ILPP1/443-153/07-3/IN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-153/07-3/IN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Międzygminnego "P.Z.", reprezentowanego przez Panią D.T., przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 23 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

Prawa do rejestracji Związku jako podatnika podatku VAT,

2.

Możliwości ubiegania się o zaliczkowy zwrot podatku VAT od inwestycji finansowanych częściowo dotacją.

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do rejestracji Związku jako podatnika podatku VAT,

* możliwości ubiegania się o zaliczkowy zwrot podatku VAT od inwestycji finansowanych częściowo dotacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Związek Międzygminny "P.Z." powołany został do życia przez pięć gmin, które w ramach jego działalności rozwiązują kompleksowo problemy występujące na ich obszarze, a wymagające współdziałania. Związek nie prowadzi aktualnie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest w trakcie ubiegania się o dofinansowanie z Funduszu Spójności projektu pod nazwą "Kanalizacja (...)". Wniosek o dofinansowanie został zarejestrowany w Komisji Europejskiej pod nr 2004/PL/ (...) w dniu 16 sierpnia 2004 r. Projekt znajduje się w grupie projektów oczekujących na dofinansowanie z Funduszu Spójności z powodu wyczerpania alokacji w latach ubiegłych.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że fizyczna realizacja projektu (projektowanie, roboty budowlano-montażowe) przewidziana jest na lata 2005 - 2010. Majątek wytworzony w ramach inwestycji pozostanie własnością Związku do roku 2031. Na lata 2009 - 2031 zostanie zawarta umowa dzierżawy majątku ze spółką A., w wyniku której Związek będzie osiągał przychody (czynsz dzierżawny) z tytułu dzierżawy wytworzonego majątku.

Po roku 2031 majątek zostanie wniesiony aportem do spółki A.

Nakłady na realizację zadań objętych wnioskiem szacowane są na kwotę netto około 300 mln zł, z czego dotacja z Funduszu Spójności wypłacana sukcesywnie po realizacji kolejnych etapów prac stanowić będzie 73% wspomnianej kwoty.

Skutkuje to powstaniem znaczącej kwoty podatku naliczonego, który obciąża budżet projektu. Związek zawarł już 7 umów na wykonanie dokumentacji projektowej na łączną wartość brutto około 14 mln zł i ponosi pierwsze koszty. Wszystkie prace związane z tym projektem obciążają Wnioskodawcę i na niego wystawiane są faktury VAT.

Chcąc zapewnić sobie możliwość ubiegania się o zwrot podatku VAT Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT, a następnie - mimo braku sprzedaży opodatkowanej - występować o jego zaliczkowy zwrot.

Z chwilą rozpoczęcia sprzedaży opodatkowanej (przychody z tyt. dzierżawy), czyli około roku 2009, Związek rozliczałby podatek VAT na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca może dokonać rejestracji jako podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT mimo, że jeszcze przez okres około 2 lat nie będzie wykonywał czynności dostawy lub świadczenia usług.

2.

Czy po uzyskaniu statusu podatnika czynnego Związek może ubiegać się o zaliczkowy zwrot podatku VAT od prowadzonych inwestycji finansowanych częściowo dotacją z Funduszu Spójności.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Związek może zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, mimo nie dokonywania czynności dostawy lub świadczenia usług. Nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu dofinansowanego z Funduszu Spójności, zaliczane będą do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Zakupy te czynione są w celu stworzenia możliwości prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy podstawą wniosku o rejestrację jest w tym przypadku art. 93 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

2.

Na podstawie art. 93 ustawy o VAT Związek może ubiegać się o zaliczkowy zwrot podatku VAT. Aby to było możliwe musi jednak spełnić warunki określone w § 4-7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) oraz składać comiesięcznie przewidziane przepisami dokumenty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W art. 15 ust. 2 postanowiono natomiast, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...) również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Obowiązek ten nie dotyczy podmiotów zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3. Z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT wynika z kolei, iż naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

W art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) postanowiono, że w celu wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Zgodnie z art. 65 ust. 1 związki międzygmine wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związki te posiadają osobowość prawną (art. 65 ust. 2 ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż związki międzygminne posiadają osobowość prawną, zatem na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT mogą być podatnikami podatku od towarów i usług, jeżeli wykonują działalność gospodarczą.

Wnioskodawca nie wykonuje jeszcze działalności gospodarczej, ale realizuje inwestycję, bez której prowadzenie tej działalności nie jest możliwe.

Artykuł 96 ustawy o podatku od towarów i usług określa najpóźniejszy termin na złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, nie określa natomiast terminu najwcześniejszego.

Dlatego też podmiot, który dokonuje zakupów inwestycyjnych służących do wytworzenia środków trwałych w związku z zamiarem ich wykorzystywania do działalności opodatkowanej uznawany jest za podatnika i jeżeli nie ma zamiaru korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy powinien zarejestrować się jako podatnik VAT czynny już z chwilą dokonywania pierwszych zakupów.

O konieczności złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przez podmiot, który dokonuje zakupów inwestycyjnych i zamierza ubiegać się o zaliczkowy zwrot podatku naliczonego stanowi również art. 93 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie bowiem z art. 93 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy jednym z warunków zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki jest złożenie wniosku przez podmiot, który został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynności opodatkowanych z wyjątkiem:

a.

importu towarów,

b.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

c.

importu usług,

d.

nabycia towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5.

Ad. 2

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

W ustępie drugim cytowanego artykułu ustawodawca zawarł szczegółowe warunki i wymogi formalne, od spełnienia których uzależnił zaliczkowy zwrot podatku. Z przepisu tego wynika, że zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli spełnione zostały jednocześnie następujące warunki:

1)

podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynności opodatkowanych z wyjątkiem:

a)

importu towarów,

b)

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

c)

importu usług,

d)

nabycia towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5,

2)

wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 3, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynosi nie mniej niż 250.000 zł,

3)

podmiot uprawniony uregulował w całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu towarów zapłacił podatek należny od tego importu,

4)

podmiot złożył oświadczenie, że:

a)

nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego,

b)

w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w lit. a), do końca następnego roku, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 8.

Dodatkowe warunki jakie spełnić musi podmiot ubiegający się o zaliczkowy zwrot podatku określone zostały w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 789 z późn. zm.). Zgodnie z § 4 tego rozporządzenia podmiot występujący o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki obowiązany jest posiadać:

1)

oryginały faktur (faktur korygujących) oraz w przypadku importu towarów dokumenty celne - potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż określona w art. 93 ust. 2 pkt 2 ustawy, czyli nie mniejsza niż 250.000 zł,

2)

dokumenty potwierdzające uregulowanie należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki, a w przypadku importu towarów potwierdzające zapłatę podatku należnego od tego importu, w tym:

a)

dokumenty bankowe potwierdzające dokonanie przelewu lub innego rodzaju płatności,

b)

oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zapłaty gotówką zgodnie z odrębnymi przepisami lub uregulowaniu należności w innej formie, jeżeli zapłata lub uregulowanie należności nie nastąpiło za pośrednictwem banku.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że otrzymanie zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki możliwe jest w przypadku nabycia towarów lub usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, przed dniem rozpoczęcia przez podatnika wykonywania czynności opodatkowanych lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1. Prawo do wystąpienia o taki zwrot obwarowane jest jednak szeregiem warunków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zakupy dokonywane są przed rozpoczęciem wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca oświadczył, że inwestycja po zakończeniu wykorzystywana będzie do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli zatem spełnione są pozostałe warunki, o których mowa w art. 93 ustawy o VAT oraz w § 4 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. Związek może ubiegać się o zaliczkowy zwrot podatku. Zasada ta dotyczy również nabycia towarów i usług częściowo sfinansowanych dotacją, jeżeli kwoty należności uregulowane zostały w całości przez Wnioskodawcę, co potwierdzają będące w Jego dyspozycji dokumenty (określone w § 4 pkt 2 cyt. rozporządzenia).

Zwraca się jednak uwagę na fakt, iż złożenie wniosku o zaliczkowy zwrot podatku możliwe jest pod warunkiem, że wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 3, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynosi nie mniej niż 250.000 zł.

Fakt, iż realizacja inwestycji potrwa do 2010 r. nie ma znaczenia pod warunkiem, że w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie towarów lub usług, a w przypadku importu towarów, od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego, wykonane zostaną czynności opodatkowane.

Wniosek łącznie z oświadczeniem, o którym mowa w art. 93 ust. 2 ustawy, należy złożyć wraz z deklaracją podatkową, nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym spełnione zostały wszystkie warunki, o których mowa w art. 93 ust. 2 pkt 1-3 ustawy, uprawniające do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki (§ 5 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r.).

Składając wniosek Związek musi być już zatem zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do rejestracji Związku jako podatnika podatku VAT oraz możliwości ubiegania się o zaliczkowy zwrot podatku VAT od inwestycji finansowanych częściowo dotacją. Kwestie dotyczące prawa do ubiegania się o zaliczkowy zwrot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przed dniem rejestracji Związku jako podatnika VAT czynnego zostały rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji (Nr ILPP1/443-153/07-4/IN z dnia 20 listopada 2007 r.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl