ILPP1/443-167/07-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-167/07-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani B. C., przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu 27 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2007 r., został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek budowlanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 19 września 2002 r. Wnioskodawca wraz z małżonkiem dokonał zakupu nieruchomości rolnej. Nieruchomość nabyto w związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę gospodarstwem rolnym. Zakupiony grunt nie był jednak wykorzystywany do celów uprawy rolnej. Wnioskodawca nie czerpał z tego tytułu żadnych korzyści materialnych. Jednakże plan zagospodarowania przestrzennego gminy W. M. w granicach której znajduje się przedmiotowa nieruchomość, przewidywał (już w chwili nabycia gruntu), iż grunt ten przeznaczony będzie pod budownictwo rodzinne. W konsekwencji Wnioskodawca podjął czynności mające na celu wydzielenie z nieruchomości pięciu odrębnych działek. Dnia 15 września 2003 r., Wnioskodawca dokonał sprzedaży pierwszej działki, a dnia 6 kwietnia 2006 r. na podstawie umowy sprzedaży zbył drugą działkę. W związku z informacją notariusza sporządzającego umowę o braku obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT przy zbyciu omawianej działki, Wnioskodawca uregulował jedynie podatek od czynności cywilnoprawnej pobierany przez notariusza. Wnioskodawca miał jednak wątpliwości co do braku obowiązku zapłaty podatku VAT i wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego o pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie istnienia obowiązku podatkowego przy "czynności sprzedaży działki budowlanej". W przedmiotowym wniosku oświadczono, iż nie planuje się dalszej odsprzedaży działek przeznaczonych pod zabudowę. Naczelnik Urzędu Skarbowego rozpatrując stan faktyczny obejmujący sprzedaż dwóch działek budowlanych z zapewnieniem braku dalszej sprzedaży wydał w dniu 2 czerwca 2006 r. postanowienie, w którym stwierdził brak obowiązku podatkowego przy sprzedaży drugiej działki budowlanej.

W lipcu 2007 r. Wnioskodawca w związku z sytuacją rodzinną dokonał sprzedaży kolejnej działki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działek budowlanych ww. sytuacji podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek nie powinna być przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca podnosi, iż zakupione pole nie było uprawiane i nie generowało dochodu, tym samym sprzedaż wydzielonych na nim działek nie podlega opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdza się, co następuje.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy za towary uznaje się m.in. grunty. Z kolei przez dostawę gruntów rozumianych w świetle ustawy jako towary, uważa się w myśl postanowień art. 7 ust. 1 przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W związku z faktem, iż nie budzi wątpliwości uznanie gruntów za towary, a ich sprzedaż za dostawę towarów, ustalić należy czy Wnioskodawca jest w świetle ustawy podatnikiem.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Za działalność gospodarczą uważa się, zgodnie z ust. 2 cytowanego przepisu, wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że zamierza dokonywać dostaw nieruchomości gruntowych nabytych wcześniej na potrzeby własne. Nabyty grunt miał powiększyć prowadzoną działalność rolniczą, choć w dniu jego nabycia - zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego - przeznaczony był pod budownictwo mieszkaniowe.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywanie przedmiotowych dostaw w sposób ciągły i w celach zarobkowych spełnia definicję działalności gospodarczej, a przedmiot tych dostaw - grunt jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT. Inne niż przedstawione we wniosku skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego okoliczności sprawy wskazują, iż podział gruntu na większą ilość działek następnie sprzedanych stanowi o przemyślanym zamiarze w działaniu Wnioskodawcy. Wnioskodawca wyodrębniając 5 działek miał na celu ich sprzedaż, czyli zamiar częstotliwego, powtarzalnego wykonywania czynności. Ponadto należy zauważyć, że interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego zawiera zapis o oświadczeniu Wnioskodawcy o nie dokonywaniu dalszej sprzedaży posiadanych działek budowlanych.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowych działek wypełnia znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 powołanej ustawy, a dokonujący dostawy tych działek Wnioskodawca wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jeżeli więc przedstawione grunty są terenami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę, to ich dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki 22%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl