ILPP1/443-177/09-5/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-177/09-5/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą: "Rozwój (...) " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą: "Rozwój (...)". Pismem z dnia 27 marca 2009 r. uzupełniono wniosek w zakresie opisu przedstawionego zdarzenia przeszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze gminnym, miedzy innymi sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, (ustawa o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1, pkt 15). Art. 2 ustawy stanowi, iż określone w ustawie zadania publiczne gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Z uwagi na nałożone ustawą zadania w zakresie administracji publicznej, gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pod nazwą "Rozwój społeczeństwa informacyjnego na terenie Gminy (...)".

Głównym celem realizacji przedmiotowej inwestycji jest poprawa konkurencyjności gminy oraz wsparcie jej rozwoju poprzez zapewnienie wzrostu społeczno-gospodarczego i wykorzystanie nowoczesnych technologii w tworzeniu nowej i rozbudowy istniejącej infrastruktury informatycznej.

Celem projektu jest wsparcie budowy infrastruktury nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego w (...), w szczególności poprzez wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów oraz aplikacji umożliwiających kontakt z urzędem na płaszczyźnie elektronicznej i ułatwiających dostęp do informacji.

Wnioskodawca w celu wdrożenia zakresu projektu ubiega się o finansowe wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...).

Rozpatrywany projekt jest zgodny z ww. dokumentem i w pełni realizuje cele w nim określone.

Przedmiotowa inwestycja należy do grupy A, B, C. w tym aspekcie realizacja projektu opierać się będzie o następujące komponenty:

A. Tworzenie (rozwój) utrzymanie oprogramowania.

1.

System antywirusowy, jego wdrożenie zapewni ochronę komputerów i serwerów, a przez to poprawia bezpieczeństwo pracy i danych.

2.

Modernizacja Zintegrowanego Systemu Wspomagania Zarządzaniem Miastem (ZSWZM), spójnego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie jednostką administracji samorządowej w tzw. obszarze back-office, opartego na jednej relacyjnej bazie danych dla całego systemu informatycznego. w zakres modernizacji systemu wejdą następujące obszary działalności Urzędu:

2.1 Finansowo-Księgowe, Budżetowe,

2.2 Podatki: Podatek od nieruchomości, Podatek rolny i leśny, Podatek od środków transportowych oraz Księgowość podatkowa,

2.3 Ewidencje: Ewidencja środków trwałych, Ewidencja gospodarcza, Ewidencja zarobkowego przewozu osób, Ewidencja zajęcia pasa drogowego, Ewidencja pozwoleń na sprzedaż alkoholu,

2.4 Gospodarowanie Mieniem Komunalnym,

2.5 Kadry-Płace.

3.

Budowa Systemu Wspomagania Zarządzaniem Oświatą umożliwiającego komunikowanie się pomiędzy administracją samorządową i wszystkimi szkołami zlokalizowanymi na obszarze gminy przy pomocy zaprojektowanej sieci miejskiej. Implementacja systemu przede wszystkim zapewni powszechny szerokopasmowy i bezpieczny dostęp do Internetu oraz aplikacji informatycznych dla dzieci i młodzieży uczących się w szkołach, a także umożliwi zarządzanie zbiorami w bibliotekach oraz koordynowanie planowania i realizowanie budżetów jednostek edukacyjnych.

4.

Wdrożenie systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów - systemu informatycznego automatyzującego i porządkującego obieg dokumentów w Urzędzie, który umożliwi zwiększenie efektywności i jakości pracy urzędników, a także przyczyni się do zwiększenia transparentności pracy Urzędu.

5.

Rozbudowa portalu internetowego Urzędu, na którym zostaną uruchomione usługi administracyjno-biznesowe świadczone drogą elektroniczną. Zapewni to pewne i bezpieczne komunikowanie się pomiędzy Urzędem i obywatelem oraz realizację poszczególnych usług świadczonych na rzecz mieszkańców i instytucji na platformie elektronicznej. Realizacja usług publicznych poprzez wykorzystanie nowych technologii komunikacyjnych jest wyjściem naprzeciw trendom europejskim, a przede wszystkim oczekiwaniom lokalnej społeczności.

B. Instalacja urządzeń teleinformatycznych (sprzęt).

1.

Styk z Internetem, podłączenie sieci informatycznej Urzędu Miasta w bezpieczny sposób do szerokopasmowej sieci Internet: router, firewall, urządzenia aktywne sieci.

2.

Zestawy komputerowe: 75 komputerów dla pracowników Urzędu x i jednostek organizacyjnych oraz 20 drukarek.

3.

Serwery wraz z macierzą, zakupionych zostanie 7 serwerów bazodanowych oraz aplikacyjnych wraz z niezbędnym oprogramowaniem systemowym i narzędziowym koniecznych do stworzenia bezpiecznej i wydajnej platformy przetwarzania i składowania danych oraz dokumentów elektronicznych w urzędzie wraz z systemem pamięci masowej.

4.

System backupu i archiwizacji połączony z serwerownią, który stanowić będzie odpowiednie zabezpieczenie i dostępność danych gromadzonych w systemie. Jedną z podstawowych jego usług jest tworzenie kopii zapasowych, odtworzenie systemu w przypadku całkowitej lub częściowej utraty danych. System umożliwi optymalne zarządzanie wykonaniem kopii zapasowych oraz procesem odtwarzania danych, poprawi jakość, bezpieczeństwo i efektywności pracy administracji Urzędu.

C. Budowa pasywnej infrastruktury teleinformatycznej.

1.

Okablowanie strukturalne składające się ze 100 punktów elektryczno-logicznych umożliwiających szybkie i efektywne połączenie sieci komunikacyjnych urzędu i urządzeń w nim pracujących.

Planowane dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007 - 2013 przewidywane jest na poziomie 75%.

Wnioskodawca wyjaśnił również, iż poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując inwestycję pod nazwą: "Rozwój (...)" ma prawo do odliczenia VAT naliczonego zapłaconego w trakcie realizacji inwestycji w oparciu o faktury zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji pod nazwą: "Rozwój społeczeństwa informacyjnego na terenie Gminy (...)", co wynika wprost z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowi on, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 i art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. w opisywanej sytuacji korzystanie z wytworzonego i zakupionego majątku, nie będzie podlegało żadnym opłatom.

W związku z faktem, iż poniesione wydatki na realizację inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. w szczególności - zgodne z art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 ww. ustawy - zadania własne obejmują sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej promocji gminy.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, iż Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pod nazwą: "Rozwój (...)". Gmina zamierza realizować jedno z zadań własnych. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Reasumując, Gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją inwestycji pod nazwą: "Rozwój (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl