ILPP1/443-247/07-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-247/07-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko A. S.A. z siedzibą w Poznaniu przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2007 r. (data wpływu: 19 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych związanych z ogrodzeniem placu budowy osiedla mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych związanych z ogrodzeniem placu budowy osiedla mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od roku 2006 i jest podatnikiem VAT. Wnioskodawca jako generalny wykonawca osiedla mieszkaniowego zamierza wybudować 7 budynków sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem 1122 (budynki wielomieszkaniowe) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Procentowy udział powierzchni użytkowej lokali usługowych oraz garaży do powierzchni użytkowej wszystkich lokali wynosi 14,45%. Z umowy między Wnioskodawcą a inwestorem wynika zobowiązanie Wnioskodawcy do otoczenia placu budowy ogrodzeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować w przypadku świadczenia robót budowlanych związanych z ogrodzeniem placu budowy osiedla mieszkaniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy według art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. w odniesieniu do robót budowlanych związanych z ogrodzeniem placu budowy osiedla mieszkaniowego należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Wnioskodawca uważa, że ogrodzenie placu budowy osiedla, w którym przeważają lokale mieszkalne, wypełnia definicję infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu wyrażoną w art. 146 ust. 2 i 3 cyt. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawowa stawka podatku w wysokości 22% obejmuje towary i usługi nieobjęte innymi stawkami. Z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy wynika, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosuje się obniżoną stawkę podatku w wysokości 7%.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, stosownie do art. 146 ust. 2 ww. ustawy, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Obiektami budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W zakresie znaczeniowym "infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu" ustalonym w art. 146 ust. 3 cyt. ustawy mieszczą się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architektura,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Analiza przywołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że infrastrukturę stanowią tylko te elementy urządzania i zagospodarowania terenu, które są realizowane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy), jak również, że infrastruktura "towarzyszy" budownictwu mieszkaniowemu, jeżeli jest związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 in fine cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na mocy umowy z inwestorem zobowiązał się do wykonania robót budowlanych związanych z ogrodzeniem placu budowy osiedla mieszkaniowego. Ogrodzenia placu budowy - choćby chodziło o budowę osiedla mieszkaniowego - nie można uznać za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ze względu na brak koincydencji z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem wspomniane ogrodzenie po zakończeniu budowy, tj. po wzniesieniu obiektów budownictwa mieszkaniowego, powinno ulec rozbiórce. Trudno zatem mówić, że w omawianym przypadku infrastruktura "towarzyszy" budownictwu mieszkaniowemu.

Reasumując, stawka podatku VAT dla robót budowlanych związanych z ogrodzeniem placu budowy osiedla mieszkaniowego - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl