ILPP1/443-200/07-3/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-200/07-3/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Ś., przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2007 r. (data wpływu 6 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza ogłosić przetarg na budowę nawierzchni asfaltowej drogi gminnej, która obecnie stanowi drogę o nawierzchni gruntowej. Droga stanowi ciąg komunikacyjny oraz jest dojazdem do budynków mieszkalnych oraz położonych przy niej lokali użytkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy do inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej można zastosować stawkę VAT 7%, czy należy opodatkować ją na zasadach ogólnych i zastosować stawkę VAT 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. inwestycji winna być opodatkowana stawką 22% ponieważ dotyczy drogi gminnej, rozumianej jako element układu komunikacyjnego na terenie miasta, w związku z czym nie jest to inwestycja w ramach zadań budownictwa mieszkaniowego i nie może tym samym stanowić infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się obniżoną do 7% stawkę podatku w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w cytowanym wyżej przepisie, to w myśl art. 146 ust. 2 roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, na podstawie art. 146 ust. 3, ustawy o VAT, rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

nbspnbspnbsp-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze nie precyzują terminu "droga". W związku z tym należy posiłkować się definicją, zawartą w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115), która stanowi, że drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie: drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe, gminne, a ulice leżące w ciągu ww. dróg należą do tej samej kategorii co te drogi. Droga zostaje zaliczona do kategorii dróg gminnych na podstawie uchwały rady gminy (art. 7 ust. 2 ww. ustawy). W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, do dróg gminnych należą drogi o znaczeniu lokalnym nie zaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych. Drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, drogami wewnętrznymi.

Reasumując, wykładnia literalna i celowościowa przepisów art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazuje, że warunkiem zastosowania obniżonej do 7% stawki podatku VAT jest związek budowanej lub remontowanej infrastruktury z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Aby droga mogła być uznana za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu winna służyć wyłącznie temu budownictwu. Tę przesłankę spełniają tylko drogi wewnętrzne (szczególnie drogi wewnątrzosiedlowe), ponieważ między nimi a obiektami budownictwa mieszkaniowego istnieje funkcjonalny i bezpośredni związek. Inwestycja polegająca na budowie, remoncie drogi, zaliczonej na podstawie uchwały rady gminy do sieci dróg gminnych, nie jest prowadzona w ramach zadań budownictwa mieszkaniowego, nie może stanowić tym samym infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu, a tym samym korzystać z preferencyjnej 7% stawki VAT.

Z danych przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że planowana inwestycja dotyczyć będzie remontu drogi gminnej, która stanowi ciąg komunikacyjny w sieci dróg gminnych. Wobec powyższego, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla inwestycji tej zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 22%.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT właściwej dla inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej. Kwestia dotycząca stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych zostanie załatwiona w odrębnej interpretacji indywidualnej o nr ILPP1/443-200/07-2/KG

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl