ILPP1/443-259/10-2/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-259/10-2/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania towarów w przypadku rozwiązania spółki cywilnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania towarów w przypadku rozwiązania spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka cywilna powstała w roku 2000. Na dzień dzisiejszy prowadzą ją dwaj wspólnicy posiadający udziały: Z. - 95%, A. - 5%. Żaden ze wspólników nie wnosił do spółki udziałów pieniężnych lub materialnych. W roku 2010 ze Spółki zamierza wystąpić wspólniczka, zaś swoje udziały zamierza przekazać drugiemu wspólnikowi, który będzie kontynuował działalność gospodarczą w tej samej branży, na majątku firmy przejmując wszystkie jej należności i zobowiązania, a Spółka Cywilna ulegnie tym samym likwidacji (tzn. majątek Spółki zostanie wniesiony w całości do jednoosobowej działalności gospodarczej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystąpienie z dwuosobowej Spółki Cywilnej wspólnika, a następnie likwidacja tej Spółki spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów usług (podatek likwidacyjny), w przypadku kontynuowania działalności gospodarczej w tej samej branży, miejscu na majątku firmy przez jednego ze wspólników firmy, tzn. wniesienia przez niego składników majątkowych zgodnie z remanentem likwidacyjnym do jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, regulacja opodatkowania w zakresie podatku od towarów i usług ustanawia reżim prawny, mający zastosowanie w przypadku wystąpienia ze spółki wspólnika spółki osobowej.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej, towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Na podstawie ust. 5 powołanego przepisu nakłada się na wspólników obowiązek sporządzenia spisu towarów na dzień rozwiązania spółki. Informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego załącza się do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki. Obowiązek podatkowy powstaje zaś w dniu rozwiązania spółki.

Wnioskodawca uważa, iż należy jednak pamiętać, że w tym przypadku jeden ze wspólników będzie kontynuował działalność w branży, w której działała Spółka a majątek Spółki zostanie wniesiony w całości do tej działalności. W tym przypadku należy zastosować przepis art. 14 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, który przewiduje zwolnienie z obowiązku naliczania podatku od towarów i usług podczas remanentu. Wówczas sprzedając towary oraz składniki majątku jakie posiadała Spółka i naliczając podatek VAT przy sprzedaży unika podwójnego opodatkowania tym podatkiem.

W świetle powyższego należy przyjąć, iż w przypadku wystąpienia wspólnika ze Spółki Cywilnej i po wniesieniu całego majątku zgodnie ze spisem z natury do jednoosobowej działalności gospodarczej drugiego wspólnika, kontynuowania przez niego działalności gospodarczej w tej samej branży, stanowi podstawę do zastosowania zwolnienia od obowiązku naliczania podatku od towarów i usług od remanentu likwidacyjnego, w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Podatnikami są zatem m.in. spółki cywilne.

Podstawy prawne funkcjonowania spółki cywilnej określają przepisy art. 860-875 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Na gruncie prawa cywilnego spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej, zaś podmiotami praw i obowiązków są wspólnicy. Rozwiązanie spółki cywilnej może nastąpić na dwa sposoby:

* poprzez podjęcie przez wspólników decyzji o zaprzestaniu prowadzenia działalności,

* z mocy prawa.

Rozwiązanie spółki cywilnej z mocy prawa następuje w przypadkach, gdy na skutek wystąpienia wspólnika spółki cywilnej pozostaje tylko jeden członek. Rozwiązanie dwuosobowej spółki cywilnej w wyniku wystąpienia wspólnika prowadzi do ustania bytu prawno-podatkowego, którym jest spółka cywilna i zmianie ulegnie forma organizacyjno-prawna prowadzonej działalności. W konsekwencji nastąpi zmiana podmiotu podatkowego w podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej nie mającej osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu - art. 14 ust. 5 ustawy.

W myśl art. 14 ust. 6 ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Należy zauważyć, że pojęcie towaru dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przywołany powyżej art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, nakazując, w sytuacji wskazanej w tym przepisie, opodatkowanie towarów, różnicuje je na towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy.

Zatem towary, w rozumieniu ww. art. 2 pkt 6 ustawy, podzielono na takie, które zostały wytworzone przez podatnika oraz takie, które zostały przez niego nabyte. W obu tych grupach mogą mieścić się towary, które stanowią tzw. środki obrotowe jak towary handlowe, surowce oraz towary, które zaliczone zostały przez podatnika do jego środków trwałych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku likwidacji działalności spółki cywilnej, opodatkowaniu podlegają zarówno towary handlowe, jak też środki trwałe czy wyposażenie, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółkę Cywilną prowadzą dwaj wspólnicy posiadający udziały: wspólnik 95%, wspólniczka 5%. Żaden ze wspólników nie wnosił do Spółki udziałów pieniężnych lub materialnych. W roku 2010 ze Spółki zamierza wystąpić wspólniczka zaś swoje udziały zamierza przekazać drugiemu wspólnikowi, który będzie kontynuował działalność gospodarczą w tej samej branży na majątku firmy przejmując wszystkie jej należności i zobowiązania, a Spółka Cywilna ulegnie tym samym likwidacji (tzn. majątek Spółki zostanie wniesiony w całości do jednoosobowej działalności gospodarczej).

Wobec powyższego w dniu wystąpienia ze Spółki wspólniczki ustanie byt prawno-podatkowy Spółki Cywilnej. Zatem, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia na dzień rozwiązania Spółki spisu z natury towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca będzie obowiązany załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania Spółki.

Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z art. 14 ust. 7 ustawy, dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl