ILPP1/443-244/10-4/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-244/10-4/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) oraz z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży środka trwałego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży środka trwałego. Wniosek uzupełniono pismami z dnia z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) oraz z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty oraz o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Trzyosobowa Spółka jawna (mąż, żona i córka, posiadający udziały w zyskach Spółki odpowiednio: 50%, 49%, 1%) - dalej Spółka - czynny podatnik VAT, wykonująca wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT, zakupiła dnia 21 stycznia 2004 r. używaną nieruchomość, na którą składała się hala magazynowo-biurowa oraz działka gruntowa, na której znajdowała się powyższa hala. Nieruchomość ta była używana przez poprzedniego właściciela od dnia 15 maja 2002 r. (data pozwolenia na użytkowanie).

Od wartości hali nabytej na fakturę VAT oraz późniejszych ulepszeń przekraczających 30% wartości nabytej hali Spółka odliczyła podatek od towarów i usług. Od gruntu nabytego na podstawie aktu notarialnego, na który sprzedający nie wystawił faktury VAT, podatek od towarów i usług nie został odliczony. Jako ulepszony środek trwały hala została wpisana do ewidencji środków trwałych z amortyzacją 10-letnią, począwszy od dnia 1 kwietnia 2004 r. i wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. w związku z planowanym rozwiązaniem Spółki, jeszcze przed jej zakończeniem dwoje wspólników mąż i żona planuje zakup opisanej nieruchomości za cenę rynkową od Spółki.

Wątpliwości budzi sposób rozliczenia podatku VAT od przedmiotowej nieruchomości w sytuacji jej sprzedaży osobom fizycznym, będącym jednocześnie wspólnikami Spółki.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka poinformowała, że hala i grunt były przez cały czas wykorzystywane dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Od dnia zakupu do dnia 14 lutego 2010 r. była to detaliczna sprzedaż obuwia (w hali znajdował się magazyn). Od dnia 15 lutego 2010 r. nieruchomość została wynajęta niezależnemu podmiotowi gospodarczemu, który prowadzi tam serwis samochodowy. Przez cały czas użytkowania hali Spółka nie osiągała przychodów zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wyżej opisana transakcja sprzedaży środka trwałego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

2.

Czy jeżeli opisana transakcja korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to faktura dokumentująca sprzedaż przedmiotowej nieruchomości powinna zostać wystawiona wg wartości rynkowej przedmiotowej nieruchomości, a w kolumnie stawka VAT należy wpisać "zwolnione".

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Sprzedaż nieruchomości (hali magazynowej wraz z gruntem) na rzecz wspólników jest dostawą towarów, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ad. 2

Należy wystawić fakturę VAT z ujętą wartością rynkową netto nieruchomości w kolumnie "stawka VAT" wpisując "zwolnione", tak więc nabywcy zapłacą Spółce wartość netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, leasing. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa, leasing są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z treści wniosku wynika, iż Spółka jawna (mąż, żona i córka, posiadający udziały w zyskach Spółki odpowiednio: 50%, 49%, 1%) zakupiła dnia 21 stycznia 2004 r. używaną nieruchomość, na którą składała się hala magazynowo-biurowa oraz działka gruntowa, na której znajdowała się powyższa hala. Nieruchomość ta była używana przez poprzedniego właściciela od dnia 15 maja 2002 r. Od wartości hali nabytej na fakturę VAT oraz późniejszych ulepszeń przekraczających 30% wartości nabytej hali Spółka odliczyła podatek VAT. Od gruntu nabytego na podstawie aktu notarialnego, na który sprzedający nie wystawił faktury VAT, podatek VAT nie został odliczony. Jako ulepszony środek trwały hala została wpisana do ewidencji środków trwałych z amortyzacją 10-letnią, począwszy od dnia 1 kwietnia 2004 r. i wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. w związku z planowanym rozwiązaniem Spółki, jeszcze przed jej zakończeniem działalności, wspólnicy planują wycofanie środka trwałego (hala plus grunt) ze Spółki i jego sprzedaż osobom fizycznym, będącym jednocześnie wspólnikami Spółki. Hala i grunt były przez cały czas wykorzystywane dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Od dnia zakupu do dnia 14 lutego 2010 r. była to detaliczna sprzedaż obuwia (w hali znajdował się magazyn). Od dnia 15 lutego 2010 r. nieruchomość została wynajęta niezależnemu podmiotowi gospodarczemu, który prowadzi tam serwis samochodowy.

Z opisu sprawy wynika, że do pierwszego zasiedlenia nieruchomości, która ma być przedmiotem sprzedaży, doszło dnia 15 lutego 2010 r. w tej bowiem dacie nieruchomość, po ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej, została przekazana do użytkowania i oddana w najem niezależnemu podmiotowi gospodarczemu, który prowadzi tam serwis samochodowy. Zatem, jeśli przekazanie przedmiotowej nieruchomości nastąpi przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia, nie będzie ono korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym należy rozważyć sytuację, czy dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy w sytuacji, gdy poniesiono nakłady przekraczające 30% wartości początkowej ww. nieruchomości uznać należy, iż sprzedaż nieruchomości, nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, lecz ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 43 ust. 7a ustawy, gdyż nieruchomość ta była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych, po dokonaniu ulepszeń, dłużej niż 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy. Również sprzedaż gruntu na którym ta nieruchomość (hala magazynowo-biurowa) jest położona, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednakże w sytuacji, gdy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, tj. od momentu oddania w najem w lutym 2010 r., czynność ta będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ad.2

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy. z ust. 1 powołanego przepisu wynika, iż podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty - z uwagi na treść ust. 2 powołanego przepisu - obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2). Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur (art. 29 ust. 4).

Jednakże zgodnie z art. 32 ust. 1-4 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2 czyli np. powiązania o charakterze kapitałowym lub rodzinnym oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1.

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

2.

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku;

3.

wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast zasady wystawiania faktur reguluje § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Zgodnie natomiast z § 5 ust. 7 pkt 2 cyt. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis sprawy należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania wykazaną na fakturze będzie stanowić wartość rynkowa nieruchomości. Na fakturze dokumentującej przedmiotową sprzedaż należy wskazać, iż podstawą zastosowania zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy. Jednakże w sytuacji, gdy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, tj. od momentu oddania w najem w lutym 2010 r., jako podstawę zwolnienia należy wskazać art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania sprzedaży środka trwałego. Natomiast w kwestii zdarzenia przyszłego dotyczącego korekty podatku VAT wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 21 maja 2010 r. nr ILPP1/443-244/10-5/HW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl