ILPP1/443-18/11-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-18/11-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu świadczenia usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu świadczenia usług edukacyjnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe, własne stanowisko oraz podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się wyłącznie prowadzeniem kursów i szkoleń, odbiorcami których są osoby fizyczne, firmy, Urzędy Pracy i instytucje państwowe. Spółka prowadzi usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Jest również podwykonawcą szkoleń z Funduszy Europejskich.

Zainteresowany prowadzi szkolenia w ramach kształcenia podyplomowego dla pielęgniarek i położnych w ramach rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 197, poz. 1923). Szkolenia te realizowane są w oparciu o zatwierdzony przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych w W. decyzją program oraz zaświadczenie o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych, wydane przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych, na terenie której szkolenie się odbywa.

Wnioskodawca prowadzi również te same szkolenia w ramach kształcenia podyplomowego dla pielęgniarek i położnych na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, które są refundowane ze środków publicznych, tj. przez Ministra Zdrowia - specjalizacje dla pielęgniarek i położnych, ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS - kursy kwalifikacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego dla pielęgniarek.

Ze złożonego w dniu 16 marca 2011 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż Spółka posiada osobowość prawną, działa na terenie całego kraju na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Przedmiotem działalności Zainteresowanego jest kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia. Obecnie Wnioskodawca prowadzi wyłącznie kursy i szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odbiorcami usług są osoby fizyczne, firmy, Urzędy Pracy i instytucje państwowe. Spółka jest również podwykonawcą szkoleń finansowanych z Funduszy Europejskich. Dotychczas cała działalność szkoleniowa Zainteresowanego prowadzona w ramach wszystkich form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującego do końca roku 2010 PKWiU 80.42 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie pozycji 7 w załączniku nr 4 "Wykaz usług zwolnionych od podatku" ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca roku 2010. Dlatego też Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem informacji odnoszących się do osób uczestniczących w szkoleniach, ponieważ nie wie jak ma wystawiać faktury dla uczestników szkoleń (czy faktura zawiera 23% podatek, czy zwolnienie od podatku).

Spółka wskazała, że przedmiotowe usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, Zainteresowany poinformował, że ww. usługi finansowane są w całości albo w co najmniej 70% ze środków publicznych, bo m.in. z budżetu Ministra Zdrowia, Funduszy Unijnych lub Urzędu Pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy przedmiotowe szkolenia będą zwolnione od podatku VAT.

2. Czy szkolenia te fakturowane dla Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych lub dla Okręgowych Izb Pielęgniarek i Położnych, będą zwolnione od podatku VAT.

3. Czy osoby uczestniczące w tych szkoleniach (pielęgniarki i położne) dokonując częściowej opłaty za te szkolenia (specjalizacje), również korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (wyrażonym w piśmie z dnia 11 marca 2011 r.), przedmiotowe szkolenia będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) i zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione od podatku usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

W świetle art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Nadmienić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 6 kwietnia 2011 r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), które straciło moc obowiązującą z dniem 5 kwietnia 2011 r. Natomiast ww. przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. jest odpowiednikiem tego samego przepisu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest firmą zajmującą się wyłącznie prowadzeniem kursów i szkoleń, odbiorcami których są osoby fizyczne, firmy, Urzędy Pracy i instytucje państwowe. Spółka prowadzi usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Jest również podwykonawcą szkoleń z Funduszy Europejskich. Zainteresowany prowadzi szkolenia w ramach kształcenia podyplomowego dla pielęgniarek i położnych w ramach rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 197, poz. 1923). Szkolenia te realizowane są w oparciu o zatwierdzony przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych w Warszawie decyzją program oraz zaświadczenie o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych, wydane przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych, na terenie której szkolenie się odbywa. Wnioskodawca prowadzi również te same szkolenia w ramach kształcenia podyplomowego dla pielęgniarek i położnych na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, które są refundowane ze środków publicznych, tj. przez Ministra Zdrowia - specjalizacje dla pielęgniarek i położnych, ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS - kursy kwalifikacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego dla pielęgniarek. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, ww. usługi finansowane są w całości albo w co najmniej 70% ze środków publicznych, bo m.in. z budżetu Ministra Zdrowia, Funduszy Unijnych lub Urzędu Pracy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1217 z późn. zm.), wykonywanie zawodu pielęgniarki polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, a w szczególności świadczeń pielęgnacyjnych, zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych oraz z zakresu promocji zdrowia.

Według art. 5 ust. 1 wskazanej ustawy, wykonywanie zawodu położnej polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, a w szczególności świadczeń pielęgnacyjnych, zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych oraz promocji zdrowia, w zakresie opieki nad kobietą, kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem.

W myśl art. 10b ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, pielęgniarka, położna ma obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego. Kształcenie podyplomowe powinno zawierać treści programowe zgodne z aktualnym stanem wiedzy medycznej.

Na mocy art. 10c ust. 1 cyt. ustawy, ustala się następujące rodzaje kształcenia podyplomowego:

1.

szkolenie specjalizacyjne, zwane dalej "specjalizacją";

2.

kursy kwalifikacyjne;

3.

kursy specjalistyczne;

4.

kursy dokształcające.

Stosownie do treści art. 10c ust. 2 tej ustawy, specjalizacja ma na celu uzyskanie przez pielęgniarkę, położną specjalistycznych kwalifikacji w określonej dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia oraz tytułu specjalisty w tej dziedzinie.

Kurs kwalifikacyjny ma na celu uzyskanie przez pielęgniarkę, położną specjalistycznych kwalifikacji do udzielania określonych świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres danej dziedziny pielęgniarstwa lub dziedziny mającej zastosowanie w ochronie zdrowia (art. 10c ust. 3 powołanej ustawy).

Na podstawie art. 10c ust. 4 wskazanej ustawy, kurs specjalistyczny ma na celu uzyskanie przez pielęgniarkę, położną kwalifikacji do wykonywania określonych czynności zawodowych przy udzielaniu świadczeń pielęgnacyjnych, zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych lub rehabilitacyjnych.

Natomiast w świetle art. 10c ust. 5 ww. ustawy, kurs dokształcający ma na celu pogłębienie i aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych pielęgniarki, położnej.

Jak wynika z art. 10d ust. 1 tej ustawy, organizatorami kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, zwanymi dalej "organizatorami kształcenia", mogą być:

1.

jednostki organizacyjne uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia kształcenia podyplomowego, w szczególności: medyczne szkoły wyższe, szkoły prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, medyczne jednostki badawczo-rozwojowe;

2.

inne podmioty po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe, zwanego dalej "rejestrem".

W oparciu o art. 10r. ust. 1 cyt. ustawy, pielęgniarka, położna po odbyciu specjalizacji i zdaniu egzaminu państwowego uzyskuje tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia.

Zgodnie z przepisem § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 197, poz. 1923), rozporządzenie określa:

1.

szczegółowe warunki i tryb odbywania kształcenia podyplomowego przez pielęgniarki i położne;

2.

warunki i tryb przeprowadzania egzaminu państwowego, o którym mowa w art. 10r. ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, zwanej dalej "ustawą";

3.

wysokość wynagrodzenia członków państwowej komisji egzaminacyjnej, o którym mowa w art. 10r. ust. 4 ustawy.

Wobec powyższego, do wykonywania wskazanych przez Wnioskodawcę zawodów, tj. zawodu pielęgniarki i położnej niezbędne jest posiadanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, iż świadczone przez Spółkę usługi spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych i są prowadzone na zasadach i w formach przewidzianych w odrębnych przepisach wskazanych przez Zainteresowanego.

Należy ponadto wskazać, iż przedmiotowe usługi mogą korzystać również ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c (w przypadku ich finansowania w 100% ze środków publicznych) lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w przypadku, gdy będą one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych).

Reasumując:

Ad. 1

Przedmiotowe usługi kształcenia zawodowego, które będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Ad. 2

Wskazane usługi kształcenia zawodowego, które będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, w przypadku gdy będą fakturowane dla Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych lub dla Okręgowych Izb Pielęgniarek i Położnych, będą zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Ad. 3

W sytuacji, gdy osoby uczestniczące w szkoleniach (pielęgniarki i położne) będą dokonywały częściowej opłaty za szkolenia (usługi kształcenia zawodowego) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, w tej części również korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu świadczenia usług edukacyjnych. Natomiast, w odrębnych interpretacjach z dnia 11 kwietnia 2011 r. zostały rozstrzygnięte kwestie dotyczące zdarzeń przyszłych w zakresie:

* zwolnienia od podatku usług edukacyjnych, nr ILPP1/443-18/11-5/NS,

* zwolnienia od podatku szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, nr ILPP1/443-18/11-6/NS,

* zwolnienia od podatku szkoleń objętych akredytacją, nr ILPP1/443-18/11-7/NS,

* zastosowania zwolnienia od podatku do usług szkoleniowych, nr ILPP1/443-18/11-8/NS,

* zwolnienia od podatku szkoleń i kursów organizowanych w ramach podniesienia kwalifikacji lub przekwalifikowania zawodowego, nr ILPP1/443-18/11-9/NS,

* możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych, nr ILPP1/443-18/11-10/NS.

Ponadto, wniosek w części dotyczącej określenia zasad, jakie mają zastosowanie do umów zawartych w roku 2009, które zakończą się w roku 2011 i w roku 2012 został załatwiony postanowieniem o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia nr ILPP1/443-18/11-11/NS z dnia 11 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl