ILPP1/443-249/07-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-249/07-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w B., przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2007 r. (data wpływu 19 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 11 sierpnia 2006 r. Powiat B. zawarł umowę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w W. o dofinansowanie projektów w ramach programu pod nazwą: Program wyrównywania różnic między Regionami "Likwidacja barier architektonicznych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w B.". Obiekt objęty inwestycją jest własnością Powiatu B. Zgodnie z umową ww. inwestycja została częściowo sfinansowana z budżetu Powiatu B. oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w W. (PFRON). Faktura VAT wystawiona przez wykonawcę usługi opiewała na kwotę 129.320,00 zł, w tym podatek VAT w wysokości 23.320,00 zł. Wkład własny Powiatu stanowił kwotę 41.988,00 zł, natomiast kwota 87.332,00 zł stanowiła dotację z PFRON.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z kosztami poniesionymi na realizację ww. inwestycji, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek należny nie podlega odliczeniu ponieważ Starostwo Powiatowe jako jednostka samorządu terytorialnego jest płatnikiem podatku VAT bez możliwości odliczania podatku naliczonego zawartego w zakupach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 czyli osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej oraz osobie fizycznej wykonującej samodzielnie działalność gospodarczą, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisu, jednoznacznie wskazuje, że prawo obniżenia kwoty podatku, przysługuje wyłącznie w sytuacji kiedy zostaną spełnione następujące warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT,

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat realizuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in.: edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych, transportu zbiorowego i dróg publicznych, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Starostwo Powiatowe w B., w ramach swoich zadań zrealizowało, dofinansowywany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w W. projekt pod nazwą: Program wyrównywania różnic między Regionami "Likwidacja barier architektonicznych w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej przy ul. Z. w B.".

W myśl powyższych przepisów należy stwierdzić, że usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowo - podmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym, Starostwo Powiatowe w B, które jako jednostka budżetowa prowadzi obsługę finansowo-księgową Powiatu B., nie może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od usług wykonanych przy realizacji przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl