ILPP1/443-247/10-4/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-247/10-4/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z projektem pn. "Działaj ekologicznie (...)" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z projektem pn. "Działaj ekologicznie (...)". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o dowód potwierdzający operację wniesienia brakujących opłat.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. w latach 2010-2012 Miasto zamierza realizować programy ekologiczne współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedmiotem programów ekologicznych dla uczniów szkół i przedszkoli będą:

* wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik),

* konkursy z nagrodami,

* wystawienie widowisk i przedstawień o tematyce ekologicznej (wstęp bezpłatny),

* zakup pomocy dydaktycznych, piśmienniczych, dekoracyjnych (zabawki, książki, gry, programy komputerowe itd.),

* nieodpłatne zajęcia i warsztaty ekologiczne,

* doposażenia ogródków przyszkolnych w "zielone" pomoce dydaktyczne" (drzewka, krzewy),

* zbiórka surowców wtórnych w zamian za rośliny i nagrody ekologiczne, surowce będą dalej przekazywane nieodpłatnie podmiotom posiadającym wymagane zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych,

* wynajem powierzchni autobusowej celem promocji zachowań ekologicznych wśród mieszkańców,

* wykonanie tablic informacyjnych na pomnikach przyrody,

* wykonanie tablic promujących akcję segregacji odpadów,

* zakup koszy edukacyjnych na odpady komunalne, na psie odchody,

* stworzenie i nagranie filmów przyrodniczych dystrybuowanych nieodpłatnie,

* prenumeraty czasopism do wyposażenia bibliotek,

* stworzenie i wydruk folderów, kalendarzy o tematyce ekologicznej (dystrybuowane wśród mieszkańców nieodpłatnie),

* stworzenie i wydruk bajek ekologicznych dla dzieci (dystrybuowane wśród sieradzkich przedszkolaków nieodpłatnie).

Zakupione usługi i pomoce dydaktyczne wykorzystywane będą wyłącznie dla celów dydaktycznych przez mieszkańców.

Inwestycje nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

W uzupełnieniu z dnia 21 maja 2010 r. do wniosku Gmina poinformowała, że w ramach projektu pn. "Działaj ekologicznie (...)" następuje:

* zbiórka surowców wtórnych o bardzo niskiej wartości w zamian za rośliny i nagrody ekologiczne (przekazywane nieodpłatnie). Surowce przekazywane są dalej nieodpłatnie podmiotom posiadającym wymagane zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych. Firmy przewozowe będą musiały dodatkowo jeszcze ponieść koszty transportu tych odpadów do utylizacji bądź przetworzenia,

* reklama kampanii na autobusach miejskich (własność: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji),

* stworzenie i wydruk folderów i kalendarzy o tematyce ekologicznej (dystrybuowane wśród mieszkańców nieodpłatnie),

* emisja informacji o organizacji festiwalu w lokalnych mediach,

* konkursy: na piosenkę ekologiczną, eko - plakat pn. "Działaj ekologicznie (...)", przesłankę ekologiczną, plastyczny pn. "Działaj ekologicznie (...)", na zdjęcie pn. "Festiwal (...)", na pokaz mody ekologicznej stroje wieczorowe i sportowe,

* zakup materiałów piśmienniczych, biurowych do organizacji konkursu plastycznego dla uczniów,

* zakup nagród rzeczowych dla osób obsługujących i realizujących festiwal.

Objęte programem działania należą do zadań własnych Gminy. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą sprawy z zakresu ochrony środowiska, a także edukacji publicznej, sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu faktury będą wystawiane na Gminę. Festiwal jest dużym i kompleksowym przedsięwzięciem, bierze w nim udział corocznie ponad 4 tys. mieszkańców - rodzice z dziećmi, młodzież szkolna. Jest podziękowaniem mieszkańcom za całoroczną zbiórkę odpadów i ich segregację we własnych gospodarstwach domowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miasto ma możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionego projektu od podatku należnego lub ubieganie się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miasto nie może odliczyć podatku od towarów i usług związanego z programem, ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy zakupami dotyczącymi programu a wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi. w związku z powyższym podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dotyczące programu jest w całości kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do treści art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem (z wyjątkiem towarów określonych w art. 7 ust. 3). Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe przepisy należy stwierdzić, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tylko wówczas, gdy mają charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie). Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje na formę odpłatności, jak również nie definiuje tego pojęcia.

Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wskazuje, że odpłatność ma miejsce, gdy:

1.

Istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym.

2.

Dostawcę towarów lub usługodawcę łączy z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności.

3.

Wynagrodzenie jest wyrażalne w pieniądzu, co oznacza, że istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Na podstawie powyższych rozważań należy stwierdzić, iż wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze), np. w przypadku dostawy towaru w zamian za świadczenie usługi czy też w sytuacji zamiany towarów bądź usług. Prawną istotę umowy zamiany regulują przepisy prawa cywilnego, a zwłaszcza art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). w rozumieniu Kodeksu cywilnego umowa zamiany jest umową konsensualną, wzajemną i zobowiązującą, a art. 603 k.c. stanowi, że przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem Kodeks cywilny - odnosząc się do zamiany jako rodzaju stosunku zobowiązaniowego - ustalił, że przedmiotem zamiany mogą być tylko rzeczy (zarówno ruchome, jak i nieruchomości).

Natomiast z treści art. 604 k.c. wynika, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oznacza wykonanie tych czynności za wynagrodzeniem. Przepisy podatkowe nie zawierają jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty. Wynagrodzenie (zapłata) nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe. Taki sposób rozliczania wzajemnych należności przedsiębiorców nie stanowi naruszenia dyspozycji zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), który zastrzega jedynie, że bezpośrednie przepływy pieniężne powinny odbywać się w formie bezgotówkowej. Inne sposoby wykonania zobowiązań skutkujące zapłatą nie zostały wyłączone.

Świadczenia rzeczowe mogą również zostać uznane za transakcje barterowe. Barter w polskim prawie uważa się za jeden z rodzajów umowy zamiany. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego, w tym oczywiście rozliczeń podatkowych. Należy podkreślić, że barter polega nie tylko na równoważącej się wartościowo transakcji towar za towar, lecz również: usługa za usługę, towar za usługę, lub usługa za towar. Podstawowym założeniem i istotą umów barteru jest brak konieczności ponoszenia dodatkowych świadczeń, a to, czy strony umówią się na wymianę towaru za towar, usługi za usługę czy też towaru za usługę nie ma istotnego znaczenia.

Barter jest więc pojęciem szerszym, obejmującym swoim zakresem zamianę usług, zamianę towaru na usługę i usługi na towar. z punktu widzenia polskiego prawa cywilnego barter jest rodzajem umowy zamiany, polegającej na równoważącej się wartościowo wymianie towaru na towar lub usługi na usługę (ewentualnie usługi na towar lub towaru na usługę), gdzie nie wchodzą w grę dodatkowe rozliczenia pieniężne między kontrahentami.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto w latach 2010-2012 zamierza realizować programy ekologiczne współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. w ramach projektu pn. "Działaj ekologicznie (...)" następuje:

* zbiórka surowców wtórnych o bardzo niskiej wartości w zamian za rośliny i nagrody ekologiczne (przekazywane nieodpłatnie). Surowce przekazywane są dalej nieodpłatnie podmiotom posiadającym wymagane zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych. Firmy przewozowe będą musiały dodatkowo jeszcze ponieść koszty transportu tych odpadów do utylizacji bądź przetworzenia,

* reklama kampanii na autobusach miejskich (własność: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji,

* stworzenie i wydruk folderów i kalendarzy o tematyce ekologicznej (dystrybuowane wśród mieszkańców nieodpłatnie),

* emisja informacji o organizacji festiwalu w lokalnych mediach,

* konkursy: na piosenkę ekologiczną, eko - plakat pn. "Działaj ekologicznie (...)", przesłankę ekologiczną, plastyczny pn. "Działaj ekologicznie (...)", na zdjęcie pn. "Festiwal (...)", na pokaz mody ekologicznej stroje wieczorowe i sportowe,

* zakup materiałów piśmienniczych, biurowych do organizacji konkursu plastycznego dla uczniów,

* zakup nagród rzeczowych dla osób obsługujących i realizujących festiwal.

Objęte programem działania należą do zadań własnych Gminy. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą sprawy z zakresu ochrony środowiska, a także edukacji publicznej, sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu faktury będą wystawiane na Gminę. Festiwal jest dużym i kompleksowym przedsięwzięciem, bierze w nim udział corocznie ponad 4 tys. mieszkańców - rodzice z dziećmi, młodzież szkolna. Jest podziękowaniem mieszkańcom za całoroczną zbiórkę odpadów i ich segregację we własnych gospodarstwach domowych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, a także zieleni gminnej i zadrzewień - art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 12 cyt. ustawy.

W związku z powyższym, wydanie przez Gminę towarów (roślin i nagród ekologicznych) w zamian za towary oddane przez mieszkańców Gminy w ramach Festynu recyklingowego jest świadczeniem wykonywanym na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a nie w ramach zadań własnych Gminy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przekazanie przez Wnioskodawcę roślin i nagród ekologicznych, w zamian za surowce wtórne, stanowi odpłatną dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 tej ustawy. Forma odpłatności w przedmiotowej sprawie (towar za towar) wskazuje, że mamy tu do czynienia z transakcjami barterowymi. Zapłatą dla Zainteresowanego za przekazywane towary będzie również towar.

Przesłanką opodatkowania, według art. 5 ust. 1 ustawy, jest odpłatność dostawy towarów lub świadczenia usług. w odniesieniu do okoliczności opisanych we wniosku spełniony jest ten warunek, gdyż w przypadku transakcji barterowych występuje bezpośredni związek między daną czynnością przekazania towarów w postaci roślin i nagród ekologicznych przez Wnioskodawcę a otrzymanym w zamian od mieszkańców Gminy towarem w postaci surowców wtórnych. Nie dochodzi tu więc do nieodpłatnego przekazania towarów przez Gminę, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, lecz do odpłatnej dostawy, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, przekazanie nagród rzeczowych dla osób obsługujących i realizujących festiwal, czyli przekazanie towarów w zamian za usługę, stanowi również odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy. Nie dochodzi tu więc do nieodpłatnego przekazania towarów przez Gminę, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

Natomiast, nieodpłatne przekazanie folderów i kalendarzy o tematyce ekologicznej, materiałów piśmienniczych, biurowych do organizacji konkursu plastycznego, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie zostaną spełnione dyspozycje wynikające z art. 7 ust. 2 ustawy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami (poniesione wydatki nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych).

Świadczenie usług w postaci organizacji konkursów, również nie podlega opodatkowaniu z uwagi na ich nieodpłatny charakter oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak rozstrzygnięto powyżej wydanie na festynie roślin i nagród spełnia przesłanki odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Zatem, Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów w postaci roślin i nagród ekologicznych przekazywanych mieszkańcom Gminy w zamian za towar w postaci surowców wtórnych oraz nagród rzeczowych dla osób obsługujących i realizujących festiwal, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - bowiem wydatki te będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Natomiast w związku z zakupem folderów i kalendarzy o tematyce ekologicznej, materiałów piśmienniczych, biurowych do organizacji konkursu dla uczniów, usługi reklamy kampanii na autobusach, emisji informacji o organizacji festiwalu w lokalnych mediach oraz organizacji konkursów, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż wydatki te nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Tym samym Gmina Miasto nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informuje się również, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z projektem pn. "Działaj ekologicznie (...)". Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji programów ekologicznych realizowanych przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Przedszkola nr X, nr X, nr X, nr X, Szkoły Podstawowe nr X, nr X nr X nr X, nr X i Gimnazja nr X, nr X zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach z dnia 4 czerwca 2010 r., nr: ILPP1/443-247/10-5/HW, ILPP1/443-247/10-6/HW, ILPP1/443-247/10-7/HW, ILPP1/443-247/10-8/HW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl