ILPP1/443-154/13-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-154/13-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani E. Sz-L, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 26 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług edukacyjnych. Dnia 6 maja 2013 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą świadcząc usługi polegające na organizacji jedno lub kilkudniowych szkoleń z zakresu rachunkowości, podatków, ochrony środowiska i prawa pracy, zamówień publicznych, ubezpieczeń społecznych oraz prawa budowlanego, etc. Usługi te są sklasyfikowane jako pozostałe pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.59.B) i realizowane są na terenie całego kraju. Odbiorcami szkoleń są pracownicy zarówno jednostek sektora finansów publicznych, jak również przedsiębiorstw prywatnych. Wszystkie usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię trwają co najmniej 5 godzin i mają na celu uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat. Dla wszystkich szkoleń opracowywany jest program nauczania oraz prowadzone są listy uczestników. Od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako podatnik VAT i dokumentuje sprzedaż fakturami z odpowiednią stawką podatku.

W sierpniu 2013 r. Wnioskodawczyni zostanie wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego W jako placówka kształcenia ustawicznego. Zaświadczenie to zostanie wydane na podstawie art. 82 ust. 3, 3a i 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dotychczasowy zakres szkoleń organizowanych przez Wnioskodawczynię zostanie zawarty w statucie będącym podstawą uzyskania zaświadczenia. Zainteresowana nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Wnioskodawczyni wypełniać będzie wszystkie obowiązki i prowadzić wymaganą dokumentację zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy.

Dnia 6 maja 2013 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż:

1.

Po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Wnioskodawczyni będzie podmiotem objętym systemem oświaty, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

2.

Organizowane przez Wnioskodawczynię szkolenia są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

Wykonywane przez Wnioskodawczynię szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

4.

Obecnie świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (nie licząc przepisów ogólnych wynikających m.in. z kodeksu cywilnego, ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, etc.). Po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych świadczone przez Wnioskodawczynię usługi prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

5.

Obecnie Wnioskodawczyni świadczy usługi szkoleniowe na rzecz:

1.

podmiotów prywatnych oraz

2.

instytucji publicznych (urzędy, sądy, gminy, starostwa, etc.).

Szkolenia na rzecz podmiotów prywatnych nie są finansowane ze środków publicznych, natomiast wynagrodzenie za szkolenia płacone przez instytucje publiczne pochodzi w co najmniej 70% ze środków publicznych (Wnioskodawczyni każdorazowo odbiera pisemne oświadczenie właściwego kierownika jednostki potwierdzające pochodzenie środków).

Wobec powyższego Wnioskodawczyni opodatkowuje sprzedaż szkoleń na rzecz podmiotów prywatnych stawką VAT 23% (ok. 65% całkowitej sprzedaży w roku 2012), a na rzecz instytucji publicznych stawką VAT zw. (35% całkowitej sprzedaży). Wnioskodawczyni zakłada, że po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych sytuacja w zakresie organizacji szkoleń wyglądać będzie podobnie z tą różnicą, iż zwolnieniem od VAT objęta będzie całość szkoleń (także na rzecz podmiotów prywatnych) z uwagi na status Wnioskodawczyni, tj. podmiotu objętego systemem oświaty.

Tym samym Wnioskodawczyni korzystać będzie z całkowitego zwolnienia od VAT świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a nie częściowego jak obecnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez Urząd Miejski W) usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi szkoleniowe świadczone, po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, stanowić będą usługi, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy wspomnianego przepisu zwalnia się od podatku VAT usługi:

a.

świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

b.

w zakresie kształcenia i wychowywania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ad. a)

Wnioskodawczyni wskazuje, iż po uzyskaniu wpisu stanowić będzie jednostkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty. W myśl bowiem tego przepisu, system oświaty obejmuje swym zakresem m.in. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W związku z powyższym zauważyć należy, że zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, przedmiotem działalności placówek kształcenia ustawicznego jest kształcenie ustawiczne.

Pojecie kształcenia ustawicznego zostało zdefiniowane zarówno w przepisach ustawy o systemie oświaty jak i ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako - kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej umiejętności kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (art. 3 ust. 17 ustawy o systemie oświaty), jak również jako kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w odniesieniu do bezrobotnych, poszukujących pracy, pracowników i pracodawców art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o promocji zatrudnienia.

Wobec tego, świadczenie usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę w zakresie szkolenia osób dorosłych mające na celu:

1.

uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy przez uczestników,

2.

czego efektem będzie podniesienie kwalifikacji zawodowych tychże osób mieścić się będzie w zakresie działalności prowadzonej przez placówki kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty.

Reasumując, po uzyskaniu wpisu, Wnioskodawczyni będzie podmiotem, który prowadzi działalność szkoleniową w zakresie kształcenia osób dorosłych, jako niepubliczna placówka kształcenia i ustawicznego, posiadającym również wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

W świetle powyższego poza sporem będzie status Zainteresowanej jako podmiotu należącego do jednostek objętych systemem oświaty.

Ad. b)

Odnosząc się do drugiego kryterium, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, warunkującego zwolnienie od opodatkowania VAT usług szkoleniowych należy ustalić, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię mieścić się będą w zakresie usług z zakresu kształcenia i wychowania.

W opinii Wnioskodawczyni, kierując się zasadami wykładni językowej przepisów ustawy o VAT wskazać należy, iż zwolnienie w powyższym zakresie powinno być stosowane odrębnie tak do usług kształcenia jak i do usług wychowania. Spójnik "i" zastosowany w powyższym przepisie nie oznacza więc, iż należy rozważać możliwość zastosowania zwolnienia jedynie do łącznego świadczenia usług kształcenia i wychowania.

Tak więc, jeżeli chodzi o usługi w zakresie kształcenia to słownik języka polskiego PWN definiuje proces kształcenia, jako czynności, których celem jest" "przekazywać komuś wiedzę, umiejętności" czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności", "rozwijać cechy charakteru" ("Słownik języka polskiego PWN" pod red E. Sobol. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005).

W świetle powyższego proces kształcenia można określić jako proces, którego celem jest uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, oczywistym jest, że usługi szkoleniowe świadczone przez Zainteresowaną, których celem będzie podnoszenie kwalifikacji zawodowych i zdobywanie nowych umiejętności stanowić będą proces kształcenia ich uczestników. Powyższe wynika z faktu, że celem udziału w świadczonych przez Wnioskodawczynię usługach szkoleniowych, będzie uzyskanie bądź poszerzenie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a w efekcie przyswojenie wiedzy oraz zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez uczestników.

Mając więc na uwadze, że Wnioskodawczyni świadcząc usługi szkoleniowe przekazywać będzie wiedzę i umiejętności osobom uczestniczącym w szkoleniach uznać należy, iż usługi te stanowić będą proces kształcenia, którego efektem będzie podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników.

Reasumując, uznać należy, że po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Wnioskodawczyni prowadzić będzie statutową działalność usługową:

1.

jako jednostka objęta systemem oświaty, zaś

2.

usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię będą usługami świadczonymi w zakresie kształcenia.

W związku z powyższym, usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, będą na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a także zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie obowiązującego art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, art. 43 ust. 17 ustawy stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołany wyżej przepis przewiduje zatem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe", wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionych informacji wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą świadcząc usługi polegające na organizacji jedno lub kilkudniowych szkoleń z zakresu rachunkowości, podatków, ochrony środowiska i prawa pracy, zamówień publicznych, ubezpieczeń społecznych oraz prawa budowlanego, etc. Usługi te są sklasyfikowane jako pozostałe pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.59.B) i realizowane są na terenie całego kraju. Odbiorcami szkoleń są pracownicy zarówno jednostek sektora finansów publicznych, jak również przedsiębiorstw prywatnych. Od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako podatnik VAT i dokumentuje sprzedaż fakturami z odpowiednią stawką podatku. W sierpniu 2013 r. Wnioskodawczyni zostanie wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego W jako placówka kształcenia Ustawicznego. Zaświadczenie to zostanie wydane na podstawie art. 82 ust. 3, 3a i 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dotychczasowy zakres szkoleń organizowanych przez Wnioskodawczynię zostanie zawarty w statucie będącym podstawą uzyskania zaświadczenia. Zainteresowana nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Wnioskodawczyni wypełniać będzie wszystkie obowiązki i prowadzić wymaganą dokumentację zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy. Po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Wnioskodawczyni będzie podmiotem objętym systemem oświaty, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Organizowane przez Wnioskodawczynię szkolenia są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wykonywane przez Zainteresowaną szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych świadczone przez Wnioskodawczynię usługi prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Szkolenia na rzecz podmiotów prywatnych nie są finansowane ze środków publicznych, natomiast wynagrodzenie za szkolenia płacone przez instytucje publiczne pochodzi w co najmniej 70% ze środków publicznych (Zainteresowana każdorazowo odbiera pisemne oświadczenie właściwego kierownika jednostki potwierdzające pochodzenie środków).

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawczynię usługi edukacyjne korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Powyższe wynika z faktu, iż Zainteresowana uzyska w sierpniu 2013 r., w związku z prowadzoną działalnością edukacyjną, wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i stanie się jednostką objętą systemem oświaty, a ponadto, jak wynika z opisu sprawy organizowane szkolenia są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższe oznacza, iż Wnioskodawczyni spełni przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, które umożliwią zastosowanie zwolnienia od podatku VAT.

Reasumując, po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez Urząd Miejski W) usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl