ILPP1/443-224/09-4/BP - Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a zwolnienie podmiotowe z VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-224/09-4/BP Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a zwolnienie podmiotowe z VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu: 19 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 8 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. o symbol PKWiU świadczonych przez Wnioskodawczynię usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wykonuje czynności księgowe w ramach Biura Rachunkowego, a jej obroty za rok 2008 nie przekroczyły 50.000 zł. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Wnioskodawczyni prowadzi w imieniu podatników usługi księgowe polegające na prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji sprzedaży VAT, ewidencji zakupu VAT, ewidencji przychodów (księgowanie odbywa się po otrzymaniu dokumentów od przedsiębiorców) i na podstawie ewidencji księgowej wypełnia deklaracje podatkowe. Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradczych i nie doradza przedsiębiorcom. Wnioskodawczyni informuje, że według Urzędu Skarbowego w X nie straciła w roku 2009 prawa do zwolnienia podmiotowego.

Z pisma z dnia 21 kwietnia 2009 r. wynika, że powyższe usługi są sklasyfikowane według PKWiU z 1997 r. pod symbolem 74.12.1 - "Usługi w zakresie rachunkowości i kontroli ksiąg".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych w ramach Biura Rachunkowego, tj. prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji sprzedaży, oraz wypełnianie deklaracji podatkowej VAT-7 na zlecenie podmiotów jest czynnością mieszczącą się w zakresie doradztwa...

2.

Czy w dalszym ciągu Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku do przekroczenia kwoty 50.000 zł...

Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzona przez nią działalność gospodarcza - Biuro Rachunkowe nie stanowi świadczenia usług w zakresie doradztwa i w związku z tym Wnioskodawczyni może w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

W załączniku do rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) zatytułowanym "Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy" wymieniono pod pozycją 37 "Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego" oraz pod pozycją 38 "Usługi prawnicze świadczone przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych".

Stosownie do art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 73, poz. 443 z późn. zm.), czynności doradztwa podatkowego obejmują: udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych; prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie; sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie. Zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 3 ww. ustawy, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

1.

osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;

2.

adwokaci i radcowie prawni;

3.

biegli rewidenci.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wykonuje czynności księgowe w ramach Biura Rachunkowego, a jej obroty za rok 2008 nie przekroczyły 50.000 zł. Czynności księgowe są prowadzone w imieniu podatników i polegają na prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji sprzedaży VAT, ewidencji zakupu VAT, ewidencji przychodów. Księgowanie odbywa się po otrzymaniu dokumentów od przedsiębiorców, a Wnioskodawczyni na podstawie ewidencji księgowej wypełnia deklaracje podatkowe. Wnioskodawczyni wskazała, że świadczone przez nią usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.12.1 - "Usługi w zakresie rachunkowości i kontroli ksiąg" oraz oświadczyła, że nie świadczy usług doradczych i nie doradza przedsiębiorcom.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy oraz okoliczności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, że świadczenie usług określonych z nazwy w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jako usługi doradztwa, wyłącza prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji o tym, czy świadczone przez podatnika usługi mogą korzystać ze wspomnianego zwolnienia, decyduje ich zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU.

W myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, zaklasyfikowanie świadczonych usług (wskazanie jakie grupowanie obejmuje poszczególne usługi) do grupowań statystycznych nie leży we właściwości rzeczowej Ministra Finansów. Oznacza to, że podatnik (świadczący usługę), co do zasady, zobowiązany jest do prawidłowego wskazania klasyfikacji statystycznej świadczonych usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU sprzedawanych towarów lub świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Reasumując, Wnioskodawczyni przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie świadczy usług w zakresie doradztwa.

Jednocześnie informuje się, że w przypadku zaklasyfikowania świadczonych usług do innego grupowania PKWiU niż wskazane w opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, niniejsza interpretacja indywidualna straci aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl