ILPP1/443-249/10-3/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-249/10-3/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług archiwum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług archiwum. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 maja 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się odpłatnym świadczeniem usług archiwów, tj. usług, o których mowa w załączniku nr 4 poz. 11 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka świadczy bowiem usługi wymienione w PKWiU 92.5 (w aktualnej PKWiU grupowanie 91.01.12). W ramach świadczenia usług archiwów Spółka wykonuje następujące czynności faktyczne:

a.

transportuje dokumenty od klienta do miejsca archiwizacji,

b.

przygotowuje dokumenty do archiwizowania (porządkowanie),

c.

skanuje dokumenty,

d.

przechowuje je w papierowym archiwum,

e.

wyszukuje papierowe dokumenty na zlecenie klienta i udostępnia te dokumenty,

f.

niszczy dokumenty po wymaganym okresie ich przechowywania,

g.

przechowuje elektroniczne skany dokumentów na serwerze,

h.

zarządza elektroniczną bazą danych.

Dokumenty, które podlegają archiwizowaniu to faktury, umowy kredytowe, umowy pożyczki, leasingu oraz wszystkie załączniki do umów np. kserokopie dowodów osobistych, zaświadczenia o zarobkach oraz inne dokumenty firm prowadzących działalność gospodarczą. Spółka wyodrębnia na fakturze ceny za poszczególne, wymienione wyżej czynności.

Z pisma z dnia 21 maja 2010 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż w ramach świadczenia usług archiwów Spółka wykonuje następujące czynności faktyczne:

a.

przygotowuje dokumenty do archiwizowania (porządkowanie),

b.

skanuje dokumenty,

c.

przechowuje je w papierowym archiwum,

d.

wyszukuje papierowe dokumenty na zlecenie klienta i udostępnia je mu,

e.

niszczy dokumenty po wymaganym okresie ich przechowywania,

f.

przechowuje elektroniczne skany dokumentów na serwerze,

g.

zarządza elektroniczną bazą danych.

Spółka transportuje również dokumenty od klienta do miejsca archiwizacji, niemniej powyższa usługa jest odrębnie fakturowana na klienta ze stawką 22% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonywanie powyższych czynności jest równoznaczne z wykonywaniem przez Wnioskodawcę usług archiwów, podlegających zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. czynności, z wyjątkiem czynności transportu dokumentów, stanowią czynności składające się na usługę archiwów, o której mowa w załączniku nr 4 poz. 11 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), tj. usługę zwolnioną od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Załącznik nr 4 poz. 11 pkt 5 określając usługi archiwów odsyła do grupowania o symbolu 92.51.12 w PKWiU z roku 2004 (odpowiednikiem powyższego grupowania w aktualnej PKWiU z roku 2008 jest grupowanie 91.01.12.0, stosownie jednak do art. 41 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy - nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie).

Zarówno PKWiU z roku 2004, jak i z 2008 nie definiują szczegółowo pojęcia archiwów i ich usług. W celu określenia zatem zakresu tych usług należy kierować się definicją słów: "archiwum" "archiwizacja" wynikającą z wykładni językowej.

Jak wynika z internetowego słownika języka polskiego PWN:

Archiwum oznacza:

1.

uporządkowany zbiór nieaktualnych już dokumentów, mających wartość historyczną,

2.

pomieszczenie, budynek, w którym się ten zbiór znajduje,

3.

instytucja powołana do gromadzenia, przechowywania i udostępniania takich dokumentów.

Archiwizacja zaś oznacza: zbieranie i porządkowanie materiałów archiwalnych.

Bez względu na powyższą definicję słownikową, nie ulega wątpliwości, iż w pojęciu polskiego języka potocznego, pojęcie archiwizacji jest szersze. Za dokumenty archiwalne nie uznaje się bowiem tylko i wyłącznie dokumentów mających wartość historyczną. Za dokumenty archiwalne uznaje się wszelkie dokumenty, których aktualność została uznana za niższą w stosunku do dokumentów dotyczących spraw bieżących. Dokumenty te, ze względu na prawne terminy ich przechowywania i/lub ich duże znaczenie z innych względów - muszą być odpowiednio utrwalane (także digitalizowane) i przechowywane. Czynności takie uznaje się za usługi archiwizacyjne, a podmioty je wykonujące w sposób profesjonalny, uznaje się za archiwa.

Spółka jest instytucją, której przedmiotem działalności jest gromadzenie, porządkowanie, przechowywanie oraz udostępnianie dokumentów - uznanych przez zleceniodawców za podlegające archiwizacji poza miejscem bieżącego prowadzenia ich działalności.

Powyżej wyinterpretowany zakres pojęcia usług archiwizacji oraz zakres pojęcia archiwum, prowadzi do wniosku, iż wykonywane przez Spółkę czynności, wymienione w punktach od b) do h) opisu stanu faktycznego - są usługami archiwów, o których mowa w załączniku nr 4 poz. 11 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, świadczone przez Spółkę usługi:

* przygotowywania dokumentów do archiwizowania (porządkowania),

* skanowania dokumentów.

* przechowywania w papierowym archiwum,

* wyszukiwania papierowych dokumentów na zlecenie klienta i udostępniania ich klientowi,

* niszczenia dokumentów po wymaganym okresie ich przechowywania,

* przechowywania elektronicznych skanów dokumentów na serwerze,

* zarządzania elektroniczną bazą danych,

podlegają zwolnieniu od opodatkowania VAT.

Jedynie usług transportu dokumentów (od klienta do miejsca archiwizacji) nie da się zakwalifikować jako usług archiwów w rozumieniu powyższym. W konsekwencji, Spółka zobowiązana jest stosować stawkę 22% VAT dla usług transportowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Na podstawie § 1 tego rozporządzenia, do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej wprowadzona została Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiąca załącznik do ww. rozporządzenia.

Jednakże na podstawie § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Wskazać należy, że użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się odpłatnym świadczeniem usług archiwów, tj. usług wymienionych w PKWiU 92.5. W ramach świadczenia usług archiwów Spółka wykonuje następujące czynności faktyczne:

a.

przygotowuje dokumenty do archiwizowania (porządkowanie),

b.

skanuje dokumenty,

c.

przechowuje je w papierowym archiwum,

d.

wyszukuje papierowe dokumenty na zlecenie klienta i udostępnia je mu,

e.

niszczy dokumenty po wymaganym okresie ich przechowywania,

f.

przechowuje elektroniczne skany dokumentów na serwerze,

g.

zarządza elektroniczną bazą danych.

Dokumenty, które podlegają archiwizowaniu to: faktury, umowy kredytowe, umowy pożyczki, leasingu oraz wszystkie załączniki do umów np. kserokopie dowodów osobistych, zaświadczenia o zarobkach oraz inne dokumenty firm prowadzących działalność gospodarczą.

Wnioskodawca na fakturze wyodrębnia ceny za poszczególne wymienione wyżej czynności. Spółka transportuje również dokumenty od klienta do miejsca archiwizacji, niemniej powyższa usługa jest odrębnie fakturowana na klienta ze stawką 22% VAT.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny sprawy oraz klasyfikację statystyczną przedstawioną przez Wnioskodawcę oraz w świetle obowiązującego stanu prawnego należy stwierdzić, iż o ile świadczone przez zainteresowaną Spółkę usługi sklasyfikowane są wg PKWiU w grupowaniu 92.5, to korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997 r. (którą na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r.). Przy czym, Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Zatem, w świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli usługi wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią kompleksową usługę archiwizowania dokumentów mieszczącą się w grupowaniu PKWiU 92.5 (wg klasyfikacji z roku 1997), to jako wskazane w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (ex 92), nie wymienione w zawartych tam wyłączeniach, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym, w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU, świadczący usługę może zwrócić się o zaklasyfikowanie wykonywanych czynności oraz wydanie opinii interpretacyjnej w tej kwestii do właściwego w tej sprawie organu, tj. Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (93-176 Łódź, ul. Suwalska 29).

Natomiast czynności, które nie zostały wykonane w ramach kompleksowej usługi archiwizowania dokumentów i nie zostały wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku, podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Dotyczy to również usług transportu dokumentów od klienta do miejsca archiwizacji.

Ponadto, jak wskazano wyżej, Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl