ILPP1/443-171/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-171/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "Kompleksowe (...)" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "Kompleksowe (...)". Dnia 16 marca 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił stan sprawy w zakresie przekazania wykonanej inwestycji aportem do spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina reprezentowana przez Urząd Gminy stara się o dofinansowanie projektu: "Kompleksowe (...)" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Projekt dotyczy budowy 43 km sieci kanalizacji sanitarnej oraz modernizacji oczyszczalni ścieków.

W związku z faktem zapłaty za usługi wykonawcom i podwykonawcom Urząd Gminy zobowiązany jest zapłacić stosowne kwoty opodatkowane podatkiem VAT, według właściwej stawki. Tworząc projekt wniosku, Gmina w budżecie projektu planuje uwzględnić jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publicznego o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina Aleksandrów Łódzki realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym planując wykonanie inwestycji dofinansowanej ze środków funduszy unijnych.

W uzupełnieniu sprawy z dnia 12 marca 2009 r. Zainteresowany wyjaśnił, iż w wyniku zrealizowania projektu pn. "Kompleksowe (...)" wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej oraz oczyszczalnia ścieków przekazana zostanie aportem spółce w 100% będącej własnością Wnioskodawcy, który realizuje zadania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Pobierane opłaty - za odprowadzanie ścieków socjalno-bytowych i przemysłowych - są opodatkowane 22% podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać wybudowanej sieci kanalizacji oraz oczyszczalni ścieków do czynności opodatkowanych. Obiekt zostanie przekazany aportem do nieodpłatnego użytkowania Sp. z o.o. będącej w 100% własnością Wnioskodawcy. Podstawą przekazania będzie uchwała Rady Miejskiej oraz zawarty akt notarialny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedmiotowej sprawie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może starać się o zwrot podatku VAT, gdyż jako jednostka powołana do reprezentowania Gminy wykonuje czynności, dla których została powołana. Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenie podatku VAT w całości lub części z tego względu, że poniesione wydatki nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną taką jak np. od czynszów, dzierżawionych gruntów, wynajem lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą. Inwestycja planowana do realizacji przez Gminę ze środków funduszy unijnych nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi, które są związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W tym też celu gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1). Jak stanowi art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina, stara się o dofinansowanie projektu: "Kompleksowe (...)" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Realizowany projekt należy do katalogu zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika również, że Gmina po zakończeniu zadania przekaże inwestycję Spółce z o.o. w formie aportu. Nowo powstała spółka kapitałowa w 100% stanowi własność Wnioskodawcy. Zainteresowany wyjaśnia, iż pobierane opłaty - za odprowadzanie ścieków socjalno-bytowych i przemysłowych - są opodatkowane 22% podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Niemniej jednak, do dnia 30 listopada 2008 r. czynność wniesienia aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego objęta była przedmiotowym zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W dniu 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Nowe przepisy co do zasady nie przewidują zwolnienia od podatku VAT aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana. Jednakże zgodnie z przepisem § 38 ww. rozporządzenia w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku. Podatnik może więc sam zdecydować, czy chce opodatkować aport podatkiem od towarów i usług, czy też wybiera zwolnienie tej czynności z opodatkowania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy oraz przytoczone przepisy należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca dokona przedmiotowej czynności prawnej (aportu) po dacie 31 marca 2009 r., wówczas Wnioskodawca zobligowany będzie do opodatkowania takiego działania. Skutkiem tego Zainteresowany dokona czynności opodatkowanej oraz wypełni ustawową przesłankę zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, i uzyska prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu.

W przypadku jednak gdy czynność wniesienia aportem nastąpiła przed ww. dniem, wówczas Zainteresowany miał możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT. W konsekwencji powyższego nie został spełniony obligatoryjny warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, i Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl