ILPP1/443-183/09-6/BP - Zasady opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania próbek napojów alkoholowych przeznaczonych do degustacji oraz próbek dołączanych do oferty handlowej podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-183/09-6/BP Zasady opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania próbek napojów alkoholowych przeznaczonych do degustacji oraz próbek dołączanych do oferty handlowej podatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu: 11 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 20 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania próbek towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania próbek towarów. w pismach z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 20 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 27 kwietnia 2009 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego i brakującą opłatę oraz sformułowano pytanie i własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i obrót alkoholem. Produkcja odbywa się z użyczeniem marki pośrednika - spółki zagranicznej posiadającej przedstawicielstwo w Polsce. Pośrednik działa na mocy porozumień handlowych i stosownych umów marketingowych podpisanych z producentem alkoholu, których podstawą jest promowanie marki produkowanego alkoholu przez Wnioskodawcę. Pośrednik przejmuje tym samym na siebie działania o charakterze reklamowym zachęcające potencjalnych klientów do zakupu napojów alkoholowych. Celem Wnioskodawcy jest zwiększenie sprzedaży wytworzonych wyrobów. Wnioskodawca, chcąc zwiększyć swój udział w rynku, zamierza podjąć działania reklamowe z uwzględnieniem pośrednika w opisanych niżej sytuacjach:

*

umożliwienie degustacji potencjalnym klientom w lokalach gastronomicznych oraz w czasie zorganizowanych imprez oraz imprez sponsorowanych,

*

przekazywanie próbek dla hurtowników, sklepów, lokali gastronomicznych,

*

pokazy oferowanych produktów.

Przekazywane towary są zaopatrzone w wymagane znaki akcyzy.

Powyższe działania prowadzą do zapoznania z produktami Wnioskodawcy, eksponują i promują marki oraz nie są sprzeczne z normami wyrażonymi w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.). Wnioskodawca organizuje degustację alkoholu, aby zapoznać potencjalnych klientów z walorami wytworzonych alkoholi i ich jakością, a tym samym zachęcić do zakupu. Wnioskodawca reklamuje napoje alkoholowe, przekazując egzemplarze promocyjne i dzięki temu rozpowszechnia informację o zaletach produkowanych wyrobów oraz możliwościach ich nabycia. Pojęcie reklamy nie jest sprecyzowane w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Słownik Języka Polskiego ujmuje reklamę jako działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich cechach i przeznaczeniu mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właśnie podmiotu gospodarczego.

Opisane działania reklamowe mają ścisły związek przyczynowy z generowanym przychodem (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), co potwierdza również definicja reklamy, a zatem koszt przekazanych towarów będzie kosztem podatkowym Wnioskodawcy w całości. Powyższe działania reklamowe nie zaliczają się do reprezentacji, która oznacza działanie zmierzające do wywołania jak najlepszego wrażenia przez okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia, związanych ze stanowiskiem i pozycją społeczną, których celem jest kształtowanie pozytywnego obrazu firmy. w ocenie Wnioskodawcy te działania nie spełniają definicji reprezentacji. w celu zwiększenia sprzedaży Wnioskodawca (producent alkoholu) będzie przekazywał na cele reklamy swoje wyroby pośrednikowi - właścicielowi marki.

Działania, które podejmuje producent kształtują popyt na produkowane towary i mają na celu zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe wydatki są konieczne do dostosowania się do warunków rynkowych. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług przekazanie towarów (na cele reklamy), którymi mogą być również własne wyroby (art. 2 pkt 6 ustawy) może powodować obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych i odprowadzanie podatku należnego (art. 106 ust. 7 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy). Podstawę opodatkowania u producenta stanowi w takiej sytuacji koszt wytworzenia wyrobów (art. 29 ust. 10 ustawy). Przepis art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się m.in. przekazanie przez podatnika towarów należących do przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organu stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia w szczególności darowizny

-

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Pisma Urzędów Skarbowych oraz Dyrektywa Rady z dnia 28 listopada 2006 r. prowadzą do wniosku, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinno podlegać każde nieodpłatne świadczenie - z wyjątkiem przekazania próbek i prezentów o małej wartości.

Przez próbki, stosownie do art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszelkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. w przypadku Wnioskodawcy będą to butelki alkoholu znajdujące się w obrocie handlowym, opatrzone znakami akcyzy oraz dodatkowo etykietami "Towar bez prawa do obrotu" lub "Towar przeznaczony na cele reklamy".

Pismami z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 20 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 27 kwietnia 2009 r.) uzupełniono wniosek o następujące informacje.

Wydatki poniesione w celu zaprezentowania wyrobów klientom wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nieodpłatne wydawanie towarów ma na celu wsparcie sprzedaży poprzez zachęcenie obecnych i przyszłych klientów do nabywania produktów Wnioskodawcy oraz promowanie i rozpowszechnianie marek tych produktów.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, do wspierania sprzedaży będzie stosował bezpłatne degustacje napojów alkoholowych dla klientów. Celem degustacji jest zapoznanie klientów z oferowanym alkoholem przed kupnem. Tak więc wydatki poniesione na wyprodukowanie napojów alkoholowych spożytych podczas degustacji, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów.

Reklamowanie i promocja alkoholu będzie odbywała się w pomieszczeniach hurtowni, wydzielonych stoiskach lub punktach prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz w punktach, w których napoje alkoholowe spożywa się na miejscu (np. restauracje, puby).

W przypadku Wnioskodawcy niewielką ilością alkoholu pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne towaru, będzie standardowa butelka produktu o pojemności 700 ml. Wnioskodawca informuje, że planowana ilość próbek to 150 sztuk butelek o pojemności 700 ml w roku podatkowym. Wnioskodawca zaznacza, że ustawodawca nie określa kwotowej wartości granicznej próbek.

Próbki alkoholu będą posiadały informacje o tym, że stanowią reklamę (butelki będą zawierać nakładkę z informacją "Egzemplarz promocyjny"), a ich dystrybucja nie jest odpłatną dostawą.

Wnioskodawca planuje wydawać próbki alkoholu w celach promocyjnych w ilości 5-10 butelek do sklepów i restauracji oraz 15-20 butelek do hurtowni. Hurtownie wymagają większej ilości próbek z uwagi na konieczność przeszkolenia przedstawicieli handlowych oraz wyposażenia ich w próbki towaru w celu zdobycia kolejnych klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatne przekazanie klientom próbek napojów alkoholowych do degustacji i próbek napojów alkoholowych dołączanych do oferty handlowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Jaka ilość alkoholu będzie stanowić próbkę.

3.

Powyżej jakiej ilości wydanie towaru będzie podlegało fakturze wewnętrznej.

4.

Jaka ilość wydanego towaru przez producenta alkoholu będzie stanowiła próbki według ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy producent alkoholu musi spełnić dodatkowe wymagania w postaci np. oznaczenia towaru.

5.

Czy Wnioskodawca powyższe wydania na cele reklamowe niespełniające definicji próbki według ustawy o podatku od towarów i usług ma rozliczać fakturą wewnętrzną i czy podstawą naliczenia podatku od towarów i usług w fakturze wewnętrznej będzie wartość wyliczona według kosztu wytworzenia na dzień wydania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wystarczające będzie wykorzystywanie specjalnie przygotowanych etykiet dla celów wydania na reklamę. Wydanie nawet większych ilości towaru (oznaczonych jako promocyjnych) dla hurtowni lub lokali gastronomicznych również będzie uznane za wydanie na cele reklamy. Opisane próbki będą wydawane w celu przetestowania jakości i walorów oferowanego alkoholu. Według Wnioskodawcy, ilość alkoholu musi pobudzać klientów do zakupu, ale nie może zaspakajać potrzeb konsumpcyjnych.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie przekazania towarów bez wynagrodzenia. Opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie stosuje się jednak do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Ideą tak skonstruowanych przepisów jest wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wydania próbek towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W opinii Wnioskodawcy, jeżeli opisane przekazanie towarów nie spełni wymogów "próbki" według ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wystawić faktury wewnętrzne, a podstawą opodatkowania będzie wartość według kosztu wytworzenia ustalonego na dzień wydania towaru. w tym przypadku Wnioskodawca będzie stosował etykiety promocyjne.

Nieodpłatne przekazanie kontrahentom próbek alkoholu dołączanych do oferty handlowej nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym pod pojęciem próbki należy rozumieć niewielką ilość towaru, reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszelkie właściwości fizyczne. fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazanych (wręczonych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Zatem przekazania próbek napojów alkoholowych wraz z ofertą handlową oraz podczas degustacji konsumentom nie należy dokumentować fakturą wewnętrzną.

Według Wnioskodawcy, zastosowane oznaczenie jednoznacznie wskazuje na niehandlowy charakter próbek alkoholu. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy Wnioskodawca stwierdza, że nieodpłatne przekazanie na rzecz klientów próbek alkoholu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów. Nieodpłatne wydawanie napojów alkoholowych ma na celu wsparcie sprzedaży poprzez zachęcenie przyszłych klientów do nabywania produktów oraz promowanie i rozpowszechnianie marek tych produktów. Jednocześnie Wnioskodawca wyraża pogląd, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów służących do wyprodukowania napojów alkoholowych, a wydawanych nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych.

Reasumując, czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę własnych wyrobów alkoholowych na rzecz klientów w sposób wskazujący, że nie mogą one być przedmiotem obrotu, wyłącza próbki poza zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przepis art. 7 ust. 4 ustawy stanowi, że przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Natomiast pojęcie "próbka" zostało zdefiniowane w art. 7 ust. 7 ustawy, zgodnie z którym przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że nieodpłatne przekazanie w celach promocyjno-reklamowych próbek, umożliwiających klientom (potencjalnym klientom) poznanie właściwości i efektów działania towarów oferowanych przez podatnika, a dzięki temu wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi produktami dostępnymi na rynku, stanowi przekazanie próbek i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że o uznaniu towaru za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. Kryteria te należy przy tym odnieść do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu odbiorcy w danym okresie.

W sytuacji, gdy pokrywają one lub mogą pokryć - ze względu na swoją ilość lub wartość - jego potencjalne zapotrzebowanie na dany towar lub część tego zapotrzebowania, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru uznać należy, że wspomniana przesłanka nie jest spełniona, a co za tym idzie nie ma również zastosowania wyłączenie z opodatkowania w oparciu o art. 7 ust. 3 ustawy, który jako przepis szczególny i wyjątkowy nie powinien być interpretowany w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu jego stosowania.

Stosownie do art. 6 ust. 1-3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409 z późn. zm.), produkty mogą być umieszczane w opakowaniach jednostkowych dowolnego rodzaju pod warunkiem, że nie wprowadzają nabywcy w błąd co do ilości rzeczywistej. Towary paczkowane, z wyjątkiem tych, o których mowa w ust. 3, wprowadzane są do obrotu w opakowaniach jednostkowych o dowolnej ilości nominalnej. Produkty określone w załączniku Nr 1 do ustawy, przeznaczone do sprzedaży jako towary paczkowane w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej nie mniejszej niż 5 g lub 5 ml i nie większej niż 10 kg lub 10 l, mogą być wprowadzane do obrotu wyłącznie w opakowaniach o określonych ilościach nominalnych. w tym miejscu należy wskazać, że pod poz. 3 załącznika Nr 1 do ustawy o towarach paczkowanych pod nazwą "Wykaz produktów, które mogą być wprowadzane do obrotu wyłącznie w opakowaniach jednostkowych o określonych ilościach nominalnych towaru paczkowanego" wymieniono wyroby sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 15.91.1 - Wódki, likiery i inne napoje alkoholowe, złożone preparaty alkoholowe do produkcji napojów.

Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o towarach paczkowanych Rada Ministrów wydała rozporządzenie, w którym określiła ilości nominalne zawartości opakowań jednostkowych towarów paczkowanych dla produktów, o których mowa w załączniku Nr 1.

W załączniku Nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie ilości nominalnych zawartości opakowań jednostkowych towarów paczkowanych (Dz. U. Nr 192, poz. 1605) pod nazwą "Ilości nominalne zawartości opakowań jednostkowych towarów paczkowanych" w poz. 3 dla wyrobów sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 15.91.1 - Wódki, likiery i inne napoje alkoholowe, złożone preparaty alkoholowe do produkcji napojów wskazano nominalną zawartość produktu w litrach: 0,02, 0,03, 0,04, 0,05, 0,10, 0,20, 0,35, 0,50, 0,70, 1, 1,125, 1,5, 2, 2,5, 3, 4,5, 5, 10.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, do wspierania sprzedaży będzie stosował bezpłatne degustacje napojów alkoholowych dla klientów. Celem degustacji jest zapoznanie klientów z oferowanym alkoholem przed kupnem. Reklamowanie i promocja alkoholu będzie odbywała się w pomieszczeniach hurtowni, wydzielonych stoiskach lub punktach prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz w punktach, w których napoje alkoholowe spożywa się na miejscu (np. restauracje, puby). Wnioskodawca wskazuje, że w opisanych przypadkach niewielką ilością alkoholu pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne towaru, będzie standardowa butelka produktu o pojemności 700 ml oraz informuje, że planowana ilość próbek to 150 sztuk butelek o pojemności 700 ml w roku podatkowym. Próbki alkoholu będą posiadały informacje o tym, że stanowią reklamę (będą opatrzone znakami akcyzy oraz etykietami "Towar bez prawa do obrotu" lub "Towar przeznaczony na cele reklamy" lub nakładką z informacją "Egzemplarz promocyjny"). Wnioskodawca planuje wydawać próbki alkoholu w celach promocyjnych w ilości 5-10 butelek do sklepów i restauracji oraz 15-20 butelek do hurtowni.

W świetle przytoczonych przepisów, przedstawione przez Wnioskodawcę rozumienie definicji próbki należy uznać za nieprawidłowe. Zamieszczenie na butelkach alkoholu o pojemności 0,70 l etykiet "Towar bez prawa do obrotu" lub "Towar przeznaczony na cele reklamy" albo nakładki z informacją "Egzemplarz promocyjny" nie pozbawia przekazania charakteru handlowego. Istnienie albo brak charakteru handlowego przekazania należy bowiem oceniać ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. w sytuacji, gdy oferowane przez Wnioskodawcę produkty mogą być wprowadzane do obrotu w opakowaniach o ilościach nominalnych znacznie niższych niż 0,70 l (0,02 l, 0,03 l, 0,04 l, 0,05 l, 0,10 l, 0,20 l, 0,35 l, 0,50 l), alkohol w butelkach o pojemności 0,70 l przekazywanych w ilości 5-10 butelek do sklepów i restauracji oraz w ilości 15-20 butelek do hurtowni nie może uchodzić za próbkę.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie wskazują wprost liczby sztuk czy jednostek miary (np. kilogramów, litrów) ani sposobów oznaczania towarów, które pozwoliłyby na uznanie danej partii towaru za próbkę. Definicja próbki, zawarta w art. 7 ust. 7 ustawy, stanowi bowiem, że przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Reasumując, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym przekazane klientom przez Wnioskodawcę egzemplarze promocyjne napojów alkoholowych nie będą stanowiły próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy. Uwzględniając przysługujące Zainteresowanemu prawo do odliczenia - co rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2009 r. znak ILPP1/443-183/09-7/BP - stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie napojów alkoholowych będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem, że nie będą one stanowiły prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy.

Opisane we wniosku wydanie towarów (niestanowiących prezentów o małej wartości i próbek) na cele reklamowe wymaga wystawienia faktury wewnętrznej. Według art. 106 ust. 7 ustawy, faktury wewnętrzne są wystawiane w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz importu usług. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie. w myśl art. 29 ust. 10 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

W niniejszej interpretacji indywidualnej został załatwiony wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania próbek towarów. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego został załatwiony interpretacją indywidualną z dnia (...) r. znak (...). z kolei wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości przekazywanych próbek napojów alkoholowych został załatwiony interpretacją indywidualną z dnia (...) znak (...).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl