ILPP1/443-232/10-5/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-232/10-5/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rady Rodziców, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu: 26 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 6 maja 2010 r. (data wpływu: 10 maja 2010 r.) oraz 11 maja 2010 r. (data wpływu: 12 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zasadności posiadania przez Radę Rodziców numeru NIP - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zasadności posiadania przez Radę Rodziców numeru NIP. Wniosek ten uzupełniono pismami z dnia: 6 maja 2010 r. (data wpływu: 10 maja 2010 r.) oraz 11 maja 2010 r. (data wpływu: 12 maja 2010 r.) o uzupełnienie stanu faktycznego, doprecyzowanie pytania oraz wskazanie własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Obecnie Rada Rodziców działa na zasadach:

1.

Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców Gimnazjum oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do innych organów szkoły w tym zakresie spraw.

2.

Głównym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkoły.

3.

Zadaniem Rady Rodziców jest:

* pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,

* gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy,

* zapewnienie rodzicom we współdziałaniu z innymi organami szkoły rzeczywistego wpływu na działalność szkoły,

* udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,

* działanie na rzecz stałej poprawy bazy,

* współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,

* współuczestniczenie w opracowaniu Programu Wychowawczego Gimnazjum,

* delegowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na Dyrektora Gimnazjum.

4.

Posiedzenia Zarządu Rady Rodziców są protokołowane w protokolarzu Rady Rodziców, za który odpowiada sekretarz Zarządu.

5.

Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły z następujących źródeł: ze składek rodziców, z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji, z dodatkowych imprez i akcji organizowanych przez Radę Rodziców dla rodziców i mieszkańców środowiska szkoły, z działalności gospodarczej (prowadzenie sklepiku szkolnego), z inwestowania środków (np. lokaty bankowe).

6.

Wydatkowanie środków Rady Rodziców odbywa sie na podstawie "Preliminarza wydatków Rady Rodziców na rok szkolny....", zatwierdzanego każdorazowo przez Zarząd Rady Rodziców.

7.

Obsługę księgowo - rachunkową funduszy Rady Rodziców, prowadzenie księgowości oraz obsługę rachunkową użytkowników funduszu zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem prowadzi wyznaczona przez Zarząd osoba - skarbnik Rady Rodziców.

8.

Prezydium Rady Rodziców zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania bieżących wypłat i przelewów oraz zakładania lokat.

9.

W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami szkoły, Rada Rodziców zaprasza na swoje posiedzenia dyrektora szkoły oraz przedstawicieli pozostałych organów szkoły.

Według zmian w interpretacji przepisów prawnych wydanych przez Ministra Finansów, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Wg pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) nr (...) z dnia 12 stycznia 2010 r., Rada Rodziców "jako wewnętrzny organ szkoły nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką organizacyjną. W związku z powyższym Rada Rodziców nie powinna rejestrować się jako odrębny podatnik, natomiast powinna posługiwać się Numerem Identyfikacji Podatkowej szkoły, przy której została utworzona. Do chwili obecnej w tut. organie jest zarejestrowana część rad rodziców, jednakże większość z nich nie jest zarejestrowanymi podatnikami. Wobec powyższego, w celu ujednolicenia zasad rejestracji rad rodziców i zapewnienia zgodności z przepisami prawa ewidencji podatników, uznano za konieczne wyrejestrowanie rad rodziców z ewidencji podatników tut. organu."

Minister Finansów wydał indywidualną interpretację dotyczącą przedszkola (dotyczy również szkół), z której wynika:

1.

zasady tworzenia rady rodziców uchwala - stosownie do art. 53 ust. 2 ustawy o systemie oświaty - ogół rodziców przedszkolaków; rada uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola (art. 53 ust. 4 ustawy o systemie oświaty) i może występować do dyrektora placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw tej placówki (art. 54 ust. 1 ustawy); w celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada może - zgodnie z jej art. 54 ust. 8 - gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł,

2.

zgodnie z poglądem wyrażonym w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2000 r. (sygn. akt I SA 943/00), rada rodziców jest organem społecznym reprezentującym rodziców uczniów (przedszkolaków), ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty; na podstawie art. 57 ust. 1 tej ustawy jest ona upoważniona do występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły (przedszkola) ale tylko do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.

W tym stanie rzeczy Wnioskodawca stwierdza, że rada rodziców utworzona przez rodziców przedszkolaków, jako ich reprezentant (art. 53 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), jest wyłącznie wewnętrznym organem przedszkola. Rada rodziców zatem, będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym przedszkola, nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przy ocenie podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych, nie może być decydujący fakt nadania nr REGON, czy nadanie nr NIP jako konsekwencja uznania za samodzielnego podatnika podatku od towarów i usług. Drugorzędny charakter przesądzający o charakterze jednostki mają także takie okoliczności, jak: tożsamość nazw podmiotów, czy też korzystanie przez podmiot z wydzielonego rachunku bankowego (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 maja 2006 r. sygn. akt I SA/Wr 348/05).

Podsumowując, rada rodziców nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z powyższej interpretacji wypływają ponadto następujące wnioski:

1.

rada rodziców nie może posiadać wyodrębnionego rachunku bankowego, ponadto

2.

brak możliwości dokonywania zakupów, w wyniku których są wystawiane faktury, rachunki na szkolę (jednostkę budżetową, posiadającą zdolność do czynności prawnych), ponieważ takie działanie rodzi naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z tym, że w księgach rachunkowych szkoły znajdą się rachunki, faktury nie mieszczące się w planie finansowym jednostki budżetowej (planie dochodów i wydatków), najczęściej występująca forma organizacyjno - prawna jednostek oświatowych,

3.

płatność za usługi nie może być dzielona, tzn. część płaci jednostka budżetowa (szkoła), część rada rodziców,

4.

środki przekazane szkole nie stanowią darowizny, możliwym rozwiązaniem za zgodą rady gminy jest ustalenie, że takie środki będą gromadzone na wydzielonym rachunku (bankowym) dochodów własnych, co pozwoli na właściwy i prawidłowy sposób ich zagospodarowania, zgodnie z wnioskami i opinią rady rodziców, (przy czym środki te będą rozliczane jak środki budżetowe, tj. z końcem roku kalendarzowego niewykorzystane środki przechodzą na rzecz gminy),

5.

uprawnienia rady rodziców ograniczone zostały do określonych w art. 54 oraz art. 34 ust. 2, a uchwalany regulamin nie może wychodzić poza ramy ustawy o systemie oświaty,

6.

dysponentem zgromadzonych przez radę rodziców, zgodnie z art. 39 ustawy o systemie oświaty oraz art. 44 ustawy o finansach publicznych, może być jedynie dyrektor jednostki lub wyznaczony w drodze imiennego upoważnienia pracownik (osoba zatrudniona na umowę o pracę),

7.

rada rodziców nie może zawierać żadnych umów cywilnoprawnych, stąd też nie może być płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, ponadto nie może zawierać umów o pracę,

8.

oprócz powyższego zgodnie z postanowieniem NSA z dnia 15 września 2000 r., sygn. akt I SA 943/00, rada rodziców nie jest organizacją społeczną w rozumieniu art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 z późn. zm.) uprawnioną do występowania do tego sądu w interesie rodziców uczniów.

Z pisma uzupełniającego z dnia 6 maja 2010 r. wynika, że do miesiąca stycznia 2010 r. Rada Rodziców była zarejestrowana jako podatnik, którego dochody przeznaczone są na cele statutowe, tj. pomoc w organizowaniu zajęć dla dzieci, zajęcia oświatowe, kulturalne, pomoce naukowe objęte zwolnieniem przedmiotowym na podstawie

art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W dniu 14 stycznia 2010 r., Rada otrzymała wezwanie do dokonania wyrejestrowania z ewidencji podatników. W dniu 22 stycznia 2010 r. Zainteresowana złożyła więc zgłoszenie aktualizacyjne, co oznacza, że przestała być podatnikiem. Jednocześnie Rada otrzymała pismo zawierające indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2009 r.

Dlatego powstało pytanie w jaki sposób Rada Rodziców ma się zarejestrować, skoro ma działać na dotychczasowych zasadach i jednocześnie ma posiadać ten sam NIP co szkoła.

Ponadto w piśmie tym Zainteresowana oświadczyła, iż nie jest podatnikiem lub płatnikiem jakiegokolwiek podatku, a także nie jest płatnikiem składek ubezpieczeniowych. Nie prowadzi również działalności gospodarczej.

W przypadku, gdy powyższe zapytania nie będą dotyczyć Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca w celu szczegółowego wyjaśnienia jednocześnie prosi o skierowanie do odpowiednich jednostek. W celu poprawnego funkcjonowania, Rady Rodziców muszą bowiem znać jasne przepisy oraz możliwości zdobywania środków finansowych na rzecz szkoły, co w chwili obecnej jest niemożliwe, ponieważ nie zostały wyjaśnione m.in. kwestie rejestrowania Rad Rodziców, organizowania zabaw andrzejkowych, czy karnawałowych lub prowadzenia sklepików, a informacje, które do Rady docierają są ze sobą sprzeczne.

Ponadto w zakresie pytania nr 1, Wnioskodawca prosi o interpretację dotyczącą wyłącznie stanu faktycznego, tj. jak Rady Rodziców mają teraz działać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, skonkretyzowane w piśmie uzupełniającym z dnia 11 maja 2010 r.:

Czy Rada Rodziców działająca przy Gimnazjum powinna posiadać odrębny numer NIP.

Zdaniem Wnioskodawcy, Rada Rodziców powinna posiadać odrębny numer NIP, ponieważ chciałaby zarejestrować radę jako podatnika, którego dochody przeznaczone są na cele statutowe, tj. pomoc w organizowaniu zajęć dla dzieci, zajęcia oświatowe, kulturalne, pomoce naukowe. W tym celu Rada chciałaby prowadzić sklepik szkolny oraz akcje charytatywne (m.in. zabawy karnawałowe i andrzejkowe), które można zorganizować wyłącznie posiadając numer NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

W myśl art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobierania podatku i wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i ust. 3.

Ponadto podatnikami na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy obejmuje:

* wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy,

* czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Rada Rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z zapisami art. 53 powołanej ustawy w szkołach i placówkach działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

Na mocy art. 54 ust. 8 ww. ustawy, w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 4 tejże ustawy.

Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki (art. 54 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl art. 54 ust. 2 ww. ustawy, do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:

1.

uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:

a.

programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,

b.

programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;

2.

opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 34 ust. 2;

3.

opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Zatem, rada rodziców utworzona przez rodziców uczniów szkoły, jako ich reprezentant jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Rada rodziców, jako wewnętrzny organ szkoły, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką organizacyjną.

W prawie podatkowym pojęcie "jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej" nie zostało zdefiniowane. W doktrynie przyjmuje się, że jednostką tą jest twór społeczny, przejawiający się w postaci zorganizowanej formy działalności ludzkiej, których funkcjonowanie regulują różne gałęzie prawa (por. uchwała SN z dnia 26 stycznia 1996 r., sygn. akt III CZP 111/95 opubl. LEX 23809). Jest to kategoria podmiotów wewnętrznie bardzo zróżnicowana i obejmująca instytucje podmiotowe występujące na gruncie różnych gałęzi prawa. Wypada jednak wskazać, że stosunki prawnopodatkowe są stosunkami o charakterze majątkowym, pieniężnym i koncentrują się wokół majątku podatnika. Dlatego też majątek podatnika należałoby uznać za najistotniejszy element składowy konstrukcji podatnika. Innym równie ważnym elementem podatnika jest posiadanie organów zarządzających, których działania lub zaniechania mogłyby zostać przypisane danemu podmiotowi podatku. Posiadanie bowiem autonomii w sferze majątkowej oraz wyodrębnienia organizacyjnego pozwała na wykonanie obowiązku zapłaty podatku oraz odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe. (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 maja 2006 r. sygn. akt I SA/Wr 348/05).

Zatem, rada rodziców będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym szkoły nie jest podmiotem gospodarczym i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również podatnika w rozumieniu podatku od towarów i usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Radą Rodziców reprezentującą ogół rodziców Gimnazjum, której głównym celem jest działanie na rzecz wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkoły. Wnioskodawca - jak oświadczył - nie jest podatnikiem lub płatnikiem jakiegokolwiek podatku, nie jest płatnikiem składek ubezpieczeniowych oraz nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że Rada Rodziców nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu i nie jest obowiązana do posiadania oddzielnego od szkoły numeru identyfikacji podatkowej (NIP), bowiem jak dowiedziono wyżej nie może być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz za podatnika w rozumieniu podatku od towarów i usług, a ponadto - jak wynika z opisu stanu faktycznego - nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej zasadności posiadania przez Radę Rodziców odrębnego numeru NIP. Natomiast w części dotyczącej funkcjonowania Rady Rodziców, postanowieniem nr ILPP1/443-232/10-6/BD z dnia 25 maja 2010 r. tut. Organ odmówił wszczęcia postępowania.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl