ILPP1/443-162/11-10/KŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-162/11-10/KŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni. Pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. uzupełniono opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X jest jednostką budżetową Gminy Y. Przedmiotem działalności podstawowej X jest prowadzenie działalności kulturalno-sportowej, rekreacyjnej i rehabilitacyjnej, w tym w szczególności: organizowanie imprez o charakterze sportowym takich jak: sporty konne, krajowe i międzynarodowe zawody w dyscyplinach ujeżdżenia, skoków przez przeszkody, wszechstronnego konkursu konia wierzchowego, powożenia, woltyżerki, rajdów długodystansowych i western. Organizowanie i prowadzenie działalności rekreacyjnej i aktywnego wypoczynku, w tym m.in.: jazd konnych, biegów myśliwskich. Prowadzenie stacjonarnego treningu dla koni. Organizowanie wyścigów konnych oraz udostępnianie wyników gonitw rozegranych na X. Organizowanie hipoterapii i usług rehabilitacyjnych, imprez masowych, półkolonii letnich i ferii dla grup zorganizowanych.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. jednostka stosuje następujące stawki podatku:

1.

Na podstawie załącznika nr 3 do ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) stawka 8% dla:

a.

owies - 01.11.33.0,

b.

słoma - 01.11.50.0,

c.

siano - 01.19.10.0,

d.

koń - 01.43.10.0,

e.

usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni - 01.62.10.0,

f.

nawozy zwierzęce - obornik koński - 20.15.80.0,

g.

usługi weterynaryjne dla zwierząt gospodarskich - 75.00.12.0.

2.

Na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienie od podatku dla:

a.

jazdy rekreacyjne - 93.11.10.0,

b.

jazdy rehabilitacyjne - 86.90.13.0,

c.

organizacja półkolonii - 88.91.11.0,

d.

organizacja wyścigów konnych - 93.12.10.0,

e.

trening koni wyścigowych - 93.29.19.0.

Pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. uzupełniono opis stanu faktycznego o następujące informacje:

1.

w zakres usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymania koni zaklasyfikowanych do PKWiU 01.62.10. nie wchodzą usługi podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich;

2.

w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług jazd rekreacyjnych i w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług organizacji wyścigów konnych:

* Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy Y nieposiadającą osobowości prawnej, której celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu,

* świadczone usługi nie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

* Zainteresowany nie jest nastawiony na osiąganie zysków,

* usługi te nie są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

* Zainteresowany świadczy usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną. Zainteresowany nie świadczy usług wstępu na imprezy sportowe,

* Zainteresowany nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym, Zainteresowany świadczy usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością,

* Wnioskodawca świadcząc przedmiotowe usługi osiąga w sposób systematyczny dochody z tej działalności, jednak są one w całości odprowadzane na rachunek bankowy Gminy Y - są to dochody budżetu,

* usługi te świadczone są niezależnie;

3.

w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług jazd rehabilitacyjnych:

* Wnioskodawca nie świadczy usług turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

* usługi jazd rehabilitacyjnych są usługami w zakresie opieki medycznej i służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia,

* Zainteresowany nie zatrudnia osób wykonujących zawód: lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, psychologa, bądź osoby wykonującej inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej;

4.

w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług organizacji półkolonii:

* w ramach organizacji półkolonii Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

* Wnioskodawca nie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3;

5.

w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług treningu koni wyścigowych:

* przy wykonywaniu ww. usługi nie są sprzedawane bilety wstępu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jednostka stosuje właściwą stawkę podatku dla usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosowane stawki podatku od towarów i usług są właściwe.

Towary i usługi opodatkowane stawką 8% wymienione są w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Towary i usługi, dla których stosuje się zwolnienie mieszczą się w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednostka może stosować to zwolnienie, jako jednostka budżetowa Gminy Y, która została utworzona w celu prowadzenia działalności o charakterze sportowym oraz organizacji wyścigów konnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w związku z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 135 jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 8% wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 01.6 "usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem: usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)".

Należy przy tym zaznaczyć, iż z treści art. 2 pkt 30 ustawy wynika, że przez zapis PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa wyrobu. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto, na uwagę zasługuje objaśnienie pod załącznikiem nr 3, które stanowi, że "wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik".

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz wskazany w przedstawionym stanie faktycznym symbol PKWiU dla usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni 01.62.10.0 - "usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt", oraz oświadczenie Zainteresowanego, że do przedmiotowych usług nie wchodzą usługi podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich, wskazać należy, że korzystają one z obniżonej 8% stawki podatku - na podstawie art. 146a ust. 2 ustawy, w związku z poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Reasumując, usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 01.62.10.0 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu preferencyjną, tj. 8% stawką podatku VAT.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Należy podkreślić, że jeżeli jakikolwiek element ww. stanu faktycznego ulegnie zmianie, np. klasyfikacja wg PKWiU usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni, wówczas niniejsza interpretacja traci ważność.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni. Ponadto w części wniosku dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* zwolnienia od podatku usług jazd rekreacyjnych, organizacji wyścigów konnych i treningu koni wyścigowych,

* zwolnienia od podatku usług jazd rehabilitacyjnych,

* zwolnienia od podatku usług organizacji półkolonii

zostały wydane interpretacje indywidualne nr ILPP1/443-162/11-11/KŁ, nr ILPP1/443-162/11 -12/KŁ, nr ILPP1/443-162/11-13/KŁ z dnia 12 maja 2011 r.

Natomiast kwestie dotyczące przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* stawki podatku dla owsa,

* stawki podatku dla słomy,

* stawki podatku dla siana,

* stawki podatku dla konia,

* stawki podatku dla nawozów zwierzęcych - obornika końskiego,

* stawki podatku dla usług weterynaryjnych dla zwierząt gospodarskich

zostały załatwione pismami z dnia 29 kwietnia nr ILPP1/443-162/11-4/KŁ, nr ILPP1/443-162/11-5/KŁ, nr ILPP1/443-162/11-6/KŁ, nr ILPP1/443-162/11-7/KŁ, nr ILPP1/443-162/11-8/KŁ, nr ILPP1/443-162/11-9/KŁ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl