ILPP1/443-210/07-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-210/07-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana A. K. przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu: 10 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymuje od sprzedawcy po przekroczeniu określonego progu obrotów premie pieniężne w określonej wysokości. Premia nie obniża ani ceny towarów kupowanych, ani ceny towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę. Nie chodzi tu bowiem o rabat. Premii nie można przyporządkować do konkretnych transakcji. Wnioskodawca traktuje premie pieniężne otrzymywane za osiągnięcie określonego w umowie obrotu jako wynagrodzenie za świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premia pieniężna udzielona przez sprzedawcę w wypadku przekroczenia określonego progu obrotów jest dla Wnioskodawcy kupującego towary wynagrodzeniem za świadczone usługi oraz czy otrzymaną premię pieniężną należy opodatkować podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy suma czynności stanowiących dostawy towarów nie może stanowić równocześnie świadczenia usługi, ponieważ dochodziłoby do podwójnego opodatkowania. W opinii Wnioskodawcy - w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - premia pieniężna nie może uchodzić ani za towar, ani za usługę. Otrzymanie premii pieniężnej od sprzedawcy nie prowadzi do uzyskania świadczenia wzajemnego, albowiem za świadczenie wzajemne nie można uznać zwyczajowych zakupów. Osiągnięcie określonego progu obrotów jest zdarzeniem niepewnym, a z umowy nie wynika obowiązek jego osiągnięcia. Wnioskodawca przywołał wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r. wydany pod sygn. akt I FSK 94/06 akcentujący zakaz podwójnego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Za dostawę towarów stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast za świadczenie usług stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Ustawodawca określa obrót jako kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Obrót na mocy art. 29 ust. 4 cyt. ustawy zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w celu intensyfikacji sprzedaży towarów. Dotyczy to również wypadków, gdy sprzedawca z różnych przyczyn (np. zakupów w dużych ilościach poczynionych w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do udzielania premii pieniężnych sprawia, że skutki podatkowe w podatku VAT należy ustalać w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności z tym związanych.

Skutki podatkowe dotyczące udzielania premii pieniężnych nabywcom są uzależnione od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co została udzielona premia pieniężna, tj. czy dotyczy konkretnych dostaw, czy wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Premia pieniężna, która ma związek z konkretną dostawą (dostawami) - nawet jeżeli chodzi o premię pieniężną udzieloną po dokonaniu zapłaty - powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Natomiast wtedy, gdy podatnicy kształtują stosunki w ten sposób, że premie pieniężne są udzielane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub dokonywania terminowych płatności za dokonanie dostawy w określonym czasie czy w określony sposób i nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że premia pieniężna ma związek z określonymi zachowaniami nabywcy - świadczeniem usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje od sprzedającego po przekroczeniu określonego w umowie progu obrotów premię pieniężną, która nie ma związku z żadną konkretną dostawą towarów i nie ma charakteru dobrowolnego. Udzielenie premii pieniężnych uzależniono od przekroczenia określonego w umowie obrotu.

Premia pieniężna, która nie może uchodzić za rabat, stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Chodzi tu o zobowiązanie uzależnione od konkretnego zachowania nabywcy zaliczane na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT do odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Ponadto należy stwierdzić, że przywołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r. wydany pod sygn. akt I FSK 94/06 jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie osadzonej w określonym stanie faktycznym i nie ma mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl