ILPP1/443-1595/09-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1595/09-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę pożarniczego samochodu specjalnego i specjalistycznego dla urzędu miasta lub urzędu gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę pożarniczego samochodu specjalnego i specjalistycznego dla urzędu miasta lub urzędu gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż samochodów. Poza sprzedażą samochodów osobowych i ciężarowych, spółka zamierza sprzedawać samochody specjalistyczne na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Zakup powyższych samochodów dokonywany jest przez urząd miasta lub urząd gminy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowych, jaką jest np. ochotnicza lub państwowa straż pożarna, ponieważ ochrona przeciwpożarowa należy do obowiązków urzędu i jest obligatoryjna.

Jednym z dokumentów przetargowych jest umowa cywilno-prawna, która stanowi, iż przedmiotem umowy jest dostawa samochodu do ratownictwa chemiczno-ekologicznego dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Umowa zawiera oświadczenie zamawiającego, że wyrób ten został uwzględniony w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), objętych 7% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT należy zastosować w stosunku do sprzedaży dla urzędu miasta czy gminy pożarniczych samochodów specjalnych i specjalistycznych - wymienionych w załączniku nr 3 poz. 129 ustawy o podatku od towarów i usług, które są przekazywane dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji spełniony jest warunek art. 41 ust. 10 ustawy o VAT. Dostawa bowiem nastąpi dla jednostki ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej. Strony łączy bowiem umowa, na której podstawie wykonując swoje zadania urząd miasta lub gminy zakupi samochód dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zainteresowany stosując wykładnię celowościową artykułu 41 ust. 10 ustawy o VAT, uważa, iż w tej sytuacji należy zastosować 7% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy, stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W punkcie 1 pozycji 129 ww. załącznika, określono jako korzystające z obniżonej stawki podatku pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

W konsekwencji powyższej regulacji należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

* zakładowa straż pożarna,

* zakładowa służba ratownicza,

* gminna zawodowa straż pożarna,

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

* terenowa służba ratownicza,

* ochotnicza straż pożarna,

* związek ochotniczych straży pożarnych,

* inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż samochodów. Poza sprzedażą samochodów osobowych i ciężarowych, spółka zamierza sprzedawać samochody specjalistyczne na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dostawa ww. samochodu do ratownictwa chemiczno-ekologicznego - który winien podlegać warunkom określonym w załączniku nr 3 do ustawy o podatku do towarów i usług - nastąpi na rzecz urzędu miasta lub urząd gminy, jednakże dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zastosowania względem dostawy samochodów specjalnych i specjalistycznych (ratownictwa chemiczno-ekologicznego) preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż dostawa ww. pojazdów następuje na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, a dokładniej jednostek pomocniczych wykonujących zadania nałożone na samorząd terytorialny (urząd miasta lub urząd gminy), a te nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Bezspornie nabywcą w opisanej transakcji jest jednostka samorządu terytorialnego, a nie jednostka ochotniczej straży pożarnej. w konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony warunek określony w art. 41 ust. 10 ustawy, i nie będzie możliwe zastosowanie preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT na dostawę pożarniczego samochodu specjalnego i specjalistycznego dla urzędu miasta lub urzędu gminy.

Natomiast, wniosek w przedmiocie uznania pojazdu za pożarniczy samochód specjalny i specjalistyczny oraz zastosowania względem jego dostawy 7% stawki podatku VAT został załatwiony interpretacją z dnia 18 marca 2010 r. nr: ILPP1/443-1595/09-2/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl