ILPP1/443-270/13-3/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-270/13-3/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

1. Zespół Szkół (zwany dalej Zespołem) jest placówką oświatową (jednostką budżetową), prowadzoną przez Gminę Miejską. W skład Zespołu wchodzą: 1) Przedszkole Miejskie; 2) Szkoła Podstawowa; 3) Gimnazjum.

2. W Zespole prowadzona jest stołówka przedszkolna w formie i na zasadach określonych na podstawie art. 67a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. Zespół pobiera od rodziców opłaty za świadczenia przedszkolne ponad podstawę programową oraz opłatę za wyżywienie dziecka, do której nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki (opłaty kalkulowane są na poziomie pokrycia faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, tzw. wsadu do kotła).

3. Zespół jest zwolniony od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26.

4. Zespół nie prowadzi działalności gospodarczej.

5. Zespół nie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w związku z czym łączna wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT w roku 2012 wyniosła 0 zł.

6. W roku 2013 Zespół nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

7. Zespół zamierza prowadzić sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli.

8. Wśród administracji i obsługi, dla których Zespół planuje sprzedaż posiłków znajdują się wyłącznie pracownicy niepedagogiczni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, to czy może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT.

Szkoła (przedszkole) może jednak skorzystać ze zwolnienia od podatku z tytułu ww. sprzedaży na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej na rzecz pracowników niepedagogicznych szkoły (przedszkola) oraz ewentualnej innej sprzedaży opodatkowanej szkoły (przedszkola) nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 150.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

A zatem, do kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia nie wlicza się obrotu z tytułu odpłatnego świadczenia usług zwolnionych, wlicza się natomiast wszelki opodatkowany podatkiem od towarów i usług obrót uzyskiwany przez podatnika.

Przepis art. 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z ust. 11 ww. artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Ponadto, listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca - Zespół Szkół jest placówką oświatową (jednostką budżetową), prowadzoną przez Gminę Miejską. W skład Zespołu wchodzą: Przedszkole Miejskie, Szkoła Podstawowa i Gimnazjum. W Zespole prowadzona jest stołówka przedszkolna w formie i na zasadach określonych na podstawie art. 67a ustawy o systemie oświaty. Zespół pobiera od rodziców opłaty za świadczenia przedszkolne ponad podstawę programową oraz opłatę za wyżywienie dziecka, do której nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki (opłaty kalkulowane są na poziomie pokrycia faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, tzw. wsadu do kotła). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Zespół nie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w związku z czym łączna wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT w roku 2012 wyniosła 0 zł W roku 2013 Zainteresowany nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zespół zamierza prowadzić sprzedaż posiłków dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli. Wśród administracji i obsługi, dla których Zespół planuje sprzedaż posiłków znajdują się wyłącznie pracownicy niepedagogiczni.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi przy tym kwestia możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-270/13-2/MD z dnia 26 czerwca 2013 r. tut. Organ wskazał, iż usługi sprzedaży posiłków na rzecz pracowników niepedagogicznych Zespołu Szkół - pracowników administracji i obsługi nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym przedmiotowe usługi będą stanowić usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Natomiast z opisu sprawy wynika, iż osiągnięty przez Wnioskodawcę w poprzednim roku podatkowym obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług wynosił 0 zł, co oznacza, że nie przekroczył kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji Zainteresowany wykonując usługi sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi, które jak wskazano wyżej będą stanowić usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w roku 2013 będzie miał prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie tego przepisu, z uwzględnieniem art. 113 ust. 5 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, iż Zespół będzie miał prawo korzystać z ww. zwolnienia podmiotowego do chwili, gdy wartość sprzedaży posiłków na rzecz pracowników administracji i obsługi oraz ewentualnej innej sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w danym roku kwoty 150.000 zł, o ile nie wykona do tego momentu żadnej z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy lub w załączniku do wyżej wskazanego rozporządzenia.

Reasumując, świadcząc usługi sprzedaży posiłków dla pracowników niepedagogicznych, tj. pracowników administracji i obsługi, niekorzystające ze zwolnienia od podatku i w konsekwencji stanowiące usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku. Zauważyć należy także, że korzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do momentu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej w danym roku nie przekroczy kwoty określonej przepisem art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 150.000 zł.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku. Z kolei, w zakresie zwolnienia od podatku usług sprzedaży posiłków dla nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi wydano interpretację z dnia 26 czerwca 2013 r., nr ILPP1/443-270/13-2/MD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl