ILPP1/443-1596/09-7/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1596/09-7/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie od kontrahenta w przyszłości premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie od kontrahenta w przyszłości premii pieniężnych. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lutego 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako podatnik podejmuje różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Spółka udzieliła swojemu odbiorcy w roku 2009 jednorazowej premii pieniężnej za zakup towarów. Premia uzależniona była od wielkości rocznych zakupów dokonywanych przez tego odbiorcę i obliczona procentowo od wartości sprzedaży zrealizowanej przez Spółkę na rzecz tego kontrahenta. Premia ta nie była związana z konkretną dostawą towarów, fakturą, czy zapłatą. Dotyczyła natomiast ogółu zakupów towarów zrealizowanych przez kontrahenta od Spółki w określonym czasie, tj. w okresie roku 2008.

W związku z udzieleniem premii kontrahentowi Spółka otrzymała od kontrahenta fakturę VAT, w której kontrahent doliczył do kwoty premii przypadającą na nią kwotę podatku VAT. Spółka nie odliczyła podatku VAT wynikającego ze wspomnianej faktury z uwagi na błąd techniczny w systemie księgowym polegający na niezaewidencjonowaniu kwoty podatku naliczonego wynikającej z przedmiotowej faktury jako kwoty do odliczenia.

Opisana wyżej premia pieniężna była dotychczas jednorazowym zdarzeniem gospodarczym.

W następnych latach podatkowych Spółka planuje w dalszym ciągu podejmować działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w wyniku których będzie wypłacać premie pieniężne. Planowane są przypadki wypłacania kontrahentom następujących rodzajów premii pieniężnych:

1.

premie związane z konkretną dostawą, w zakresie których będzie istniała możliwość przypisania premii do określonej dostawy towarów na rzecz danego kontrahenta. Premia będzie ustalona jako procent od wielkości zakupu towarów przez kontrahenta. Premie tego typu będą udzielane w przeważającej części w okresach następujących po dokonaniu dostawy na rzecz kontrahenta. Spółka nie wyklucza jednak możliwości udzielenia tego typu premii już w momencie dostawy.

2.

premie uzależnione od wielkości obrotów zrealizowanych przez kontrahentów Spółki z tytułu zakupów towarów od Spółki w danym okresie, np. w okresie danego roku. Premie te nie będą związane z żadną konkretną dostawą. Będą dotyczyły ogółu dostaw dokonanych w danym okresie rozliczeniowym ustalonym między Spółką a kontrahentem. Premia będzie ustalona jako procent od wielkości obrotu z kontrahentem w danym okresie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. Wnioskodawca poinformował, że:

1.

Premia wypłacona w roku 2009 przez Spółkę oraz premie, które będą wypłacane w przyszłych okresach będą mieć charakter wyłącznie pieniężny.

2.

W zamian za udzielenie w roku 2009 premii nie miało miejsce świadczenie innych usług na rzecz Spółki. Premia była związana wyłącznie z osiągnięciem określonego poziomu zakupów towarów przez kontrahenta od Wnioskodawcy.

3.

W zamian za udzielenie premii w przyszłych okresach nie będzie miało miejsce świadczenie innych usług na rzecz Spółki.

4.

Premia wypłacona w roku 2009 była uzależniona wyłącznie od poziomu obrotów zrealizowanych przez kontrahenta ze Spółką. Wnioskodawca zakłada, że premie, które będą wypłacane w przyszłości będą również uzależnione wyłącznie od osiągnięcia określonego poziomu obrotów.

5.

Wysokość premii pieniężnych była/będzie różnicowana ze względu na wielkość obrotów. Zrealizowanie wyższego poziomu obrotów będzie uprawniało kontrahenta do otrzymania wyższej premii.

6.

Zarówno premia wypłacona w roku 2009, jak również premie, które dopiero będą wypłacone będą uzależnione wyłącznie od zrealizowania ze Spółką określonego poziomu obrotów przez kontrahentów (określonego poziomu zakupów towarów przez kontrahentów od Spółki).

7.

Umowy nie określały oraz przyszłe umowy nie będą określać działań, jakie miały/mają zostać podjęte przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki, z uwagi na to, iż premia wypłacona w roku 2009 oraz premie, które mają być wypłacane w przyszłości będą uzależnione wyłącznie od osiągnięcia określonego poziomu zakupów towarów od Spółki.

8.

Premia pieniężna wypłacona w roku 2009 oraz premie, które dopiero będą wypłacone w przyszłości będą uzależnione wyłącznie od zrealizowania ze Spółką określonego poziomu obrotów przez kontrahentów - kontrahentowi będzie przysługiwać premia o charakterze wyłącznie pieniężnym dopiero po zrealizowaniu określonego poziomu zakupów. Zatem, jeśli kontrahent nie zrealizuje określonego poziomu zakupów, nie uzyska premii pieniężnej od Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W przypadku, jeśli premie pieniężne niezwiązane z konkretną dostawą będą dokumentowane fakturą VAT, czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tych faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Premie pieniężne, które będą wypłacane w przyszłości.

Spółka uważa, iż premie pieniężne, w zakresie których możliwe będzie ich przypisanie do konkretnej dostawy towarów do kontrahenta Spółki, należy traktować jak rabaty zmniejszające podstawę opodatkowania, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

W sytuacji, kiedy premie będą udzielone po dokonaniu dostawy towarów do kontrahenta, Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury korygującej w związku z udzielonym rabatem, zgodnie z § 13 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur. Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania określonej w pierwotnej fakturze pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę, dla którego wystawiono fakturę, na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy.

Natomiast w sytuacji, kiedy premie związane z konkretną dostawą towarów będą udzielane w momencie dostawy, Spółka będzie mogła uwzględnić kwotę premii bezpośrednio w fakturze dokumentującej sprzedaż i w tej fakturze bezpośrednio zmniejszyć podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego. Nie będzie wówczas konieczne wystawianie faktury korygującej.

Premie pieniężne wypłacone kontrahentom w związku ze zrealizowaniem przez nich określonego pułapu zakupów od Spółki należy, zdaniem Wnioskodawcy, traktować jako czynność podlegającą opodatkowaniu. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, zdaniem Spółki, należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, kontrahenci Spółki powinni, zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, wystawić na rzecz Spółki fakturę VAT dokumentującą fakt wykonania usług, za które otrzymają wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej. Do kwoty premii na fakturze powinni doliczyć kwotę podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Generalnie zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług.

Zdaniem Spółki, ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Cytowane powyżej przepisy nie ograniczają prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wynagrodzenie wypłacone jest jako premia pieniężna. Zatem, w związku z tym, iż usługi świadczone przez kontrahentów na rzecz Spółki będą związane z czynnościami opodatkowanymi Spółki, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur otrzymanych od kontrahentów z tytułu świadczonych usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną.

Spółka opiera swoje stanowisko w powyższym zakresie na piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/04/AP/4026.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku gdy wystawione faktury stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w nich zawartego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza w przyszłości podejmować działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w wyniku których będzie wypłacać premie pieniężne związane z konkretną dostawą, w zakresie których będzie istniała możliwość przypisania premii do określonej dostawy towarów na rzecz danego kontrahenta oraz premie uzależnione od wielkości obrotów zrealizowanych przez kontrahentów Spółki z tytułu zakupów towarów od Spółki w danym okresie, np. w okresie danego roku. Wnioskodawca informuje, że w zamian za udzielenie premii w przyszłych okresach nie będzie miało miejsce świadczenie innych usług na rzecz Spółki. Zainteresowany zakłada, że premie wypłacane w przyszłości będą uzależnione wyłącznie od osiągnięcia określonego poziomu obrotów przez kontrahentów (określonego poziomu zakupów towarów).

W wydanej w dniu 22 marca 2010 r. interpretacji nr ILPP1/443-1596/09-6/AT uznano, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym wypłacane w przyszłości przez Wnioskodawcę, w zamian za zrealizowanie określonego poziomu obrotów, premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług u podmiotów otrzymujących premie.

Tym samym - z uwagi na treść art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług - Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej tą premię.

Reasumując, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej premię pieniężną niezwiązaną z konkretną dostawą, ale uzależnioną wyłącznie od osiągniętego przez kontrahentów poziomu obrotów (określonego poziomu zakupów).

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie od kontrahenta w przyszłości premii pieniężnych. Natomiast, kwestie dotyczące stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej wypłaconej odbiorcy w roku 2009 oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej otrzymanie od kontrahenta premii w roku 2009 oraz kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania wypłacanych kontrahentom w przyszłości premii pieniężnych związanych z konkretną dostawą oraz uzależnionych od wielkości zrealizowanych obrotów (zakupów), załatwiono w interpretacjach nr: ILPP1/443-1596/09-4/AT, ILPP1/443-1596/09-5/AT oraz ILPP1/443-1596/09-6/AT z dnia 22 marca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl