ILPP1/443-199/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-199/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.) oraz z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Przebudowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Przebudowa...". Dnia 26 lutego 2009 r. i 9 kwietnia 2009 r. wniosek uzupełniono o informacje w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, o pełnomocnictwo oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina.jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT czynnym - czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną związaną z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków.

W obecnej chwili Gmina.ubiega się o dofinansowanie, ze środków RPO Województwa na lata 2007 - 2013, projektu drogowego, tj. "Przebudowa...".

Jednym z załączników do wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej. Dla wyjaśnienia Wnioskodawca wskazuje, iż projekt realizowany będzie przez Gminę (ogłoszenie przetargu, wybór oferenta, zawarcie umowy, rozliczenie inwestycji).

Zgodnie z wymogami unijnymi, Gmina po wybudowaniu drogi, nie będzie mogła przez okres 5 lat przenosić jej własności czyli zbyć majątku. Z tytułu realizacji inwestycji wybudowana droga nie będzie przynosić opłat i dochodów, czyli po oddaniu do użytku nie będzie sprzedaży opodatkowanej.

Opisana droga jest drogą publiczną należącą do kategorii dróg gminnych. W związku z jej budową Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat za przejazd nią.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego z dnia 17 lutego 2009 r. zawarto pełną nazwę realizowanego projektu, tj. "Przebudowa..." wskazując na gminny charakter drogi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina. - budując drogę w ulicy X. nie prowadząc sprzedaży opodatkowanej związanej z tą inwestycją - ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Artykuł 15 ww. ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W związku z powyższym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione następujące warunki:

1.

odliczenia dokonuje podatnik podatku VAT,

2.

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku budowy drogi przez Gminę, należy stwierdzić, że Gmina jest podatnikiem podatku VAT, prowadzi czynności opodatkowane, ale nie są one związane z przedmiotowymi drogami. W związku z powyższym nie można znaleźć powiązania dla zakupu towarów i usług związanych z budową drogi (podatku naliczonego) z wykorzystaniem ich do wykonywania sprzedaży opodatkowanej.

Reasumując, budując drogę, Gmina nie ma podstaw prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy - jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie, ze środków RPO Województwo. na lata 2007 - 2013, projektu drogowego o nazwie "Przebudowa...". Gmina prowadzi czynności opodatkowane związane z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego oraz sprzedaży gruntów i budynków. Po zrealizowaniu budowy drogi - stosownie do wymogów unijnych - Gmina nie będzie mogła przez okres 5 lat przenosić własności zrealizowanego obiektu. Wybudowana droga nie będzie przynosić przychodów i nie wystąpi w związku z nią sprzedaż opodatkowana, bowiem Wnioskodawca po zakończonej budowie nie będzie pobierać żadnych opłat za przejazd. Zrealizowana inwestycja będzie drogą publiczną należącą do dróg gminnych.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Gmina nie będzie miała prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z realizacji inwestycji pn. "Przebudowa...", z powodu braku związku zakupionych towarów i usług dotyczących realizacji projektu z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl