ILPP1/443-225/07-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-225/07-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w Z., przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przeniesienia praw autorskich do wykonanego projektu Partnerstwa na Rzecz Rozwoju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przeniesienia praw autorskich do wykonanego projektu Partnerstwa na Rzecz Rozwoju.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Starostwo Powiatowe w Z. jest jednym z Partnerów uczestniczących w programie Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski na lata 2004 - 2006. Status Partnera Starostwo Powiatowe w Z. uzyskało w skutek udziału w programie Partnerstwo na Rzecz Rozwoju (PRR). Program PRR tworzą różne podmioty w celu wspólnego realizowania projektu. Reprezentantem Partnerstwa na Rzecz Rozwoju jest jeden z partnerów pełniący funkcję Administratora. W skład Partnerstwa o nazwie Nowe Szanse dla Transgranicznego Rynku Pracy i Gospodarki Euroregionu N. wchodzą: Starostwo Powiatowe w Z., K. Agencja Rozwoju Regionalnego z J. G., Fundacja Niepełnosprawnym i Oczekującym Pomocy ze Z., OSI C. S.A. z W. i Fundacja C. W. P., która jest Administratorem Projektu. Wnioskodawca nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego z tytułu uczestnictwa w projekcie EQUAL.

W związku z realizacją projektu podpisano umowy, w których zawarto zapisy o przeniesieniu nieodpłatnie na Starostwo Powiatowe w Z. praw autorskich ukończonych zadań. Wnioskodawca po zakończeniu realizacji projektu jako Partner nieodpłatnie przenosi autorskie prawa majątkowe powstałych w ramach projektu Produktów na Administratora Partnerstwa.

Wnioskodawca informuje również, że przeniesienie przedmiotowych praw autorskich do produktów zrealizowanego projektu w formie nieodpłatnej wynika z obowiązujących przepisów prawa regulujących zasady realizacji Programu EQUAL.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przeniesienie autorskich praw majątkowych w związku z wykonaniem umowy o nieodpłatnym przeniesieniu praw autorskich z Partnera na Administratora Projektu EQUAL rodzi powstanie obowiązku zapłaty od tej czynności podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności nieodpłatnego przeniesienia praw autorskich z Partnera na Administratora na zakończenie realizacji Projektu EQUAL, nie rodzi obowiązku w zakresie podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej wyżej ustawy przez świadczenie usług rozumie się także każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle natomiast art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Starostwo Powiatowe w Z. będące Partnerem Projektu EQUAL przeniesie na podstawie umowy wszelkie prawa autorskie wykonanego przez partnerów projektu. Przedmiotowe przeniesienie praw do projektu na Administratora, jak wskazuje Wnioskodawca nastąpi nieodpłatnie.

Nieodpłatne przekazanie praw do projektu opisanego wyżej, nie wypełnia definicji usługi zawartej w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Cytowany przepis uznaje za usługę wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym, Wnioskodawca przekazując nieodpłatnie wszelkie materialne i niematerialne prawa do projektu, nie wypełnia definicji usługi określonej w art. 8 ust. 2 ww. ustawy i tym samym czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Jana Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl