ILPP1/443-1562/09-5/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1562/09-5/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu: do Izby Skarbowej w Poznaniu 17 grudnia 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 18 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania udzielanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania udzielanych premii pieniężnych. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma X w ramach prowadzonej działalności zawarła umowy z odbiorcami w celu podniesienia popytu na sprzedawane przez siebie towary. Również podobne umowy zawarte są z dostawcami, a dotyczą uzyskania przez firmę premii za określony poziom zakupów. Firma wynagradza nabywców za osiągnięcie danego poziomu obrotów (ustalonego przez strony). Również otrzymywana jest premia pieniężna od dostawców za osiągnięcie ustalonego poziomu zakupów. Przyznane i udzielone premie dokumentowane są fakturami VAT. o podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dotyczących udzielonych premii firma obniża podatek VAT należny. Natomiast, otrzymując premie pieniężną, odbiorcom wystawiane są faktury VAT, w których naliczany jest podatek VAT należny.

Pismem z dnia 15 lutego 2010 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

1.

Otrzymane oraz wypłacone premie mają wyłącznie charakter pieniężny.

2.

Premie pieniężne otrzymane oraz wypłacone można powiązać z dostawami bądź zakupami określonych grup towarów.

3.

Za otrzymane premie podejmowane są działania o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym oraz marketingowym polegające na zachęceniu przez służby handlowe firmy do zakupu określonych towarów. Podobne działania oczekiwane są ze strony firm, którym udzielana jest premia.

4.

Premie przyznawane są za okresy kwartalne i roczne.

5.

Warunkiem uzyskiwanych premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotów.

6.

Wysokość premii jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów.

7.

Wysokość premii jest ustalona w umowach handlowych z dostawcami i odbiorcami i jest określana procentowo w stosunku do wykonanych obrotów w danym okresie rozliczeniowym np. rok lub kwartał.

8.

Uzyskanie premii uwarunkowane jest jedynie osiągnięciem określonych obrotów.

9.

Umowy ustalające zasady wynagradzania nie określają jakiego typu działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają być podjęte przez firmy będące stronami tych umów.

10.

W sytuacji, gdy w danym okresie Wnioskodawca nie podejmie działań w zakresie świadczonych usług na rzecz dostawców (intensyfikacji obrotów) premie pieniężne nie są wypłacane.

11.

W sytuacji, gdy w danym okresie kontrahent nie podejmie działań w zakresie świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług, premie pieniężne nie są wypłacane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma (osoba fizyczna prowadząca działalność) postępuje prawidłowo uznając, że udzielone premie pieniężne za osiągnięcie określonego obrotu są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i winny być dokumentowane fakturami VAT z podatkiem należnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne udzielone przez firmę jako sprzedawcę po osiągnięciu określonej wielkości sprzedaży są zapłatą za świadczenie usług opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Premia pieniężna związana jest z zachęceniem do osiągnięcia określonych wielkości obrotu pomiędzy podmiotami będącymi stronami określonych transakcji. Nie jest ona związana z żadną konkretną dostawą towarów, a ma na celu spowodowanie określonego działania. Wobec powyższego, premia ta stanowi rodzaj wynagrodzenia za działanie mające na celu osiągnięcie określonego poziomu obrotu pomiędzy podmiotami będącymi stronami transakcji i na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi to świadczenie usług opodatkowanych na zasadach określonych w ww. ustawie. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy premia otrzymana podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg zasad określonych w ustawie o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych przez dostawców uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności, zawarł umowy z odbiorcami w celu podniesienia popytu na sprzedawane przez siebie towary. Firma wynagradza nabywców za osiągnięcie danego poziomu obrotów (ustalonego przez strony). Ze strony firm, którym udzielana jest premia oczekiwane są działania o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym oraz marketingowym polegające na zachęceniu przez służby handlowe firmy do zakupu określonych towarów. Premie przyznawane są za okresy kwartalne i roczne. Umowy ustalające zasady wynagradzania nie określają jakiego typu działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają być podjęte przez firmy będące stronami tych umów. w sytuacji, gdy w danym okresie kontrahent nie podejmie działań w zakresie świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług, premie pieniężne nie są wypłacane.

Z powyższego wynika więc, iż premie pieniężne są wypłacane w zamian za wykonanie przez kontrahentów dodatkowych świadczeń (usług) o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym oraz marketingowym oraz w zamian za osiągnięcie określonego poziomu obrotów, określonej wartości zakupów.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż wykonywane czynności o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym oraz marketingowym przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy stanowią świadczenie usług i tym samym winny być udokumentowane fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT.

Reasumując, premie pieniężne udzielane w zamian za osiągnięcie określonego obrotu z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności, tj. działań o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym oraz marketingowym stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które winno być udokumentowane fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

Ponadto, informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania udzielanych premii pieniężnych. Natomiast, kwestie dotyczące stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT załatwiono w interpretacjach nr ILPP1/443-1562/09-4/AT oraz ILPP1/443-1562/09-6/AT z dnia 10 marca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl