ILPP1/443-211/10-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-211/10-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta a reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 25 lutego 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 26 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 maja 2010 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w listopadzie 2008 r. złożył wniosek o dofinansowanie projektu (dalej: Projekt) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Celem projektu było opracowanie dokumentacji studialnej, tj. studium wykonalności, biznes plan, raport oddziaływania na środowisko. Projekt uzyskał dofinansowanie, został zrealizowany i rozliczony. Wykonana dokumentacja zawiera analizę budowy infrastruktury technicznej dla terenów inwestycyjnych objętych miejscowym planem zagospodarowania terenu.

Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 85% całkowitych kosztów kwalifikowanych. Jednym z kosztów kwalifikowanych był podatek VAT. Łączna wartość projektu to: 196.908,00 zł brutto z czego kwota wsparcia unijnego to 167.371,80 zł brutto (kwota podatku VAT wynosi: 35.508,00 zł). Miasto przy realizacji tego projektu złożyło oświadczenie, że nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT.

W dniach 30 listopada - 2 grudnia 2009 r. przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki przeprowadzili kontrolę prawidłowości realizacji umowy w ramach wyżej wspomnianego projektu. Podczas kontroli powstała wątpliwość dotycząca kwalifikowalności podatku od towarów i usług dla przedmiotowego projektu. Została ona wywołana tym, że Wnioskodawca jest zarejestrowany przez Urząd Skarbowy jako podatnik podatku od towarów i usług, a z deklaracji VAT - 7 wynika, że Miasto dokonuje dostawy towarów i usług opodatkowanych.

Poddziałanie 6.2.2. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka - "Wsparcie działań studyjno - koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych" (w ramach którego Miasto otrzymało dotację z Unii Europejskiej) jest instrumentem finansowym, którego celem jest przeprowadzenie analizy atrakcyjności inwestycyjnej terenów będących w posiadaniu jednostek samorządu terytorialnego.

Dzięki wsparciu uzyskanemu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeprowadzono prace studyjno-koncepcyjne, które pozwoliły Władzom Miasta podjąć właściwą decyzję co do zakresu dalszych prac związanych z zagospodarowaniem przedmiotowego terenu, biorąc pod uwagę zarówno względy techniczne, ekonomiczne jak i społeczne oraz stały się pierwszym krokiem w drodze do zaprojektowania odpowiedniej infrastruktury technicznej dla tego terenu.

Z uzupełnienia z dnia 14 maja 2010 r. do wniosku wynika, iż grunty dla których realizowane były opracowania w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (studium wykonalności, biznes plan i raport oddziaływania na środowisko) objęte są Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Zainteresowany oświadczył, że na dzień dzisiejszy opracowane dokumentacje nie służą czynnościom opodatkowanym. Jednakże, w bliżej nieokreślonej przyszłości Wnioskodawca zamierza powyższy teren uzbroić w niezbędną infrastrukturę oraz doprowadzić do jego zagospodarowania poprzez, np. sprzedaż lub dzierżawę inwestorom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku od towarów i usług poniesionego w ramach przedmiotowego Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi regulacjami Miasto nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją Projektu.

Zgodnie z zasadą nr 7 rozporządzenia Komisji 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. w sytuacji, gdy VAT jest przez podmiot realizujący projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego "prawdziwie i definitywnie" poniesiony, wówczas stanowi on koszt kwalifikowany. Z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia wówczas, gdy podmiotowi finansującemu zakupy ze środków funduszu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu danego zakupu. Oznacza to, że jeśli wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkiem kwalifikowanym.

W omawianym projekcie Miasto ma status płatnika podatku VAT, a dokonany zakup nie ma bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi. Biorąc pod uwagę powyższe zasady, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, poniesiony VAT jest kwalifikowany, jeśli w związku z dokonanym zakupem nie będzie prowadzona działalność opodatkowana.

Miasto nie wykorzystuje opracowanych na zlecenie dokumentów, tj.: studium wykonalności, biznes plan i raport oddziaływania na środowisko do wykonywania czynności opodatkowanych. Wspomniane opracowania zawierają informacje odnośnie opłacalności planowanej przez Miasto inwestycji polegającej na uzbrojeniu terenów inwestycyjnych. Nie są one zatem przedmiotem żadnego obrotu. Są wykorzystywane jedynie do wewnętrznego użytku. Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju - co nie ma miejsca w omawianej sytuacji.

Ponadto, stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z opisanego stanu faktycznego jasno wynika, że beneficjent nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych związanych z opracowaną dokumentacją studialną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka realizuje projekt. Celem projektu jest opracowanie dokumentacji studialnej, tj. studium wykonalności, biznes plan, raport oddziaływania na środowisko. Projekt uzyskał dofinansowanie, został zrealizowany i rozliczony. Wykonana dokumentacja zawiera analizę budowy infrastruktury technicznej dla terenów inwestycyjnych objętych miejscowym planem zagospodarowania terenu. Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 85% całkowitych kosztów kwalifikowanych.

Poddziałanie 6.2.2. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka - "Wsparcie działań studyjno - koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych" (w ramach którego Miasto otrzymało dotację z Unii Europejskiej) jest instrumentem finansowym, którego celem jest przeprowadzenie analizy atrakcyjności inwestycyjnej terenów będących w posiadaniu jednostek samorządu terytorialnego.

Dzięki wsparciu uzyskanemu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeprowadzono prace studyjno-koncepcyjne, które pozwoliły Władzom Miasta podjąć właściwą decyzję co do zakresu dalszych prac związanych z zagospodarowaniem przedmiotowego terenu, biorąc pod uwagę zarówno względy techniczne, ekonomiczne jak i społeczne oraz stały się pierwszym krokiem w drodze do zaprojektowania odpowiedniej infrastruktury technicznej dla tego terenu.

Wnioskodawca oświadczył, iż na dzień dzisiejszy przedmiotowa dokumentacja nie służy do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże, w bliżej nieokreślonej przyszłości Miasto zamierza teren - dla którego została opracowana powyższa dokumentacja - uzbroić w niezbędną infrastrukturę oraz doprowadzić do jego zagospodarowania poprzez, np. sprzedaż lub dzierżawę inwestorom.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla określenia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na realizację projektu polegającego na opracowaniu dokumentacji studialnej, niezwykle istotne jest ustalenie istnienia oraz charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez Podatnika poprzez wpływ na jego ogólne funkcjonowanie.

Jednocześnie należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot (osoba) ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednakże pośrednio mają związek z uzyskaniem przez Miasto obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Bowiem, jak wynika to z wniosku, Miasto zamierza wykorzystać wyniki zrealizowanego projektu, który polegał na wykonaniu dokumentacji zawierającej analizę budowy infrastruktury technicznej dla terenów inwestycyjnych objętych miejscowym planem zagospodarowania terenu, do czynności opodatkowanej jaką jest sprzedaż lub dzierżawa terenów objętych Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Reasumując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, że Miasto ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Ponadto, stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku oraz uzupełnienia do wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Dotyczy to w szczególności zmiany przeznaczenia terenów inwestycyjnych, dla których została opracowana przedmiotowa dokumentacja studialna.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl