ILPP1/443-1523/09-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1523/09-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.) oraz z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 17 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową wodociągu gminnego i przygotowaniem dokumentacji technicznej oraz korekty deklaracji w związku z przygotowaniem dokumentacji technicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową wodociągu gminnego i przygotowaniem dokumentacji technicznej oraz korekty deklaracji w związku z przygotowaniem dokumentacji technicznej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 4 lutego 2010 r. o własne stanowisko dotyczące korekty deklaracji oraz w dniu 17 lutego 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach swoich ustawowych zadań własnych, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a które w szczególności obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w miesiącu wrześniu 2009 r. rozpoczął budowę wodociągu gminnego Etap II i III. Łączna wartość inwestycji to kwota 8.564.286,02 zł, w tym podatek VAT w wysokości 1.544.379,45 zł.

Inwestycja ta realizowana jest przy współudziale środków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, gdzie podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym. Z chwilą zakończenia budowy wodociągu Gmina planuje oddać wybudowaną sieć w dzierżawę jednostce specjalistycznej, jaką jest Wojewódzki Zakład Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych w.... Z tego tytułu naliczony zostanie na rzecz Gminy czynsz dzierżawny w wysokości netto 1.000,00 zł miesięcznie. Przychód (czynsz dzierżawny) będzie fakturowany i opodatkowany 22% stawką VAT.

Ze złożonego w dniu 17 lutego 2010 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż istniejący wodociąg użytkowany jest obecnie przez Wojewódzki Zakład Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych w.... Gmina przekazała swoją sieć Zakładowi nieodpłatnie. W ten sam sposób początkowo planowano przekazać przedmiotową inwestycję. Jednak po konsultacjach Wnioskodawca zdecydował, iż nowy odcinek sieci zostanie wydzierżawiony (odpłatnie) wyżej określonemu Zakładowi, co w konsekwencji pozwoli Gminie na dalsze rozbudowywanie infrastruktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina będąc podatnikiem VAT może dokonać na podstawie przepisów zawartych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenia kwoty 1.544.379,45 zł i wnioskować o jego zwrot do Urzędu Skarbowego.

2.

Czy mimo, iż umowa dzierżawy z jednostką specjalistyczną w zakresie zarządzania i eksploatacji wodociągu zostanie zawarta w drugim półroczu 2010 r., tj. z chwilą zakończenia inwestycji, Gmina ma prawo rozpocząć dokonywanie stosownych odliczeń podatku VAT od faktur częściowych wystawionych przez wykonawcę inwestycji jeszcze w roku 2009.

3.

Czy Gmina ponosząc w okresie od dnia 13 października 2006 r. do dnia 2 września 2009 r. koszty w wysokości 95.098,60 zł, w tym podatek VAT w wysokości 17.148,93 zł za przygotowanie dokumentacji technicznej niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac budowlanych może dokonać stosownej korekty deklaracji i odliczyć wyżej określony podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisami art. 86 ustawy o VAT, Gminie przysługuje takie prawo. Podatek VAT zarówno bezpośrednio z inwestycji, jak i wynikający z kosztów poniesionych na przygotowanie inwestycji podlega odliczeniu, zgodnie z wyżej przytoczonym przepisem.

W związku z powyższym Gmina stoi na stanowisku, iż jej działania będą zgodne z obowiązującym prawem.

W uzupełnieniu z dnia 2 lutego 2010 r. Wnioskodawca stwierdził, iż jego zdaniem, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do dokonania korekty deklaracji za okres od października 2006 r. do września 2009 r. Koszty te zostały faktycznie poniesione przez Gminę i nigdy nie dokonała ona odliczeń z tym związanych. Biorąc pod uwagę odległość zdarzenia (październik 2006 r.) czynność ta nie będzie sprzeczna z prawem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina wykonując zadania własne, rozpoczęła we wrześniu 2009 r. budowę wodociągu gminnego Etap II i III. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest ze środków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że Gmina po zakończeniu zadania planuje oddać Zakładowi Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych wybudowaną sieć wodociągową w dzierżawę. Pierwotnie przedmiotowa inwestycja miała zostać nieodpłatnie przekazana Wojewódzkiemu Zakładowi Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że przekazanie Wojewódzkiemu Zakładowi Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych praw do używania i czerpania pożytków z przedmiotu umowy dzierżawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W odniesieniu do przedmiotowej czynności Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, przepisami, ponieważ oddanie sieci w dzierżawę nastąpi na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

Mając powyższe na uwadze, przy założeniu, że nabyte towary i usługi związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy. W przypadku, gdy w okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, Wnioskodawca ma prawo do zwrotu różnicy podatku na zasadach określonych w art. 87 ustawy.

Zainteresowany ma również prawo do dokonania korekty deklaracji, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, od wydatków ponoszonych w okresie od dnia 13 października 2006 r. do dnia 2 września 2009 r. pod warunkiem, iż przygotowanie dokumentacji technicznej niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac budowlanych dotyczyło budowy wodociągu gminnego Etap II i III (czyli wodociągu, który zostanie oddany w dzierżawę, stanowiącą czynność opodatkowaną podatkiem VAT).

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

W związku z powyższym Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowej inwestycji.

Wskazuje się ponadto, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Dotyczy to w szczególności sposobu przekazania i wykorzystania przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl