ILPP1/443-209/07-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-209/07-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Z. S., przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) uzupełnionym w dniu 26 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zgodności wystawianych faktur z obowiązującymi przepisami podatkowymi oraz stawki podatku VAT z tytułu świadczenia usług cmentarnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zgodności wystawianych faktur z obowiązującymi przepisami podatkowymi oraz stawki podatku VAT z tytułu świadczenia usług cmentarnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi zakład pogrzebowy z siedzibą w P. Wnioskodawca jest również administratorem cmentarza komunalnego w D. Administrowanie cmentarzem odbywa się na podstawie zawartej z Gminą Miejską D. umowy z dnia 7 czerwca 2006 r. o numerze X. Zawarta umowa określa zakres obowiązków administratora, a także wysokość opłat jakie Wnioskodawca winien pobierać za wykonaną usługę cmentarną. Administrator świadczy usługę na rzecz strony umowy, tj. Gminy Miejskiej D., za którą uiszcza miesięczną opłatę przewidzianą umową w wysokości 2.000 zł. Umowa z dnia 7 czerwca 2006 r. przewiduje, iż Wnioskodawca świadczyć będzie usługi cmentarne do 31 grudnia 2010 r.

Zainteresowany za wykonane usługi cmentarne wystawia usługobiorcy faktury VAT. Faktury te Wnioskodawca wystawia m.in. za:

* korzystanie z budynków urządzeń i wyposażenia cmentarza w celu wykonania pochówku w wysokości 350 zł,

* każdy pochówek,

* każdorazowy wjazd na teren cmentarza w związku z wykonaniem lub remontem piwnic grobowych lub nagrobków, albo wykonaniem nasadzeń, ogrodzeń, itp. w wysokości 20 zł,

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż opłaty za wymienione czynności stanowią dochód administratora.

Do końca października 2006 r. Wnioskodawca wystawiał faktury VAT zakładom pogrzebowym określając w fakturze "nazwę towaru lub usługi" jako "usługa cmentarna" oraz podając symbol PKWiU - 93.03.01. Do określonej umową kwoty za konkretną usługę Wnioskodawca doliczał podatek od towarów i usług w wysokości 7%.

Pismem z dnia 25 października 2006 r. nr X Burmistrz Miasta D. nakazał traktować zawarte w umowie opłaty jako kwoty brutto (a więc zawierające stosowny podatek od towarów i usług) a nie jako kwoty netto. Pismem tym wymagano by faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę dotyczyły jedynie usług zawartych w umowie z dnia 7 czerwca 2006 r. Biorąc pod uwagę pismo Burmistrza, Wnioskodawca wystawia faktury VAT za wykonane usługi nazywając je "usługa cmentarna" oraz określa wartość netto usługi i podatek należny od świadczonej usługi.

Wnioskodawca pismem z dnia 26 października 2007 r. uzupełnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Zainteresowany oświadczył, iż wykonywane usługi mieszczą się w zakresie usług oznaczonych symbolem PKWiU 93.03. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że określona w umowie kwota 2.000 zł jest kwotą uwzględniającą podatek VAT, natomiast regulowane umową kwoty za poszczególne czynności są to kwoty bez podatku. Wnioskodawca załączył do akt sprawy pismo Urzędu Statystycznego w Ł. z dnia 25 października 2007 r. nr 5672/KU-4160/2007, w którym określone są symbole klasyfikacji PKWiU odnoszące się do świadczonych na podstawie umowy z dnia 7 czerwca 2006 r. usług cmentarnych. Urząd Statystyczny w ww. piśmie klasyfikuje: kompleksową usługę pogrzebową, wykopanie piwnic grobowca, wykopanie grobu ziemnego, przygotowanie istniejącego grobu do ponownego pochówku, a także pobieranie szeregu opłat z tego tytułu pod symbolem PKWiU 93.03.1 jako "usługi pogrzebowe i pokrewne". Natomiast przechowywanie i przygotowanie do pogrzebu zwłok klasyfikuje pod symbolem PKWiU 93.03.12-00.00 jako "usługi związane z przygotowaniem zwłok do pochówku lub kremacji". Świadczony przez Wnioskodawcę transport zwłok sklasyfikowany został pod symbolem PKWiU 60.23.14-00.00 jako "przewozy pasażerskie pozarozkładowe lądowe, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane" a sprzedaż trumien, konfekcji żałobnej i utensylii pogrzebowych sklasyfikowane zostało pod symbolem PKWiU 52 jako "usługi w zakresie handlu detalicznego, z wyłączeniem sprzedaży pojazdów samochodowych, motocykli i paliw, naprawy artykułów użytku osobistego i domowego". Wykonywana przez Wnioskodawcę budowa piwnic grobowych z elementów betonowych oraz kopanie dołów pod piwnice grobowców zostało przez Urząd Statystyczny zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.62.62-00.90 jako "roboty specjalistyczne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" a wymurowanie kwatery grobowej z elementów/materiałów innych niż prefabrykowane elementy betonowe pod symbolem PKWiU 45.25.50-00.00 jako "roboty murarskie".

Jednocześnie w złożonym dnia 26 października 2007 r. piśmie Wnioskodawca wycofuje zawarte we wniosku zapytania dotyczące:

1.

rozróżnienia pojęcia "grobowiec murowany" i "groby ziemne",

2.

prawa do pobierania opłat i stosowania 22% stawki podatku przez administratora innego cmentarza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo zgodnie z umową z Urzędem Miasta i z przepisami Urzędu Skarbowego wystawiane są faktury i stosowana stawka podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Faktury VAT wystawiane są prawidłowo, gdyż ani Urząd Skarbowy ani prowadzące rozliczenie w zakresie podatku VAT biuro rachunkowe nie kwestionuje tych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%. Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 160 wyżej wymienionego załącznika określono jako korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - 93.03. "usługi pogrzebowe i pokrewne wraz z dostawą trumien, urn, i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną", na które składają się:

* kompleksowa usługa pogrzebowa,

* wykopanie piwnicy grobu,

* wykopanie grobu ziemnego i zasypanie grobu ziemnego,

* przygotowanie istniejącego grobu do ponownego pochówku,

* usługi wykonywane przez administratora usługi cmentarnej (np. pobieranie opłat za ekshumację zwłok).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz przedłożonego pisma Urzędu Statystycznego w Ł. z dnia 25 października 2007 r. wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi cmentarne są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.03.01 - "usługi pogrzebowe i pokrewne".

Wobec powyższego usługi te korzystają z obniżonej stawki podatku od towarów i usług, tj. 7%.

W przedmiocie wystawianych przez Wnioskodawcę faktur VAT, tut. Organ wyjaśnia, iż zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży o charakterze ciągłym;

4.

nazwę towaru lub usługi;

5.

jednostki miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

7.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

8.

stawki podatku;

9.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11.

wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Przyjęta zasada wystawiania faktur jest prawidłowa, jednakże należy zwrócić uwagę na rozgraniczenie daty dokonania sprzedaży i daty wystawienia faktury.

Natomiast w przedmiocie zgodności wystawianych faktur z zapisami umowy z dnia 7 czerwca 2006 r. zawartej przez Wnioskodawcę z Gminą Miejską D., a w szczególności wartości opłat i faktu zawierania podatku od towarów i usług lub doliczenia do nich podatku VAT, tut. Organ wyjaśnia, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister właściwy ds. finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z treści powołanego przepisu wynika, iż niniejsza interpretacja może dotyczyć jedynie prawa podatkowego, a nie zapisów umów podlegających ocenie na gruncie prawa cywilnego.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wydana została w dniu 6 grudnia 2007 r. osobna interpretacja indywidualna nr ILPB1/415-83/07-3/AP. Natomiast w przedmiocie pytań wycofanych przez Wnioskodawcę pismem z dnia 26 października 2007 r. tut. Organ wydał przewidziane ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa rozstrzygnięcie - postanowienie z dnia 7 grudnia 2007 r. nr ILPP1/443-209/07-4/MK.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Jana Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl