ILPP1/443-164/07-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-164/07-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2007 r., (data wpływu 24 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego usług doradztwa finansowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

* podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego usług doradztwa finansowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu wydatków z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne rolników.

Na poczet złożonego wniosku Zainteresowany dokonał w dniu 16 sierpnia 2007 r. wpłaty w kwocie 75 zł. Po analizie przedmiotowego wniosku organ ustalił, iż wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych. Stosownie zatem do art. 14f ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r., Dz. U. Nr 08, poz. 60 z późn. zm.) w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu fatycznego lub zdarzenia przyszłego. W konsekwencji ustanowionego zapisu, Wnioskodawca składając wniosek dotyczący dwóch zdarzeń przyszłych (jednego w podatku od towarów i usług oraz jednego w podatku dochodowym od osób fizycznych) winien był dokonać opłaty określonej ustawą na każde zawarte we wniosku zdarzenie przyszłe. W związku z faktem, iż Wnioskodawca dokonał wpłaty w wysokości odpowiadającej jedynie jednemu zdarzeniu tut. Organ skierował do Wnioskodawcy pismo. Wezwaniem z dnia 24 września 2007 r., zobowiązano Zainteresowanego do określenia którego zdarzenia przyszłego dotyczy wpłata z dnia 16 sierpnia 2007 r. Ponadto poinformowano Wnioskodawcę, że w przypadku braku dokonania wpłaty na poczet drugiego zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku, w sprawie zostanie wydana interpretacja indywidualna odnośnie jednego zdarzenia przyszłego w kolejności przedstawionej we wniosku. Przedmiotowe wezwanie zostało skutecznie doręczone w dniu 27 września 2007 r. Po upływie przewidzianego w nim terminu Wnioskodawca nie dokonał wpłaty na poczet drugiego zdarzenia przyszłego określonego we wniosku. W konsekwencji tut. Organ postąpił w trybie określonym w wezwaniu, tj. wydaje interpretację prawa podatkowego dotyczącą pierwszego podanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w pozostałej części zdarzenia przyszłego wniosek zostaje pozostawiony bez rozpatrzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczyć będzie usługę polegającą na sporządzaniu wniosków o przyznanie dotacji ze środków unijnych oraz tworzeniu stosownych biznes planów dla przedsiębiorców. Działalność ta sklasyfikowana jest w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 67.13.10 jako "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", a dokładnie 67.13.10-00.20, (tj. usługi doradztwa finansowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona działalność kwalifikuje się zgodnie z załącznikiem nr 4 "wykaz usług zwolnionych od podatku" ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jako działalność zwolniona z podatku od towarów i usług, czy podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22%. Jakim symbolem PKWiU należy się posługiwać w przypadku wystawiania faktur VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona działalność gospodarcza oznaczona symbolem PKWiU 67.13.10-00.20 jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie również do art. 8 ust. 3 powołanej ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, dla celów podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem 67.13.2 "działalność pomocnicza finansowa gdzie indziej niesklasyfikowana" natomiast w PKWiU pod symbolem 67.13.10-00.20, tj. "usługi doradztwa finansowego".

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ podatkowy jako niewłaściwy rzeczowo nie dokonywał klasyfikacji wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, ponieważ organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest zainteresowany podmiot.

W zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych informacji udziela Urząd Statystyczny w Ł., ul. S.

Dla przedmiotowej sprawy znaczenie ma zapis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż zwolnione są z opodatkowania podatkiem VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W pozycji 3 omawianego załącznika (Sekcja J), jako zwolnione od podatku od towarów i usług określa się usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Tak więc spośród usług pośrednictwa finansowego, ze zwolnienia nie korzystają usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.20, tj. "usługi doradztwa finansowego".

Ponadto Organ wskazuje, iż przedmiotowe usługi nie są ujęte w pozostałych załącznikach do ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, iż nie korzystają z preferencyjnych stawek podatkowych w wysokości 3% lub 7%. Usługi prowadzone przez Wnioskodawcę i sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.20, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT, określoną w art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, tj. 22%.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;

4.

nazwę towaru lub usługi;

5.

jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

7.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

8.

stawki podatku;

9.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11.

wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Stosownie do przepisu § 9 ust. 7 cytowanego rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w cytowanym już ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi określone w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepis wykonawczy do ustawy nie powołują tego symbolu, w tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku. Ponieważ w przedmiotowej sprawie przedmiotem działalności jest świadczenie usług dla potrzeb określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług niezbędne jest posłużenie się symbolem PKWiU.

Jednakże, mając na uwadze fakt, iż w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług wyłączono ze zwolnienia od podatku określone przez Wnioskodawcę usługi doradztwa finansowego oraz fakt, iż usługi te nie korzystają z obniżonych stawek podatku VAT, stwierdzić należy, że Zainteresowany nie ma obowiązku opisywania w wystawianych przez siebie fakturach VAT symbolu PKWiU. Obowiązek taki - w myśl przytoczonego § 9 ust. 7 rozporządzenia - dotyczy bowiem faktur odnoszących się do towarów i usług korzystających ze zwolnienia od podatku VAT lub korzystających z obniżonej stawki podatku (tj. 3% lub 7%).

W świetle powyższego sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 67.13.10-00-20 usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ale podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl