ILPP1/443-197/07-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-197/07-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 6 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług naukowych badań archeologicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług naukowych badań archeologicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie "ratowniczych...". Konieczność ich prowadzenia wynika z ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.). Wnioskodawca wykonuje swoje czynności na podstawie zezwoleń wojewódzkiego konserwatora zabytków określających szczegółowe obowiązki inwestora i wykonawcy tych badań. Działalność Wnioskodawcy związana z realizacją powyższych zadań polega na:

* przeprowadzeniu kwerendy źródeł archiwalnych, historycznych, archeologicznych, a także geomorfologicznych,

* określeniu na podstawie analizy źródeł programu badawczego,

* przeprowadzeniu właściwych badań archeologicznych przy użyciu stosownych narzędzi polowych,

* przeprowadzeniu wszelkich analiz specjalistycznych, analizy stratygrafii nawarstwień kulturowych, i na tej podstawie,

* rekonstrukcja procesów historycznych,

* opracowanie wyników badań w formie sprawozdania dla konserwatora.

Wnioskodawca zgodnie ze swym stanem wiedzy oraz doświadczeniem w niniejszym przedmiocie zaliczył wykonywane czynności do usług związanych z kulturą, rekreacją i sportem, tj. do grupowania 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Jak wskazuje Wnioskodawca dział ten obejmuje m.in.:

* 92.52 - usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków,

* 92.52.1 - usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków,

* 92.52.11- usługi muzealnictwa,

* 92.52.11-00.00- usługi muzealnictwa,

* 92.52.12- usługi ochrony zabytków,

* 92.52.12-00.00- usługi ochrony zabytków.

Dla potwierdzenia prawidłowości klasyfikacji wykonywanych czynności w dziale 92 PKWiU, Zainteresowany wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi o określenie klasyfikacji PKWiU dla wykonywanej działalności. Pismem z dnia 1 czerwca 2006 r. Urząd Statystyczny udzielił Wnioskodawcy odpowiedzi, że wykonywane usługi mieszczą się w grupowaniu 92.52.12-00.00, tj. "usługi ochrony zabytków".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje, stosując zwolnienie z podatku od towarów i usług przy wykonywaniu czynności związanych z działalnością gospodarczą, określoną wyżej i zaliczoną przez Urząd Statystyczny do grupowania 92.52.12-00.00 PKWiU.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane czynności zwolnione są z obowiązku opłacania podatku od towarów i usług. Jak wskazuje Wnioskodawca w jego sprawie zastosowanie będzie miał art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w myśl którego zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Przedmiotowy załącznik zawiera usługi zgrupowane pod symbolem 92 PKWiU.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawą towarów, o której mowa w cytowanym art. 5, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczeniem usług w świetle art. 8 ust. 1 tejże ustawy, jest z kolei każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W świetle tych regulacji wykonywane czynności "ratowniczych badań archeologicznych" stanowią usługę. Kluczowym przepisem w niniejszej sprawie jest jednak art. 43 ust. 1 pkt 1 tejże samej ustawy, w myśl którego usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług. Zwolnienie, o którym mowa ma charakter przedmiotowy. Oznacza to, że od podatku zwolniona jest pewna czynność, niezależnie od tego, jaki podmiot ją wykonuje. W pozycji 11 załącznika numer 4 zamieszczono korzystające ze zwolnienia usługi sklasyfikowane pod symbolem ex 92 PKWiU. Dokładnie są to "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

nbspnbspnbspnbsp1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

nbspnbspnbspnbsp2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

nbspnbspnbspnbsp3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

nbspnbspnbspnbsp4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

nbspnbspnbspnbsp5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

nbspnbspnbspnbsp5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

nbspnbspnbspnbsp5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

nbspnbspnbspnbsp6) działalności agencji informacyjnych,

nbspnbspnbspnbsp7) usług wydawniczych,

nbspnbspnbspnbsp8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Jak wskazuje Wnioskodawca, w maju 2006 r. wystąpił do Urzędu Statystycznego o wydanie pisemnej informacji dotyczącej posługiwania się symbolem PKWiU 92.52 w ramach wykonywanych czynności badań archeologicznych. Pismem z dnia 1 czerwca 2006 r. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź, z której wynika, że przedmiot prowadzonej działalności sklasyfikowany jest pod symbolem 92.52.12-00.00, tj. "usługi ochrony zabytków".

Tak zaklasyfikowane usługi w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz w związku z pozycją 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Jana Dekana 6, 64 - 100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl