ILPP1/443-170/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-170/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 5 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 5 kwietnia 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. sprzedaż armatury łazienkowej. Spółka prowadzi sprzedaż na rzecz odbiorców hurtowych i detalicznych.

Sprzedaż dokonywana jest na rzecz odbiorców hurtowych, w oparciu o umowy zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a hurtowniami, które przewidują zapłatę premii pieniężnych za osiągnięcie określonego obrotu w określonym czasie.

Faktury za wymienione świadczenia wystawiane są przez odbiorców towarów na zakończenie okresów rozliczeniowych, zawartych w umowach, tj. na końcu kwartału, roku. Usługi te są opodatkowane stawką 22%.

Ponadto:

W zamian za udzielenie premii nie są świadczone usługi, odbiorca nie jest zobowiązany do dokonywania zakupów ani też posiadania pełnego asortymentu towarów. Warunkiem udzielenia premii jest wyłącznie osiągnięcie zakładanego poziomu obrotu przez kontrahenta. Wysokość premii uzależniona jest od osiągnięcia obrotu. Ustalone są progi obrotu, po przekroczeniu, których wartość premii wzrasta. Ma ona charakter procentowy. Jeśli nabywca nie podejmie żadnych działań, tj. nie osiągnie obrotu uprawniającego do przyznania premii, premia nie zostanie wypłacona.

W piśmie z dnia 31 marca 2011 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Zainteresowany wskazał, iż nie można powiązać premii z konkretnymi dostawami towarów odnoszącymi się do określonych towarów. Premia uzależniona jest od uzyskanego obrotu ogółem, a nie od jednostkowych zakupów. Po przekroczeniu ustalonych progów obrotów wzrasta procent naliczenia premii.

Przyznanie premii nie jest uzależnione od żadnych innych czynników niż uzyskanie określonego poziomu obrotu uprawniającego do uzyskania premii.

Premie są związane z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedażą armatury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznanie premii pieniężnych przez Wnioskodawcę odbiorcom towarów w stanie faktycznym opisanym powyżej stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie premii pieniężnych odbiorcom towarów stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Premie pieniężne przyznawane przez Spółkę nie są związane z określoną dostawą. Przyznawane są za osiągnięcie określonego poziomu obrotu w określonym czasie, a więc uzależnione od spełnienia określonego zachowania, które na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy jest świadczeniem usługi podlegającej opodatkowaniu (każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów jest świadczeniem usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy, itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do treści § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak wynika z § 13 ust. 2b cyt. rozporządzenia, jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. sprzedaż armatury łazienkowej. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż na rzecz odbiorców hurtowych i detalicznych. Sprzedaż dokonywana jest na rzecz odbiorców hurtowych w oparciu o umowy zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a hurtowniami, które przewidują zapłatę premii pieniężnych za osiągnięcie określonego obrotu w przewidzianym czasie. Faktury za wymienione świadczenia wystawiane są przez odbiorców towarów na zakończenie okresów rozliczeniowych, zawartych w umowach, tj. na końcu kwartału, roku.

W zamian za udzielenie premii nie są świadczone usługi, odbiorca nie jest zobowiązany do dokonywania zakupów ani też posiadania pełnego asortymentu towarów. Zdaniem Wnioskodawcy premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami towarów odnoszącymi się do określonych towarów. Wysokość premii uzależniona jest od uzyskanego obrotu ogółem, a nie od jednostkowych zakupów. Ma ona charakter procentowy. Po przekroczeniu ustalonych progów obrotów wzrasta procent naliczenia premii.

Warunkiem udzielenia premii jest wyłącznie osiągnięcie zakładanego poziomu obrotu przez kontrahenta. Przyznanie premii nie jest uzależnione od żadnych innych czynników niż uzyskanie określonego poziomu obrotu uprawniającego do uzyskania premii. Jeśli nabywca nie podejmie żadnych działań, tj. nie osiągnie obrotu uprawniającego do przyznania premii, premia nie zostanie wypłacona. Premie są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że premii pieniężnych nie sposób przyporządkować do konkretnych dostaw. Jak wskazał Zainteresowany, wysokość premii zależy wyłącznie od osiągniętego przez kontrahentów określonego poziomu dokonywanych zakupów w poszczególnych okresach rozliczeniowych (kwartałach, latach). Należy również podkreślić, iż bezpośredni wpływ na przyznanie premii ma wartość dostaw zrealizowanych w danych okresach rozliczeniowych. Prowadzi w rzeczywistości do obniżenia ceny towarów, co stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw dokonanych w danym okresie rozliczeniowym - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Wnioskodawca ma zatem możliwość ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, nawet jeżeli jest ich więcej niż jedna w okresie rozliczeniowym. Ponadto premia jest kształtowana jako ustalony procent wielkości zakupów dokonywanych przez kontrahentów od Wnioskodawcy w konkretnie określonym przedziale czasowym (kwartale, roku). Tym samym przyznana premia może być przyporządkowana do konkretnej dostawy.

Z kolei zgodnie z zawartymi umowami handlowymi, wypłata premii nie jest związana z koniecznością wykonywania przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży towarów Wnioskodawcy.

Mając zatem na uwadze powyższy stan faktyczny oraz przywołane powyżej regulacje prawne stwierdzić należy, iż wypłata premii związana jest wyłącznie z wykonaniem przez kontrahentów określonego poziomu zakupów towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu. Oznacza to zatem, że kontrahenci nie świadczą wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Brak jest bowiem takich działań kontrahentów, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umów dotyczących przyznawania premii.

Reasumując należy uznać, że przyznanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej odbiorcom towarów, w związku z osiągnięciem przez nich określonego poziomu dokonywanych zakupów w danym okresie rozliczeniowym (kwartale, roku) nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług u kontrahentów Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać także należy, iż cytowany w treści interpretacji przepis art. 29 ust. 1 ustawy, został - wraz z dniem 1 kwietnia 2011 r. - zmieniony ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332).

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, że powoływane wyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, od dnia 1 kwietnia 2011 r., zastąpiono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). Odpowiednikiem powołanych wyżej przepisów § 13 ust. 1, ust. 2, ust. 2a i ust. 2b rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. są analogiczne przepisy § 13 ust. 1, ust. 2, ust. 3 oraz ust. 4 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl