają być wpłacane przez Spółkę na konto Gminy co miesiąc, do szóstego dnia następnego miesiąca.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wskazane we wniosku w pkt 16 i 17 usługi zostały sklasyfikowane w następujący sposób:

* PKWiU 96.03.1 Usługi pogrzebowe i pokrewne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy odpłatne usługi cmentarne, które zostały wyspecyfikowane w pkt 16 i 17 sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03.1 - "Usługi pogrzebowe i pokrewne", będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z wykonywanymi usługami w tym zakresie przez Spółkę (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 13 czerwca 2014 r.).

2. Czy Spółka może wystawiać faktury VAT za opłaty wyspecyfikowane w pkt 16 i 17, które będą w całości stanowiły dochód Gminy X.

3. Kto powinien wykazywać w rejestrze sprzedaży oraz w deklaracji VAT-7 obrót oraz podatek należny z tytułu świadczonych usług cmentarnych pobranych przez Spółkę i odprowadzonych na konto Gminy dotyczących:

a.

opłat za utrzymanie cmentarza,

b.

przechowanie zwłok w chłodni,

c.

wjazd na cmentarz komunalny,

d.

za pobrane opłaty pod groby ziemne,

e.

za pobrane opłaty pod grobowce na okres 99 lat,

f.

za pobrane opłaty zabudowę nagrobka na cmentarzu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Usługi, które zostały wyspecyfikowane w pkt 16 i 17 sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU usługi pogrzebowe i pokrewne - 96.03.1 stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 8% przez Gminę (ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu z dnia 13 czerwca 2014 r.).

Ad. 2

Spółka może wystawiać faktury za opłaty wymienione w punkcie 16 i 17 jeżeli zostanie upoważniona przez Gminę do wystawiania faktur w jej imieniu.

Ad. 3

W ocenie Zainteresowanego, to Gmina X, a nie Spółka powinna wykazywać obrót od opłat wyspecyfikowanych w pkt 16 i 17 oraz podatek należny w swoich rejestrach sprzedaży oraz rozliczać podatek w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Natomiast w myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z kolei przez sprzedaż - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy - należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 106a ustawy - obowiązujący od dnia 1 stycznia 2014 r. - przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności (...).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106d ust. 2 ustawy - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. - faktury może wystawiać w imieniu i na rzecz podatnika również upoważniona przez niego osoba trzecia, w szczególności jego przedstawiciel podatkowy, o którym mowa w art. 18a.

Ponadto, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z kolei na mocy art. 109 ust. 3 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 134 oraz art. 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Dane, które podatnik wpisuje do deklaracji składanej w urzędzie skarbowym, stanowią odzwierciedlenie danych wynikających z prowadzonych przez niego ewidencji sprzedaży i ewidencji zakupu VAT. Przepisy ustawy nie narzucają określonej formy prowadzenia ewidencji. Ważne jest tylko, aby zawierała ona wszystkie elementy wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy oraz inne dane, które są niezbędne do prawidłowego wypełnienia deklaracji VAT.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z Gminą X, której przedmiotem będzie świadczenie usług w zakresie administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym w X. Obowiązki wykonawcy określi umowa, która obejmować będzie:

1.

przygotowanie miejsca na kwatery wg planu zagospodarowania cmentarza;

2.

wskazanie miejsca pod groby ziemne;

3.

bieżące naprawy i konserwacje w domu przedpogrzebowym, w tym przegląd, konserwacja i naprawa instalacji elektrycznej, sprzętu i wyposażenia oraz bieżące sprzątanie;

4.

udostępnienie i przygotowanie kaplicy do uroczystości pogrzebowych;

5.

konserwacje i bieżące naprawy obiektów i elementów wyposażenia cmentarza, utrzymanie porządku w pomieszczeniach gospodarczych znajdujących się na cmentarzu;

6.

bieżące utrzymanie czystości na terenie cmentarza, tj. zamiatanie i odśnieżanie alejek, usuwanie gołoledzi, odchwaszczanie i wymianę uszkodzonych obrzeży i krawężników;

7.

utrzymanie czystości i porządku pasa zieleni pomiędzy płotem a parkingiem, tj. sprzątanie, koszenie;

8.

wykonywanie prac pielęgnacyjno-konserwacyjnych zieleni;

9.

przeprowadzenie wycinki drzew i krzewów oraz usuwanie wiatrołomów z cmentarza;

10.

zapewnienie dostatecznej ilości kontenerów na śmieci oraz ich wywóz;

11.

utrzymanie i pielęgnację grobów podopiecznych Państwowego Domu Pomocy Społecznej oraz Pomników poległych w Walkach (...);

12.

konserwację pizometrów;

13.

zabezpieczenie ciągłej dostawy wody i regulowanie zobowiązań za jej dostawę;

14.

regulowanie zobowiązań za energię, wywóz śmieci i innych opłat związanych z funkcjonowaniem cmentarza;

15.

prowadzenie pełnej, zgodnej z aktualnymi w tym zakresie przepisami prawa, dokumentacji cmentarnej;

16.

terminowy pobór opłat za miejsca pod groby ziemne i grobowce oraz za budowę nagrobka na Cmentarzu Komunalnym zgodnie z obowiązującą Uchwałą:

a.

za miejsca pod groby ziemne na okres 20 lat,

b.

za miejsca pod grobowce na okres 99 lat,

c.

za budowę nagrobka;

17.

pobieranie opłat za usługi cmentarne świadczone na Cmentarzu Komunalnym w X zgodnie z obowiązującym Zarządzeniem Burmistrza, tj.:

a.

opłaty za utrzymanie cmentarza,

b.

przechowywanie zwłok w chłodni,

c.

wjazd na teren cmentarza.

Zgodnie z umową Spółka będzie wystawiała za czynności wymienione w punktach 1 do 15 fakturę miesięczną dla Gminy X obejmującą jej wynagrodzenie ustalone w umowie. Opłaty zawarte w punktach 16 i 17 nie będą przychodami Spółki. Pobrane przez Spółkę opłaty za usługi cmentarne świadczone na Cmentarzu Komunalnym w X i opłaty za miejsca pod groby ziemne i grobowce oraz za budowę nagrobka na Cmentarzu Komunalnym mają stanowić dochód Gminy X i mają być wpłacane przez Spółkę na konto Gminy co miesiąc, do szóstego dnia następnego miesiąca. Spółka będzie miała obowiązek dostarczyć Gminie rozliczenie z wpływów z tytułu pobieranych opłat oraz pisemne sprawozdanie z:

* ilości pochówków;

* ilości pobranych opłat za usługi cmentarne świadczone na Cmentarzu Komunalnym,

* ilości pobranych opłat za miejsca pod groby ziemne i grobowce oraz za budowę nagrobka na Cmentarzu Komunalnym.

Świadczenie usług cmentarnych należy do zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie spraw cmentarnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii:

* określenia, czy świadczone usługi w ramach administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym będą stanowiły u Spółki czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

* wskazania podmiotu zobowiązanego do wykazywania w rejestrze sprzedaży i w deklaracji VAT-7 obrotu oraz podatku należnego z tytułu świadczonych usług cmentarnych pobranych przez Spółkę, a stanowiących dochód Gminy;

* możliwości wystawiania faktur przez Wnioskodawcę za opłaty cmentarne, które w całości stanowią dochód Gminy.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że skoro Spółka będzie świadczyć czynności, o których mowa w pkt 16 i 17 w imieniu i na rzecz Gminy, to pobierane od klientów (w imieniu i na rachunek Gminy) kwoty należne z tytułu opłat cmentarnych przekazywane Gminie, nie będą stanowić dla Spółki zapłaty, o której mowa w art. 29a ustawy. Spółka bowiem, na podstawie postanowień umownych ze zlecającym (Gminą) będzie wykonywać jedynie czynności zarządzania i administrowania cmentarzem, uzyskując za te usługi stosowne wynagrodzenie. A zatem po stronie Spółki kwoty z tytułu opłat cmentarnych wskazanych w pkt 16 i 17 nie będą stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zapłatą dla Spółki będzie w omawianej sytuacji wyłącznie ta kwota jaka stanowić będzie wynagrodzenie za świadczone przez nią usługi w zakresie zarządzania i administrowania cmentarzem.

A zatem realizacja przez Spółkę czynności w imieniu i na rachunek Gminy będzie równoznaczna z ich wykonywaniem przez Gminę. Zatem to nie Spółka, lecz Gmina będzie zobowiązana wykazywać podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu zrealizowanych czynności, o których mowa w pkt 16 i 17 w rejestrze sprzedaży oraz deklaracji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe, w przypadku posiadania stosownego pełnomocnictwa w tym zakresie - Spółka powinna wystawiać faktury VAT w imieniu i na rzecz Gminy z tytułu pobieranych opłat cmentarnych opisanych w pkt 16 i 17.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy w odpowiedzi na zadane pytania należy stwierdzić, że:

Ad. 1

Odpłatne usługi cmentarne, które zostały wyspecyfikowane w pkt 16 i 17 sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03.1 - "Usługi pogrzebowe i pokrewne", nie będą stanowiły u Spółki czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2

Spółka będzie mogła wystawiać faktury VAT za opłaty wyspecyfikowane w pkt 16 i 17, które będą w całości stanowiły dochód Gminy X, jeżeli zostanie upoważniona przez Gminę do wystawiania faktur w jej imieniu.

Ad. 3

Podmiotem zobowiązanym wykazywać podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu zrealizowanych czynności, o których mowa w pkt 16 i 17, pobranych przez Spółkę i odprowadzonych na konto Gminy, w rejestrze sprzedaży oraz deklaracji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług będzie nie Spółka, lecz Gmina.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii wskazania właściwej stawki dla usług cmentarnych wymienionych w pkt 16 i 17.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl