ILPP1/443-191/10-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-191/10-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 19 lutego 2010 r., do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 22 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz pytanie i o podpis drugiego członka zarządu na wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność statutową i gospodarczą. Działalność statutowa prowadzona jest w zakresie rozwoju popularyzacji sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży oraz zrzeszania drużyn seniorów: I. Liga Piłki Nożnej i seniorzy Hokeja na Trawie.

Zainteresowany, jako stowarzyszenie, jest ośrodkiem skupiającym sekcje i koordynującym ich działalność, zgodnie z § 7 Statutu. w związku z tym, celem działalności gospodarczej prowadzonej przez niego jest utrzymywanie lub partycypowanie w kosztach utrzymania sekcji sportowych.

Realizuje cele statutowe m.in.: przez prowadzenie szkoleń, obozów sportowych, uczestnictwo w imprezach organizowanych przez związki sportowe, organizowanie imprez popularyzujących sport - zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, współpracę ze szkołami oraz różnymi organizacjami sportowymi.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 17 ust. 1 pkt 4. w pozostałym zakresie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie ze Statutem:

" § 7 Celem Klubu jest rozwój sportu kwalifikowanego i powszechnego w uprawianych dyscyplinach sportowych z jednoczesnym zapewnieniem oddziaływania wychowawczego między innymi profilaktyki i promocji zdrowia".

" § 8 Klub realizuje swoje cele przez:

1.

Zrzeszanie osób wykazujących uzdolnienia sportowe, pragnących brać udział w zorganizowanym szkoleniu, a także osób pragnących zająć się pracą organizacyjną i wychowawczą.

2.

Powoływanie sekcji sportowych.

3.

Organizowanie szkolenia sportowego i zawodów sportowych.

4.

Uczestnictwo w państwowym systemie zawodów i rozgrywek.

5.

Rozwijanie udoskonalenie bazy sportowej.

6.

Kształtowanie przestrzeganie zasad etyki sportowej wśród zawodników.

7.

Sprawowanie opieki zdrowotnej nad członkami uczestniczącymi w szkoleniu sportowym i organizowanych przez Klub zawodach.

8.

Prowadzenie działalności w zakresie handlu, usług, produkcji na rachunek własny, jak również i w pośrednictwie, w tym również prowadzenie działalności handlowej z zagranicą (eksport, import).

9.

Wykonywanie zadań zleconych przez jednostki kultury fizycznej określone w punkcie 4 lub przez właściwe organa państwowe.

10.

Podejmowanie innych działań dozwolonych prawem, zmierzających do osiągnięcia statutowych celów".

Obecnie, na swoje funkcjonowanie, Zainteresowany pozyskuje środki z wynajmu terenu i obiektów pod działalność gospodarczą innym podmiotom, oraz ze sprzedaży reklamy. z działalności tej odprowadza podatek VAT należny, do właściwego wg miejsca jego siedziby urzędu skarbowego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z działalności gospodarczej Wnioskodawca odprowadza 100% podatku VAT należnego, a odlicza podatek VAT naliczony od faktur zakupu mediów lub innych towarów lub usług, dzieląc kwotę brutto z faktury w następujących proporcjach:

1.

33% wartości brutto faktury VAT na działalność statutową,

2.

67% wartości brutto faktury VAT na działalność gospodarczą.

Otrzymaną kwotę przypadającą na działalność gospodarczą dzieli się na netto VAT, wg obowiązującej stawki z art. 41.

Wyliczony w ten sposób podatek VAT naliczony odlicza się od podatku VAT należnego za dany okres rozliczeniowy.

Na realizację celów statutowych polegających na: prowadzeniu szkoleń i obozów sportowych, uczestnictwie w imprezach organizowanych przez związki sportowe, organizowaniu imprez popularyzujących sport - zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, współpracę ze szkołami oraz różnymi organizacjami sportowymi, Zainteresowany pozyskuje środki głównie z:

1.

Urzędu Marszałkowskiego Województwa, departament Sportu i Turystyki.

2.

Urzędu Miasta w ramach Młodzieżowych Centrów Sportu.

3.

dotacji ze środków publicznych udzielonych przez Prezydenta Miasta na realizację zadania w zakresie Upowszechniania Kultury Fizycznej i Sportu.

4.

Ochronie i Promocji Zdrowia, w tym profilaktyki i rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

5.

Urzędu Marszałkowskiego za pośrednictwem Stowarzyszenia Sportowego.

Środki te rozliczane są w kwocie brutto (nie podlegają Ustawie o VAT). Wartość faktury w kwocie brutto stanowi koszt Wnioskodawcy i w kwocie brutto faktury ujmowane są w rozliczeniach do urzędów.

Zainteresowany korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w części przeznaczonej na cele statutowe.

Na działalność sekcji sportowych pozyskiwane są środki z działalności gospodarczej. Jest to sprzedaż reklamy, której kwota netto kompensowana jest ze zobowiązaniem za sponsoring.

W tej formie rozliczeń między Wnioskodawcą a sponsorem, zalicza on w koszty działalności kwotę brutto faktury, bez odliczania VAT naliczonego, a od faktury sprzedaży reklamy wystawianej sponsorowi odprowadza do urzędu skarbowego podatek VAT należny w całości.

Ponadto sekcja I. Ligi Piłki Nożnej dokonuje zakupów kosztowych na ogólne utrzymanie sekcji oraz obsługę meczów i imprez sportowych. Faktury zakupu na ten cel zaliczane są w koszty kwotą brutto, bez odliczania podatku VAT naliczonego.

Z pisma uzupełniającego wniosek wynika, że:

1.

Wydatki ponoszone przez Zainteresowanego w związku z utrzymaniem sekcji sportowych związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

2.

Wydatki są potwierdzone fakturami VAT.

Wnioskodawca współpracuje ze sponsorami poprzez sprzedaż reklamy, na którą ponosi koszty zakupując artykuły jej służące, są to:

1.

Odzież sportowa z nadrukami reklamującymi zgodnie z życzeniami sponsorów.

2.

Sprzęt sportowy również oznakowany reklamą sponsorów.

3.

Foldery, banery, kalendarze i inne artykuły reklamujące sponsorów.

Są to zakupy dotyczące wyłącznie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od tych zakupów, na które środki pozyskuje ze sprzedaży reklamy opodatkowanej podatkiem VAT 22%.

Dotyczy to faktur na działalność poszczególnych sekcji sportowych, które na swoje utrzymanie i prowadzoną działalność same pozyskują środki od sponsorów na zasadzie omówionej powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury VAT dotyczące zakupów na potrzeby działalności sekcji sportowych, niepodlegające rozliczeniu z jednostkami nadrzędnymi, powinny być rozliczane zgodnie z ustawą o VAT z dnia 11 marca 2004 r.

W ewidencji finansowo-księgowej powinny być ujmowane w kwocie netto, a podatek VAT naliczony, odliczany od podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7, poz. D2.

Mimo, iż przychód z faktur za reklamę zasila bezpośrednio działalność statutową Zainteresowanego, to jest związany z działalnością gospodarczą, zgodnie z § 8 pkt 8 Statutu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność statutową i gospodarczą. Działalność statutowa prowadzona jest w zakresie rozwoju i popularyzacji sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży oraz zrzeszania drużyn seniorów. Zainteresowany jako stowarzyszenie jest ośrodkiem skupiającym sekcje i koordynującym ich działalność zgodnie ze statutem. w związku z tym, celem jego działalności gospodarczej jest utrzymywanie lub partycypowanie w kosztach utrzymania sekcji sportowych.

Wnioskodawca wskazał także, że środki na realizację celów statutowych pozyskuje głównie od Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miasta i in. Środki te rozliczane są w kwocie brutto (nie podlegają ustawie o VAT).

Natomiast na działalność sekcji sportowych, pozyskiwane są środki z działalności gospodarczej. Jest to sprzedaż reklamy, której kwota netto kompensowana jest ze zobowiązaniem za sponsoring.

W tej formie rozliczeń między Zainteresowanym a sponsorem, zalicza on w koszty działalności kwotę brutto faktury, bez odliczania VAT naliczonego, a od faktury sprzedaży reklamy wystawianej sponsorowi odprowadza do urzędu skarbowego podatek VAT należny w całości.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest określenie, czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z poszczególnymi sekcjami sportowymi, które jak wynika z opisu sprawy, na swoje utrzymanie same pozyskują środki od sponsorów (sprzedaż reklamy). Są to:

1.

Odzież sportowa z nadrukami reklamującymi zgodnie z życzeniami sponsorów.

2.

Sprzęt sportowy również oznakowany reklamą sponsorów.

3.

Foldery, banery, kalendarze i inne artykuły reklamujące sponsorów.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że wydatki ponoszone przez Zainteresowanego, w związku z utrzymaniem sekcji sportowych, związane są ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT 22%, oraz są one potwierdzone fakturami VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi przez podatnika podatku od towarów i usług były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunki te są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z utrzymaniem sekcji sportowych są w całości związane z czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż reklamy).

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z utrzymaniem sekcji sportowych (na które środki pozyskuje ze sprzedaży reklamy), bowiem w całości mają one związek ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl