ILPP1/443-220/07-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-220/07-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W. N., przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2007 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 13 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2007 r. (data wpływu 18 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi polegającej na budowie drogi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 16 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi polegającej na budowie drogi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach umowy z zakresu zamówień publicznych, Wnioskodawca wykonał roboty budowlano-montażowe polegające na budowie drogi wraz z chodnikami.

Budowana infrastruktura jest nowo powstającą inwestycją. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta M. teren, działek na których prowadzono inwestycję przeznaczony jest pod drogę publiczną lokalną na potrzeby budownictwa mieszkaniowego oraz drogę publiczną dojazdową na potrzeby budownictwa mieszkaniowego. Rada Miejska w M. nie podjęła jeszcze uchwały o zaliczeniu ww. drogi do kategorii dróg publicznych, tj. dróg gminnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla usługi polegającej na budowie drogi wraz z chodnikami właściwie zastosowano stawkę VAT w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji ww. inwestycji właściwie zastosowano obniżoną do 7% stawkę podatku VAT, ponieważ wykonywane roboty budowlane będą służyć budownictwu mieszkaniowemu i zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2007 r. podlegają stawce w ww. wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się obniżoną do 7% stawkę podatku w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w cytowanym wyżej przepisie, to w myśl art. 146 ust. 2 roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, na podstawie art. 146 ust. 3, ustawy o VAT, rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze nie precyzują terminu "droga". W związku z tym należy posiłkować się definicją, zawartą w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.), która stanowi, że drogi publiczne ze względu na funkcję w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie: drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe, gminne, a ulice leżące w ciągu ww. dróg należą do tej samej kategorii co te drogi. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, do dróg gminnych należą drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych. Drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, drogami wewnętrznymi. Każda z dróg publicznych winna spełniać określone parametry techniczne oraz warunki formalne i prawne, tzn. zaliczenie do danej kategorii dróg powinno nastąpić w formie przewidzianej prawem - w przypadku dróg gminnych jest to uchwała rady gminy podjęta po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu (art. 7 ust. 2 ustawy o drogach publicznych).

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy stwierdzić, że o tym czy dana droga jest drogą publiczną, stanowią zarówno względy techniczne jak i prawne. Brak jednego z tych elementów, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, powoduje, że drogę należy zaliczyć do dróg wewnętrznych.

Reasumując, wykładnia literalna i celowościowa powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o drogach publicznych jednoznacznie wskazuje, że warunkiem zastosowania obniżonej do 7% stawki podatku VAT jest związek budowanej lub remontowanej infrastruktury z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Tę przesłankę spełniają tylko drogi wewnętrzne (szczególnie drogi wewnątrzosiedlowe), ponieważ między nimi a obiektami budownictwa mieszkaniowego istnieje funkcjonalny i bezpośredni związek. Zaś inwestycja polegająca na budowie, remoncie drogi, zaliczonej na podstawie uchwały rady gminy do sieci dróg gminnych, nie jest prowadzona w ramach zadań budownictwa mieszkaniowego, nie może stanowić tym samym infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu i korzystać z preferencyjnej 7% stawki VAT.

Z danych przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że przeprowadzona inwestycja polegała na budowie drogi, która zgodnie z miejskim planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod drogę publiczną lokalną na potrzeby budownictwa mieszkaniowego oraz drogę publiczną dojazdową na potrzeby budownictwa mieszkaniowego. Jednakże z chwilą powstania u Podatnika obowiązku podatkowego, a co za tym idzie ustalenia właściwej stawki podatku i wystawienia przez niego faktury VAT, budowana droga nie miała uregulowanej sytuacji prawnej. Rada Miejska nie podjęła bowiem uchwały zaliczającej ww. drogę do dróg publicznych, tj. dróg gminnych. Droga nie zaliczona do żadnej z kategorii dróg, jest drogą wewnętrzną, dla której, w świetle przeprowadzonej powyżej analizy przepisów, zastosowanie ma stawka podatku VAT w wysokości 7%.

Wobec powyższego, zastosowana przez Wnioskodawcę obniżona do 7% stawka podatku VAT dla ww. inwestycji, jest prawidłowa.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że z chwilą podjęcia przez radę gminy uchwały zaliczającej ww. drogę do kategorii dróg publicznych, dróg gminnych, każde roboty budowlano-montażowe wykonywane na tej drodze będą objęte stawką podstawową w wysokości 22%.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT właściwej dla usługi polegającej na budowie drogi gminnej. Kwestia dotycząca stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych zostanie załatwiona w odrębnej interpretacji indywidualnej o nr ILPP1/443-220/07-5/KG z dnia 13 grudnia 2007 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl