ILPP1/443-1596/09-4/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1596/09-4/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej wypłaconej odbiorcy w roku 2009 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej wypłaconej odbiorcy w roku 2009. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lutego 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako podatnik podejmuje różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Spółka udzieliła swojemu odbiorcy w roku 2009 jednorazowej premii pieniężnej za zakup towarów. Premia uzależniona była od wielkości rocznych zakupów dokonywanych przez tego odbiorcę i obliczona procentowo od wartości sprzedaży zrealizowanej przez Spółkę na rzecz tego kontrahenta. Premia ta nie była związana z konkretną dostawą towarów, fakturą, czy zapłatą. Dotyczyła natomiast ogółu zakupów towarów zrealizowanych przez kontrahenta od Spółki w określonym czasie, tj. w okresie roku 2008.

W związku z udzieleniem premii kontrahentowi Spółka otrzymała od kontrahenta fakturę VAT, w której kontrahent doliczył do kwoty premii przypadającą na nią kwotę podatku VAT. Spółka nie odliczyła podatku VAT wynikającego ze wspomnianej faktury z uwagi na błąd techniczny w systemie księgowym polegający na niezaewidencjonowaniu kwoty podatku naliczonego wynikającej z przedmiotowej faktury jako kwoty do odliczenia.

Opisana wyżej premia pieniężna była dotychczas jednorazowym zdarzeniem gospodarczym.

W następnych latach podatkowych Spółka planuje w dalszym ciągu podejmować działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w wyniku których będzie wypłacać premie pieniężne. Planowane są przypadki wypłacania kontrahentom następujących rodzajów premii pieniężnych:

1.

premie związane z konkretną dostawą, w zakresie których będzie istniała możliwość przypisania premii do określonej dostawy towarów na rzecz danego kontrahenta. Premia będzie ustalona jako procent od wielkości zakupu towarów przez kontrahenta. Premie tego typu będą udzielane w przeważającej części w okresach następujących po dokonaniu dostawy na rzecz kontrahenta. Spółka nie wyklucza jednak możliwości udzielenia tego typu premii już w momencie dostawy.

2.

premie uzależnione od wielkości obrotów zrealizowanych przez kontrahentów Spółki z tytułu zakupów towarów od Spółki w danym okresie, np. w okresie danego roku. Premie te nie będą związane z żadną konkretną dostawą. Będą dotyczyły ogółu dostaw dokonanych w danym okresie rozliczeniowym ustalonym między Spółką a kontrahentem. Premia będzie ustalona jako procent od wielkości obrotu z kontrahentem w danym okresie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. Wnioskodawca poinformował, że:

1.

Premia wypłacona w roku 2009 przez Spółkę oraz premie, które będą wypłacane w przyszłych okresach będą mieć charakter wyłącznie pieniężny.

2.

W zamian za udzielenie w roku 2009 premii nie miało miejsca świadczenie innych usług na rzecz Spółki. Premia była związana wyłącznie z osiągnięciem określonego poziomu zakupów towarów przez kontrahenta od Wnioskodawcy.

3.

W zamian za udzielenie premii w przyszłych okresach nie będzie miało miejsce świadczenie innych usług na rzecz Spółki.

4.

Premia wypłacona w roku 2009 była uzależniona wyłącznie od poziomu obrotów zrealizowanych przez kontrahenta ze Spółką. Wnioskodawca zakłada, że premie, które będą wypłacane w przyszłości będą również uzależnione wyłącznie od osiągnięcia określonego poziomu obrotów.

5.

Wysokość premii pieniężnych była/będzie różnicowana ze względu na wielkość obrotów. Zrealizowanie wyższego poziomu obrotów będzie uprawniało kontrahenta do otrzymania wyższej premii.

6.

Zarówno premia wypłacona w roku 2009, jak również premie, które dopiero będą wypłacone będą uzależnione wyłącznie od zrealizowania ze Spółką określonego poziomu obrotów przez kontrahentów (określonego poziomu zakupów towarów przez kontrahentów od Spółki).

7.

Umowy nie określały oraz przyszłe umowy nie będą określać działań, jakie miały/mają zostać podjęte przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki, z uwagi na to, iż premia wypłacona w roku 2009 oraz premie, które mają być wypłacane w przyszłości będą uzależnione wyłącznie od osiągnięcia określonego poziomu zakupów towarów od Spółki.

8.

Premia pieniężna wypłacona w roku 2009 oraz premie, które dopiero będą wypłacone w przyszłości będą uzależnione wyłącznie od zrealizowania ze Spółką określonego poziomu obrotów przez kontrahentów - kontrahentowi będzie przysługiwać premia o charakterze wyłącznie pieniężnym dopiero po zrealizowaniu określonego poziomu zakupów. Zatem, jeśli kontrahent nie zrealizuje określonego poziomu zakupów, nie uzyska premii pieniężnej od Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premia pieniężna wypłacona przez Spółkę w roku 2009 została prawidłowo uznana za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Premia pieniężna wypłacona w roku 2009.

Premię pieniężną wypłacaną w roku 2009 należy traktować jako wynagrodzenie za usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Premia ta nie była związana z żadną konkretną dostawą, lecz ze wszystkimi zakupami zrealizowanymi przez kontrahenta Spółki w określonym okresie, a w związku z tym była związana z określonym zachowaniem się nabywcy wobec Spółki. Tym "zachowaniem się" było dokonywanie zakupów towarów od Spółki w określonej ilości i wartości, uprawniającej do otrzymania premii.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż wypłacona premia została prawidłowo uznana za wynagrodzenie za określone zachowanie się kontrahenta, przez co spełnia definicję świadczenia usług, określoną w art. 8 ustawy. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy świadczenie to stanowi zatem czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka opiera swoje stanowisko w tym zakresie na piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/04/AP/4026.

W związku z tym, iż usługi świadczone przez kontrahenta na rzecz Spółki służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółka uważa, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktury otrzymanej od kontrahenta na okoliczność wypłaty premii. Ponieważ Spółka nie dokonała odliczenia kwoty podatku naliczonego w ustawowym terminie z powodu błędu w systemie księgowym, prawo do odliczenia podatku naliczonego może zrealizować poprzez złożenie korekty deklaracji podatkowej na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych przez nabywców uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z wielkością osiągniętego obrotu (wielkością zakupów) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca udzielił swojemu odbiorcy w roku 2009 jednorazowej premii pieniężnej za zakup towarów. Premia uzależniona była od wielkości rocznych zakupów dokonywanych przez tego odbiorcę i obliczona procentowo od wartości sprzedaży zrealizowanej przez Spółkę na rzecz tego kontrahenta. Premia ta nie była związana z konkretną dostawą towarów, fakturą, czy zapłatą. Dotyczyła natomiast ogółu zakupów towarów zrealizowanych przez kontrahenta od Spółki w określonym czasie, tj. w okresie roku 2008. w związku z udzieleniem premii kontrahent wystawił Zainteresowanemu fakturę VAT, w której doliczono kwotę podatku VAT. Premia wypłacona w roku 2009 przez Spółkę miała charakter wyłącznie pieniężny. Wnioskodawca poinformował również, iż w zamian za udzielenie premii w roku 2009 nie miało miejsce świadczenie innych usług na rzecz Spółki. Premia była związana wyłącznie z osiągnięciem określonego poziomu zakupów towarów przez kontrahenta od Wnioskodawcy. Premia wypłacona w roku 2009 była uzależniona wyłącznie od poziomu obrotów zrealizowanych przez kontrahenta. Wysokość premii pieniężnych była zatem różnicowana ze względu na wielkość obrotów. Umowy nie określały działań, jakie miały zostać podjęte przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki.

Z powyższego wynika, iż kontrahent otrzymując premię pieniężną, nie był w żaden sposób zobowiązany przez Zainteresowanego koniecznością wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Tym samym, otrzymywanie premii pieniężnych przez odbiorcę nie było w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez kontrahenta zamówień, czy też dokonywania zakupów.

Zatem, z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka wypłaciła premię z tytułu dokonania przez odbiorcę w przewidzianym czasie zakupu określonej wartości towarów. Przy czym, warunkiem udzielenia premii pieniężnej było jedynie osiągnięcie przez kontrahenta (beneficjenta premii) określonego poziomu zakupów towarów w roku 2008. Wysokość premii zróżnicowana była ze względu na wielkość obrotu i stanowiła ona ustalony procent wielkości zakupów w danym czasie.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że premię pieniężną wypłaconą przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorcy można przyporządkować do konkretnej dostawy, bowiem obrót uprawniający kontrahenta do uzyskania premii pieniężnej ustalony był na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym - rocznym. Wypłata premii nastąpiła po osiągnięciu określonego w umowie handlowej poziomu obrotów i odniosła się generalnie do całości zakupów zrealizowanych u dostawcy.

Reasumując, w opisanym przypadku, w związku z wypłaconą premią pieniężną odbiorca nie był w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, takich jak usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., a więc otrzymana premia pieniężna nie stanowiła wynagrodzenia za świadczenie usług przez podmiot otrzymujący premię i u niego nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia ta w istocie stanowiła rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Wobec powyższego, udzielenie przedmiotowej premii pieniężnej podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w celu udokumentowania jej udzielenia Wnioskodawca powinien wystawić faktury korygujące uwzględniające wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej wypłaconej odbiorcy w roku 2009. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej otrzymanie od kontrahenta premii w roku 2009 oraz kwestie dotyczące zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania wypłacanych kontrahentom w przyszłości premii pieniężnych związanych z konkretną dostawą oraz uzależnionych od wielkości zrealizowanych obrotów (zakupów) oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie od kontrahenta w przyszłości premii pieniężnych, załatwiono w interpretacjach nr: ILPP1/443-1596/09-5/AT, ILPP1/443-1596/09-6/AT oraz ILPP1/443-1596/09-7/AT z dnia 22 marca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl