ILPP1/443-247/10-8/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-247/10-8/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku dotyczącego projektów ekologicznych realizowanych przez Gimnazja nr x i x - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku ekologicznych realizowanych przez Gimnazja nr x i x. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o dowód potwierdzający operację wniesienia brakujących opłat.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. w latach 2010-2012 Miasto zamierza realizować programy ekologiczne współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedmiotem programów ekologicznych dla uczniów szkół i przedszkoli są:

* wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik),

* konkursy z nagrodami,

* wystawienie widowisk i przedstawień o tematyce ekologicznej (wstęp bezpłatny)

* zakup pomocy dydaktycznych piśmienniczych, dekoracyjnych (zabawki, książki, gry, programy komputerowe itd.),

* nieodpłatne zajęcia i warsztaty ekologiczne,

* doposażenia ogródków przyszkolnych w "zielone pomoce dydaktyczne" (drzewka, krzewy),

* zbiórka surowców wtórnych w zamian za rośliny i nagrody ekologiczne, surowce będą dalej przekazywane nieodpłatnie podmiotom posiadającym wymagane zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych,

* wynajem powierzchni autobusowej celem promocji zachowań ekologicznych wśród mieszkańców,

* wykonanie tablic informacyjnych na pomnikach przyrody,

* wykonanie tablic promujących akcję segregacji odpadów,

* zakup koszy edukacyjnych na odpady komunalne, na psie odchody,

* stworzenie i nagranie filmów przyrodniczych dystrybuowanych nieodpłatnie,

* prenumeraty czasopism do wyposażenia bibliotek,

* stworzenie i wydruk folderów, kalendarzy o tematyce ekologicznej (dystrybuowane wśród mieszkańców nieodpłatnie),

* stworzenie i wydruk bajek ekologicznych dla dzieci (dystrybuowane wśród przedszkolaków nieodpłatnie).

Zakupione usługi i pomoce dydaktyczne wykorzystywane będą wyłącznie dla celów dydaktycznych przez mieszkańców.

Inwestycje nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

W uzupełnieniu z dnia 21 maja 2010 r. do wniosku Gmina poinformowała, że realizatorem dwóch projektów będą szkoły: Gimnazjum nr x oraz Gimnazjum nr x.

Gimnazjum nr x będzie realizowało projekt pn. "Co zrobić (...)" w ramach którego organizowane będą:

* konkurs plastyczny, fotograficzny. biologiczny, literacki i multimedialny dla uczniów z placówki podległej Miastu,

* nieodpłatne wycieczki ekologiczne dla uczniów z placówki podległej Miastu,

* zajęcia ekologiczne dla uczniów z placówki podległej Miastu,

* zakup pomocy dydaktycznych, materiałów piśmienniczych. biurowych dla placówki podległej Miastu.

W ramach projektu pn. "Pamiętajmy o (...)" realizowanego przez Gimnazjum nr x organizowane będą:

* konkurs geograficzno-biologiczny, plastyczny, fotograficzny i literacki dla uczniów z placówki podległej Miastu,

* nieodpłatne wycieczki ekologiczne dla uczniów z placówki podległej Miastu,

* zajęcia ekologiczne dla uczniów z placówki podległej Miastu,

* zakup pomocy dydaktycznych, materiałów piśmienniczych. biurowych dla placówki podległej Miastu.

Objęte programem działania należą do zadań własnych Gminy. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą sprawy z zakresu ochrony środowiska, a także edukacji publicznej, sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.

Realizatorem projektów, których grupę docelową stanowią dzieci z placówek oświatowych będą poszczególne przedszkola i na te placówki będą wystawiane faktury i rachunki. Gmina Miasto jest jedynie wnioskodawcą ze względu na fakt, iż placówki te nie posiadają osobowości prawnej - realizatorem zgodnie z umową o dotację będzie placówka oświatowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miasto ma możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionych dwóch projektów ekologicznych od podatku należnego lub ubieganie się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miasto nie może odliczyć podatku od towarów i usług związanego z programem, ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy zakupami dotyczącymi programu a wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi. w związku z powyższym podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dotyczące programu jest w całości kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem zatem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nabywcy towarów i usług. Ponadto elementem umożliwiającym odliczenie jest posiadanie przez podatnika faktur VAT, z których wynika, iż to on jest nabywcą towarów i usług.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) zgodnie z którym, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, a także zieleni gminnej i zadrzewień - art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 12 cyt. ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. w latach 2010-2012 zamierza realizować programy ekologiczne współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Realizatorem dwóch projektów, których grupę docelową stanowią dzieci i młodzież z placówek oświatowych, będą Gimnazja. Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT i rachunki wystawiane będą na poszczególne Gimnazja. Gmina jest jedynie wnioskodawcą ze względu na fakt, iż placówki te nie posiadają osobowości prawnej - realizatorem zgodnie z umową o dotację będzie placówka oświatowa.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją ww. projektów. Powyższe wynika z faktu, iż faktury VAT będą wystawiane na Gimnazja. w konsekwencji, to Gimnazja, a nie Gmina, występują w roli nabywców towarów i usług w związku z poszczególnymi projektami. Status ten ma kluczowe znaczenie w ocenie sprawy bowiem jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy podatku VAT mają obowiązek wystawić fakturę określając dane podatnika i nabywcy. Ponadto, by dokonać odliczenia podatku VAT, stosownie do treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, musi istnieć inna obligatoryjna zależność, tj. zakupione towary lub usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym tego nabywcy, udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę. Mając na względzie, iż Gmina nie jest nabywcą towarów i usług określonych na fakturach VAT, brak jest podstaw do odliczenia oraz zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z takich dokumentów.

Reasumując, Gminie w związku z realizacją projektów pn. "Co zrobić (...)" oraz pn. "Pamiętajmy o (...)" nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług.

Dodatkowo zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie programów ekologicznych realizowanych przez Gimnazja uznano za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Zainteresowanego.

Informuje się również, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z projektami pn. "Co zrobić (...)" oraz pn. "Pamiętajmy o (...)". Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji programów ekologicznych realizowanych przez Gminę, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Przedszkola nr x, nr x, nr x, nr x, Szkoły Podstawowe nr x, nr x nr x nr x, nr x zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach z dnia 4 czerwca 2010 r., nr ILPP1/443-247/10-4/HW, ILPP1/443-247/10-5/HW, ILPP1/443-247/10-6/HW, ILPP1/443-247/10-7/HW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl