ILPP1/443-18/11-5/NS - VAT w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-18/11-5/NS VAT w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe, własne stanowisko oraz podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się wyłącznie prowadzeniem kursów i szkoleń, odbiorcami których są osoby fizyczne, firmy, Urzędy Pracy i instytucje państwowe. Spółka prowadzi usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Jest również podwykonawcą szkoleń z Funduszy Europejskich.

Zainteresowany prowadzi szkolenia w specjalnościach: koparkoładowarki wszystkie typy klasa III, koparki jednonaczyniowe do 0,8 m3 klasa III, ładowarki jednonaczyniowe do 2,5 m3 klasa III, spycharki do 110 kW klasa III, pogłębiarki wieloczerpakowe pływające do 75 m3 /h.

Kursy te Wnioskodawca realizuje:

* zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1263);

* na podstawie otrzymanej z Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w W. zgody - potwierdzenia z dnia 6 maja 2009 r. oraz zgody - potwierdzenia z dnia 19 kwietnia 2010 r.;

* na podstawie wydanych przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w W. programów szkoleń dotyczących ww. specjalności.

Ze złożonego w dniu 16 marca 2011 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż Spółka posiada osobowość prawną, działa na terenie całego kraju na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Przedmiotem działalności Zainteresowanego jest kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia. Obecnie Wnioskodawca prowadzi wyłącznie kursy i szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odbiorcami usług są osoby fizyczne, firmy, Urzędy Pracy i instytucje państwowe. Spółka jest również podwykonawcą szkoleń finansowanych z Funduszy Europejskich. Dotychczas cała działalność szkoleniowa Zainteresowanego prowadzona w ramach wszystkich form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującego do końca roku 2010 PKWiU 80.42 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie pozycji 7 w załączniku nr 4 "Wykaz usług zwolnionych od podatku" ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca roku 2010. Dlatego też Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem informacji odnoszących się do osób uczestniczących w szkoleniach, ponieważ nie wie jak ma wystawiać faktury dla uczestników szkoleń (czy faktura zawiera 23% podatek, czy zwolnienie od podatku).

Spółka wskazała, że przedmiotowe usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, Zainteresowany poinformował, że ww. usługi finansowane są w całości albo w co najmniej 70% ze środków publicznych, bo m.in. z budżetu Ministra Zdrowia, Funduszy Unijnych lub Urzędu Pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy szkolenia te fakturowane dla zleceniodawców Wnioskodawcy (Urzędy Pracy, inne instytucje państwowe) w ramach środków publicznych, będą zwolnione od podatku VAT.

2. A jeżeli zapłata za kurs nie pochodzi ze środków publicznych dla prywatnych firm, to czy należy również zastosować zwolnienie od podatku VAT.

3. Czy osoby fizyczne uczestniczące w tych szkoleniach dokonujące opłatę za kurs (w całości lub w części) również korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (wyrażonym w piśmie z dnia 11 marca 2011 r.), przedmiotowe szkolenia będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) i zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione od podatku usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

W świetle art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Nadmienić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 6 kwietnia 2011 r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), które straciło moc obowiązującą z dniem 5 kwietnia 2011 r. Natomiast ww. przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. jest odpowiednikiem tego samego przepisu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest firmą zajmującą się wyłącznie prowadzeniem kursów i szkoleń, odbiorcami których są osoby fizyczne, firmy, Urzędy Pracy i instytucje państwowe. Spółka prowadzi usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Jest również podwykonawcą szkoleń z Funduszy Europejskich. Zainteresowany prowadzi szkolenia w specjalnościach: koparkoładowarki wszystkie typy klasa III, koparki jednonaczyniowe do 0,8 m3 klasa III, ładowarki jednonaczyniowe do 2,5 m3 klasa III, spycharki do 110 kW klasa III, pogłębiarki wieloczerpakowe pływające do 75 m3 /h.

Kursy te Wnioskodawca realizuje:

* zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1263);

* na podstawie otrzymanej z Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w W. zgody - potwierdzenia z dnia 6 maja 2009 r. oraz zgody - potwierdzenia z dnia 19 kwietnia 2010 r.;

* na podstawie wydanych przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w W. programów szkoleń dotyczących ww. specjalności.

Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, ww. usługi finansowane są w całości albo w co najmniej 70% ze środków publicznych, bo m.in. z budżetu Ministra Zdrowia, Funduszy Unijnych lub Urzędu Pracy.

Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1263), maszyny robocze, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, mogą być obsługiwane wyłącznie przez osoby, które ukończyły szkolenie i uzyskały pozytywny wynik sprawdzianu przeprowadzonego przez komisję powołaną przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w W.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia, zawierającym wykaz maszyn i urządzeń technicznych stosowanych przy robotach ziemnych, budowlanych i drogowych, do obsługi których wymagane jest odbycie szkolenia i uzyskanie pozytywnego wyniku ze sprawdzianu, w grupie I - maszyny do robót ziemnych, wymienia się:

* w poz. 1 - koparki jednonaczyniowe pojemność naczynia do 0,8 m3 klasa III,

* w poz. 2 - koparkoładowarki wszystkie typy klasa III,

* w poz. 7 - spycharki moc silnika do 110 kW klasa III,

* w poz. 10 - ładowarki jednonaczyniowe pojemność naczynia do 2,5 m3 klasa III,

* w poz. 12 - pogłębiarki wieloczerpakowe pływające wydajność do 75 m3 /h.

Według § 24 ust. 1 wskazanego rozporządzenia, szkolenie, o którym mowa w § 23, obejmuje część teoretyczną i praktyczną.

Część teoretyczna, w myśl § 24 ust. 2 cyt. rozporządzenia, obejmuje zagadnienia z zakresu:

1.

dokumentacji technicznej maszyn roboczych,

2.

bezpieczeństwa i higieny pracy przy eksploatacji maszyn roboczych,

3.

technologii wykonywania robót ziemnych,

4.

użytkowania i obsługi maszyn roboczych.

Natomiast w świetle § 24 ust. 3 powołanego rozporządzenia, część praktyczna szkolenia obejmuje naukę eksploatacji maszyn roboczych w różnych warunkach terenowych i technologicznych.

Na mocy § 26 ust. 1 tego rozporządzenia, osoba, która uzyskała pozytywny wynik sprawdzianu, o którym mowa w § 23, otrzymuje świadectwo oraz uzyskuje wpis do książki operatora.

Wzór książki operatora zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia (§ 26 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Wobec powyższego, do wykonywania wskazanych przez Wnioskodawcę zawodów, tj. zawodu operatora maszyn do robót ziemnych niezbędne jest posiadanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, iż świadczone przez Spółkę usługi spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych i są prowadzone na zasadach i w formach przewidzianych w odrębnych przepisach wskazanych przez Zainteresowanego.

Należy ponadto wskazać, iż przedmiotowe usługi mogą korzystać również ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c (w przypadku ich finansowania w 100% ze środków publicznych) lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w przypadku, gdy będą one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych).

Reasumując:

Ad. 1

Przedmiotowe usługi kształcenia zawodowego, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Urzędów Pracy i innych instytucji państwowych, które będą w całości finansowane ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Natomiast w przypadku finansowania ich w co najmniej 70% ze środków publicznych, będą zwolnione do podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Ad. 2

Wskazane usługi kształcenia zawodowego, które będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, będą zwolnione od podatku od towarów i usług, mimo, iż będą świadczone dla prywatnych firm, a zapłata za kurs nie będzie pochodziła ze środków publicznych. Podstawą do zastosowania zwolnienia w tej sytuacji będzie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Ad. 3

W sytuacji, gdy osoby fizyczne uczestniczące w szkoleniach będą dokonywały opłaty w całości lub w części za ww. kurs realizowany w ramach usług kształcenia zawodowego, prowadzony w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, również korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych. Natomiast, w odrębnych interpretacjach z dnia 11 kwietnia 2011 r. zostały rozstrzygnięte kwestie dotyczące zdarzeń przyszłych w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu świadczenia usług edukacyjnych, nr ILPP1/443-18/11-4/NS,

* zwolnienia od podatku szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, nr ILPP1/443-18/11-6/NS,

* zwolnienia od podatku szkoleń objętych akredytacją, nr ILPP1/443-18/11-7/NS,

* zastosowania zwolnienia od podatku do usług szkoleniowych, nr ILPP1/443-18/11-8/NS,

* zwolnienia od podatku szkoleń i kursów organizowanych w ramach podniesienia kwalifikacji lub przekwalifikowania zawodowego, nr ILPP1/443-18/11-9/NS,

* możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych, nr ILPP1/443-18/11-10/NS.

Ponadto, wniosek w części dotyczącej określenia zasad, jakie mają zastosowanie do umów zawartych w roku 2009, które zakończą się w roku 2011 i w roku 2012 został załatwiony postanowieniem o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia nr ILPP1/443-18/11-11/NS z dnia 11 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl