ILPP1/443-19/07-2/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-19/07-2/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2007 r. (data wpływu 25 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur w formie elektronicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpoczęcie wystawiania faktur w formie elektronicznej zgodnie z przepisami rozporządzenia o fakturach elektronicznych. Posiadany przez Spółkę system informatyczny stwarza pewne ograniczenia, które uniemożliwiają wystawianie w formie elektronicznej faktur korygujących oraz duplikatów faktur wystawionych uprzednio w formie elektronicznej. W związku z powyższym Spółka zamierza wystawiać, do faktur VAT wystawionych i przesłanych uprzednio drogą elektroniczną, faktury korygujące VAT i duplikaty faktur w wersji papierowej - odwołując się w treści tych faktur do faktur wystawionych w formie elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Spółka pyta, czy sposób wystawiania faktur korygujących VAT oraz duplikatów faktur VAT, w formie papierowej, wystawionych uprzednio w formie elektronicznej jest prawidłowy oraz kiedy wystawiane we wskazany powyżej sposób faktury korygujące VAT i przesyłane do kontrahenta za pośrednictwem poczty dają prawo do obniżenia podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy przepis § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych daje Spółce prawo do wystawiania - w formie papierowej - faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawionych uprzednio w formie elektronicznej.

Prawo do obniżenia podatku należnego u sprzedawcy - na podstawie wystawionej faktury korygującej - powstaje w przypadku otrzymania szeroko rozumianego potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę (podpisana kopia faktury, odręczne potwierdzenie odbioru przez nabywcę faktury korygującej, tzw. "zwrotka", czy też każdy inny środek dowodowy wypełniający przesłankę art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zawiera w art. 106 ust. 10 delegację dla Ministra Finansów, na podstawie której może on określić w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej.

Zgodnie z przepisem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) w § 1 został określony sposób i warunki wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej oraz zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną. Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane, w formie elektronicznej, po uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Dalej w § 5 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

Wyjątkowo ustawodawca zezwolił na wystawianie faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej, w przypadku, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie tych dokumentów w formie elektronicznej (§ 5 ust. 2). Taka procedura wystawiania faktur korygujących i duplikatów obwarowana jest warunkiem zamieszczania na tych dokumentach adnotacji, że odpowiednio dany dokument wystawiony w formie papierowej odnosi się do faktury wystawionej w formie elektronicznej. Ustawodawca podał przykład sytuacji, kiedy można zastosować tą szczególną procedurę wystawiania faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej, tj. w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż wskazane przez Zainteresowanego przeszkody wynikające z ograniczeń systemowych do wystawiania faktur lub duplikatów w formie elektronicznej spełniają przesłanki przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia. Konstrukcja § 5 ust. 2 wyżej cytowanego rozporządzenia, mówi "o dokumencie, o którym mowa w ust. 1", tj. fakturze korygującej lub duplikacie faktury - czyli w liczbie pojedynczej, a nie w liczbie mnogiej - o dokumentach. Oznacza to, że wystawianie faktur korygujących i duplikatów faktur - w formie papierowej powinno mieć charakter incydentalny i ograniczać się do sytuacji, kiedy system informatyczny używany przez podatnika uniemożliwia mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących i duplikatów w formie elektronicznej, jednak w danym momencie z różnych przyczyn (przeszkód) nie jest to możliwe. Przeszkodą taką może być np. awaria komputera, serwera, systemu lub inne czasowe przeszkody techniczne. Niedopuszczalne jest natomiast przyjęcie z góry zasady wystawiania faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej do wystawianych wcześniej faktur w formie elektronicznej.

Zauważyć również należy, iż rozporządzenie w § 4 określa sposób zabezpieczenia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur wystawianych, przesyłanych i przechowywanych w formie elektronicznej. Jest to bezpieczny podpis elektroniczny w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz wymiana danych elektronicznych (EDI), o której mowa w ww. rozporządzeniu i która musi być zgodna z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, o których mowa w zaleceniach Komisji Europejskiej z dnia 19 października 1994 r. nr 1994/820/WE.

Podatnik, który zamierza wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej ma obowiązek stosować jedną z dwóch ww. form zabezpieczeń.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Zainteresowanego dotyczące wystawiania faktur korygujących i duplikatów faktur w formie papierowej do wcześniej wystawionych faktur w formie elektronicznej jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl