ILPP1/443-200/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-200/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.) oraz w dniu 26 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową lub modernizacją budynków objętych programem operacyjnym "Infrastruktura i Środowisko" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową lub modernizacją budynków objętych programem operacyjnym "Infrastruktura i Środowisko". Niniejszy wniosek uzupełniono w dniach 18 lutego 2009 r. i 26 lutego 2009 r. w zakresie dokumentów potwierdzających dokonanie opłat oraz rodzaju sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet realizuje w ramach finansowanego ze środków europejskich programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" dwa następujące projekty:

1.

"Budowa (...)",

2.

"Centrum (...)".

Powyższe projekty, polegają na modernizacji istniejących budynków dydaktyczno-naukowych oraz adaptacji do celów dydaktycznych i naukowych istniejących budynków wykorzystywanych w chwili obecnej dla innych celów. W wyniku projektu powstaną obiekty z przeznaczeniem na cele dydaktyczne, biblioteczne, pokoje dla kadry kierowniczej.

Realizacja projektu daje szansę na uzyskanie nowych, dodatkowych efektów w dotychczasowym funkcjonowaniu Uczelni i wpłynie pozytywnie na wykonywanie ponadregionalnych funkcji Uczelni oraz rozwój kierunków kształcenia uznanych w programie za priorytetowe, tj. nauk ścisłych, przyrodniczych i technicznych. Projekt przyczyni się do wzrostu liczby studentów i absolwentów na kierunkach ścisłych i technicznych.

Zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 19 grudnia 2007 r. (znak M (...)) oraz w myśl stanowiska Ośrodka Przetwarzania Informacji, który dokonuje oceny projektów, podatek VAT zawarty w cenach towarów i usług nabytych w związku z wykonaniem wymienionych inwestycji stanowi koszt kwalifikowany - a więc taki, który podlega refundacji ze środków przeznaczonych na realizację programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" - jedynie wtedy, gdy nie istnieje żadna prawna możliwość jego odliczenia w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Władze Uniwersytetu podjęły decyzję, że obydwa projekty służyć będą tylko i wyłącznie działalności dydaktycznej, mieszczącej się w zakresie usług edukacyjnych, a więc zwolnionej z opodatkowania (art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 wykazu usług zwolnionych od podatku, stanowiącego załącznik Nr 4 do ustawy). Oznacza to, że na terenie budynków powstałych lub zmodernizowanych wskutek realizacji projektów nie będzie prowadzona żadna działalność opodatkowana podatkiem VAT; uczelnia rezygnuje zwłaszcza z możliwości uzyskiwania przychodów z tytułu najmu pomieszczeń i powierzchni znajdujących się w tych budynkach, zaś pomieszczenia określone w projekcie technicznym jako "kiosk", "bar", "bufet", lub w jakikolwiek inny sposób wskazujący na wykonywanie w nich czynności opodatkowanych, będą w rzeczywistości pełnić funkcje pomieszczeń gospodarczych lub socjalnych (projekt techniczny powstał przed podjęciem ostatecznej decyzji w sprawie charakteru działalności prowadzonej w tych budynkach).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przedstawionej sytuacji Uniwersytet ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z budową lub modernizacją budynków objętych programem operacyjnym "Infrastruktura i Środowisko".

2.

Czy w przedstawionej sytuacji istnieje możliwość proporcjonalnego odliczenia podatku VAT zawartego w cenach tych towarów i usług, czyli zastosowania rozwiązania przewidzianego w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług w takim zakresie, w jakim zostały one wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z treści przepisu wynika jednoznacznie, że w razie realizacji przez podatnika wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej, prawo do odliczenia nie przysługuje.

Jeżeli zatem budynki powstałe lub zmodernizowane w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" będą wykorzystywane wyłącznie na cele działalności dydaktycznej, a więc zwolnionej z opodatkowania, Uniwersytet nie ma żadnych prawnych możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT zawartego w cenach towarów i usług nabytych w związku z przeprowadzeniem prac objętych programem. Skoro tak, uczelnia nie może rozliczyć się w tym zakresie również proporcją określoną w art. 90 ust. 2 ustawy (nie ma tutaj problemu wykonywania w powstałych lub zmodernizowanych budynkach czynności zarówno opodatkowanych jak i nieopodatkowanych, a tylko wtedy dopuszczalne jest zastosowanie owej proporcji).

Reasumując powyższe uwagi Uniwersytet uważa, że na obydwa pytania postawione w niniejszym wniosku, należy udzielić odpowiedzi negatywnej, z czego wynika, iż podatek VAT stanowić będzie w całości koszt kwalifikowany obydwu projektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, iż Wnioskodawca realizuje w ramach finansowanego ze środków europejskich programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" dwa projekty, które będą służyć tylko i wyłącznie działalności dydaktycznej - mieszczącej się w zakresie usług edukacyjnych. Ponadto na terenie budynków powstałych lub zmodernizowanych wskutek realizacji projektów nie będzie prowadzona żadna działalność opodatkowana podatkiem VAT (Zainteresowany rezygnuje zwłaszcza z możliwości uzyskiwania przychodów z tytułu najmu pomieszczeń i powierzchni znajdujących się w tych budynkach, zaś pomieszczenia określone w projekcie technicznym jako "kiosk", "bar", "bufet", lub w jakikolwiek inny sposób wskazujący na wykonywanie w nich czynności opodatkowanych, będą w rzeczywistości pełnić funkcje pomieszczeń gospodarczych lub socjalnych).

W myśl ww. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Wobec powyższego wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W niniejszej sprawie wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu są bowiem - jak wskazał Zainteresowany - związane ze świadczeniem usług w zakresie edukacji, zwolnionych w trybie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 ww. załącznika nr 4 do ustawy, od podatku od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż powstałe lub zmodernizowane budynki nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Trafnie przy tym uważa Zainteresowany, iż w związku z powyższym również przepis art. 90 ust. 2 ustawy, nie znajdzie w jego przypadku zastosowania gdyż stanowi on, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z kolei w świetle ust. 1 ww. artykułu, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Skoro Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać zrealizowanych projektów, o których mowa we wniosku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc takich w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wskazana powyżej proporcja - przepis art. 90 ust. 2 ustawy - nie znajduje zastosowania.

Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku podatku naliczonego od środków trwałych w postaci nieruchomości nabytych z przeznaczeniem do realizacji czynności zwolnionych od podatku VAT, który w momencie ich zakupu lub w związku z ich ulepszeniem nie podlega odliczeniu, nastąpi zmiana ich przeznaczenia, wówczas zastosowanie znajdzie przepis art. 91 ust. 7 i ust. 7a w związku z art. 91 ust. 2 ustawy.

Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego projektu. Równocześnie Zainteresowany nie będzie miał prawa - z uwzględnieniem zastrzeżenia wynikającego z przepisu art. 91 ust. 2 ustawy - do pomniejszenia kwoty podatku należnego na zasadzie proporcji wynikającej z uregulowania art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto zauważa się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl