ILPP1/443-228/14-2/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-228/14-2/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lokalnej Organizacji Turystycznej przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 201 r. (data wpływu 18 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji operacji pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji operacji pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Organizacja Turystyczna jest Stowarzyszeniem, które zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 26 listopada 2008 r. pod numerem 0000318462. Stowarzyszenie funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej (Dz. U. z 1999 r. Nr 62, poz. 689 z późn. zm.) oraz Statutu. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie zarejestrowało się w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT.

Podstawowa działalność statutowa Stowarzyszenia to: kreowanie i promowanie regionu, zapewnienie funkcjonowania i rozwoju systemu informacji turystycznej regionu: miasta, powiatów: (...), inicjowanie i opiniowanie planów rozwoju turystyki oraz wspomaganie ich realizacji, integracja środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego oraz osób i instytucji zainteresowanych turystycznym rozwojem regionu, wspieranie rozwoju turystyki oraz przedsiębiorczości, Inicjowanie tworzenia i wspierania rozwoju i promocji markowych produktów turystycznych, szczególnie Wielkiej (...), wspieranie rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej w regionie, koordynacja działań w zakresie turystyki, a w szczególności podnoszenie jej jakości oraz planowanie i realizowanie imprez turystycznych, propagowanie i podejmowanie działań na rzecz popularyzacji i ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz rozwoju obszarów wiejskich, podejmowanie działań mających na celu aktywne przeciwdziałanie bezrobociu, doskonalenie kadr turystycznych, współpraca z Organizacją Turystyczną, monitorowanie procesów i zjawisk dotyczących turystyki regionu, podejmowanie innych zadań sprzyjających rozwojowi turystyki.

Przychody osiągnięte w roku 2012 wyniosły 153.272,40 zł, z czego:

a.

przychody z dotacji na realizację zadań publicznych otrzymanych od Miasta oraz Starostwa Powiatowego- 100.000 zł,

b.

przychody z dotacji otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego na realizację zadania publicznego III spływ kajakowy - "Szlakiem (...)" - 2.377,19 zł,

c.

wkład własny uczestników biorących udział w III spływie kajakowym - "Szlakiem (...)" - 3.086,00 zł,

d.

ze składek członkowskich - 46.765,10 zł,

e.

wynagrodzenie opiekuna praktyk - 910,38 zł,

f.

zwrot kosztów dojazdu na szkolenie organizowane przez Lokalną Organizację Turystyczną - 133,73 zł.

Ad. a)

Dotacje na realizację zadań publicznych z Miasta oraz Starostwa Powiatowego, stanowią dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów funkcjonowania Centrum Informacji Turystycznej, prowadzonego przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej nieodpłatnej. Wobec tego omawiane dotacje nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Ad. b)

Dotacja otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego na realizację zadania publicznego III spływ kajakowy - "Szlakiem (...)", zgodnie z umową została przeznaczona na: transport kajaków, wynajem kajaków, obsługę techniczną i zabezpieczenie trasy spływu oraz promocję spływu. Omawiana dotacja nie była więc dotacją, która miała bezpośredni wpływ na wielkość opłaty za udział w spływie, w związku z czym nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Ad. c)

Wkład własny uczestników biorących udział w III spływie kajakowym - "Szlakiem (...)", jest bezpośrednio powiązany z udziałem w spływie i stanowi opłatę za udział w tym spływie. Wkład własny stanowi zatem podstawę opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Ad. d)

Składkom opłacanym przez członków Stowarzyszenia nie można przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z ich opłacenia. W związku z tym, że nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, składki członkowskie nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Ad. e)

Stowarzyszenie organizowało w roku 2012 praktyki zawodowe w zawodzie technik obsługi turystycznej dla uczniów Zespołu Szkół. Praktyki zawodowe odbywały się w formie i na zasadach przewidzianych w art. 70 i 70a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2010 r. Nr 244, poz. 1626). Wynagrodzenie opiekuna praktyk otrzymane przez Stowarzyszenie jest zatem zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Ad. f)

Stowarzyszenie uczestniczyło w projekcie pn. "Sieć Lokalnych Organizacji Turystycznych drogą do wzmocnienia potencjału organizacji pozarządowych branży turystycznej" realizowanym przez Lokalną Organizację Turystyczną. Projekt był realizowany w okresie od 1 września 2011 r. do 30 września 2013 r. Zgodnie z regulaminem projektu, odbiorcy projektu mogli skorzystać ze wsparcia dodatkowego, które stanowiło m.in. finansowanie kosztów dojazdu na szkolenia. W roku 2012 Lokalna Organizacja Turystyczna dokonała zwrotu kosztów dojazdu na szkolenie, w którym uczestniczyli pracownicy Stowarzyszenia. Zwrot kosztów dojazdu na szkolenie organizowane w ramach omawianego projektu nie miał charakteru usługi, lecz był jednostronnym ekwiwalentem pieniężnym wynikającym z faktu zobowiązania się instytucji realizującej projekt do zwrotu na rzecz Stowarzyszenia kosztów dojazdu na szkolenie, nie stanowi więc podstawy opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego Stowarzyszenie na podstawie przedstawionych powyżej danych dotyczących roku 2012 korzystało w roku 2013 ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

W roku 2013 Stowarzyszenie Lokalna Organizacja Turystyczna otrzymało dofinansowanie na realizację projektu pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego". Projekt współfinansowany był ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: PROW) na lata 2007-2013 Oś Leader, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

W ramach projektu opracowano i wydano folder promujący obiekty noclegowe, funkcjonujące na terenie Miasta i Gminy, między innymi hotele, gospodarstwa agroturystyczne, pola campingowe, czy pokoje gościnne. Opis każdego z obiektów został opatrzony zdjęciami oraz danymi teleadresowymi. Foldery dystrybuowane są nieodpłatnie wśród członków Stowarzyszenia oraz wśród osób odwiedzających prowadzone przez Stowarzyszenie Centrum Informacji Turystycznej.

Wszystkie wydatki związane z realizacją operacji pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego" zostały poniesione w roku 2013. Wydatki te zostały odpowiednio udokumentowane, m.in. fakturami VAT. Wydatki dotyczyły m.in. kosztów dojazdu koordynatora do obiektów noclegowych uczestniczących w projekcie, kosztów umowy z koordynatorem projektu oraz opracowania merytorycznego, projektu graficznego i druku folderów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może otrzymać zwrot podatku VAT poniesionego w związku z wydatkami dotyczącymi realizacji operacji pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013 Oś 4 Leader.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 5, ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

* towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy),

* podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (art. 88 ust. 4 ustawy).

Wobec powyższego, Stowarzyszenie nie może otrzymać zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z wydatkami dotyczącymi realizacji operacji pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013 Oś 4 Leader, gdyż Stowarzyszenie:

* nie prowadzi działalności gospodarczej,

* nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

* poniesione w ramach projektu wydatki nie służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 cyt. ustawy).

Na podstawie art. 34 ww. ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznacza się, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.).

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT.

Stowarzyszenie funkcjonuje na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Statutu.

W roku 2013 Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie na realizację projektu pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego". Projekt współfinansowany był ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś Leader, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

W ramach projektu opracowano i wydano folder promujący obiekty noclegowe, funkcjonujące na terenie Miasta i Gminy, między innymi hotele, gospodarstwa agroturystyczne, pola campingowe, czy pokoje gościnne. Opis każdego z obiektów został opatrzony zdjęciami oraz danymi teleadresowymi. Foldery dystrybuowane są nieodpłatnie wśród członków Stowarzyszenia oraz wśród osób odwiedzających prowadzone przez Stowarzyszenie Centrum Informacji Turystycznej.

Wszystkie wydatki związane z realizacją operacji pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego" zostały poniesione w roku 2013. Wydatki te zostały odpowiednio udokumentowane, m.in. fakturami VAT. Wydatki dotyczyły m.in. kosztów dojazdu koordynatora do obiektów noclegowych uczestniczących w projekcie, kosztów umowy z koordynatorem projektu oraz opracowania merytorycznego, projektu graficznego i druku folderów.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie z treści wniosku wynika, że poniesione w ramach projektu wydatki nie służyły czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego".

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie ma prawa do odzyskania (zwrotu) podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przedstawienie oferty noclegowej Miasta i Gminy poprzez wydanie foldera promocyjnego".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl