ILPP1/443-217/10-3/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-217/10-3/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "PT i wykonanie ogrzewania z wykorzystaniem pomp ciepła dla pomieszczeń dolnej części Kościoła przeznaczonych dla Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "PT i wykonanie ogrzewania z wykorzystaniem pomp ciepła dla pomieszczeń dolnej części Kościoła przeznaczonych dla Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przygotowuje się do realizacji zadania pn.: "PT i wykonanie ogrzewania z wykorzystaniem pomp ciepła dla pomieszczeń dolnej części Kościoła przeznaczonych dla Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi". W związku z realizacją tego zadania został złożony wniosek o dotację do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zadanie to będzie realizowane równocześnie z zadaniem pn. "Remont i adaptacja dolnej części kościoła na pomieszczenia dla Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi + PT".

Inwestycje powyższe Wnioskodawca realizuje w obcym środku trwałym, na podstawie umowy użyczenia zawartej z Parafią na okres do 23 grudnia 2020 r. Inwestycja ma być wykonana w celu realizacji zadania własnego gminy wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - realizacja zadań w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi jest jednostką budżetową Gminy, prowadzenie której zostało powierzone organizacji pozarządowej w wyniku konkursu. Pomieszczenia utworzone w wyniku realizacji inwestycji będą służyć osobom potrzebującym opieki. Zajęcia przeprowadzane z osobami niepełnosprawnymi będą wykonywane bezpłatnie. Całość wydatków ponoszona będzie przez Gminę, jako realizacja zadania wynikającego z ustawy o samorządzie gminnym. Na dzień dzisiejszy realizacja tego zadania - prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi finansowane jest dotacją celową z Urzędu Wojewódzkiego.

W uzupełnieniu z dnia 21 kwietnia 2010 r. do wniosku, Gmina poinformowała, że realizacja przedmiotowego zadania nie ma i nie będzie miała związku w przyszłości z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy realizacji zadania pn. "PT i wykonanie ogrzewania z wykorzystaniem pomp ciepła dla pomieszczeń dolnej części Kościoła przeznaczonych dla Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi" Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina wykonując zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, m.in. w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Realizowanie powyższych zadań nie ma żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Kwotę podatku naliczonego stanowi w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Co do zasady podstawowa stawka podatku VAT - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina przygotowuje się do realizacji zadania pn. "PT i wykonanie ogrzewania z wykorzystaniem pomp ciepła dla pomieszczeń dolnej części Kościoła przeznaczonych dla Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi". Wnioskodawca w związku z przedmiotowym zadaniem złożył wniosek o dotację do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja powyższa realizowana będzie w obcym środku trwałym, na podstawie umowy użyczenia zawartej z Parafią. Celem przedmiotowej inwestycji jest realizacja zadania własnego Gminy wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o samorządzie gminnym. Pomieszczenia utworzone w wyniku realizacji inwestycji będą służyć osobom potrzebującym opieki. Zajęcia przeprowadzane z osobami niepełnosprawnymi będą wykonywanie bezpłatnie. Zainteresowany oświadczył, iż realizacja ww. zadania nie ma i nie będzie miała związku w przyszłości z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina wykonywać będzie jedno z zadań własnych, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy - nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania pn. "PT i wykonanie ogrzewania z wykorzystaniem pomp ciepła dla pomieszczeń dolnej części Kościoła przeznaczonych dla Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi" w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl