ILPP1/443-152/12-4/AWa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-152/12-4/AWa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług szkoleniowych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 maja 2012 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach programu (...) Konkurs ogłoszony przez (...) dotyczy dwóch faz rozwoju powiązań:

I.

wczesna faza (opracowanie strategii przygotowania wspólnego produktu lub usługi),

II.

faza rozwoju (przygotowanie i produkcja wspólnego produktu lub świadczenie wspólnej usługi).

Na chwilę obecną Spółka składa wniosek na wczesną fazę rozwoju. Projekt będzie nosił tytuł (...) Całkowita wartość wydatków to 1.358.090,64 zł, z czego kwota wydatków kwalifikowanych do dofinansowania ze środków publicznych wynosi 1.143.019,40 zł, natomiast kwota dofinansowania wynosi 857.113,58 zł i stanowi 74,99% całkowitej wartości.

W ramach dofinansowania Wnioskodawca planuje sfinansować opracowanie projektu architektonicznego dla drugiego etapu projektu inwestycyjnego - budowy budynku x, w którym w przyszłości będzie można np. postawić maszyny niezbędne do produkcji wspólnego produktu. Tak więc składany projekt pt. (...) będzie powiązany z drugim etapem projektu inwestycyjnego, który zakłada udostępnianie infrastruktury za opłatą. Zakres i zasady odpłatności za korzystanie ze wspólnej infrastruktury, usług, materiałów, wartości, środków i wyposażenia itd. zostaną ustalone w chwili ich udostępnienia na równych prawach i zasadach, zgodnie z zasadami prawnymi właściwymi dla danego projektu, przy czym odpłatność ta zostanie ustalona na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych i nie będzie przekraczała kosztów ponoszonych przez Zainteresowanego z tytułu utrzymania lub udostępniania inwestycji.

Ww. projekt zakłada również organizację przez Spółkę odpłatnych szkoleń dla członków X o następującej tematyce:

* zarządzanie projektami i grupą projektów,

* obniżanie kosztów,

* nowe technologie,

* ochrona środowiska.

Na pokrycie kosztów, jakie zostaną poniesione, Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie w ramach ww. projektu w wysokości 74,99%. Należy nadmienić, że na pokrycie kosztów organizacji szkoleń dofinansowanie wyniesie 70%, natomiast na opracowanie projektu architektonicznego 80%.

W piśmie z dnia 7 maja 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, wskazano następujące informacje:

1.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Zainteresowany nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

3.

Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

4.

Efektem prowadzonych przez Zainteresowanego szkoleń nie jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przedmiotowe usługi nie obejmują nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także nie mają na celu uzyskania lub uaktualniania wiedzy do celów zawodowych.

5.

Towary i usługi nabyte w związku z planowaną realizacją projektu pn. (...) będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt (...) zakłada organizację przez Wnioskodawcę częściowo odpłatnych szkoleń dla członków X, które to szkolenia opodatkowane będą - zdaniem Zainteresowanego - stawką 23%.

W ramach tego projektu planowane jest również sfinansowanie przygotowania planu architektonicznego dla drugiego etapu projektu inwestycyjnego - budowy budynku x, którego infrastruktura będzie udostępniana za opłatą (najem - stawka 23%). Zakres i zasady odpłatności za korzystanie w przyszłości ze wspólnej infrastruktury, usług, materiałów, wartości, środków i wyposażenia itd. zostaną ustalone w chwili ich udostępnienia na równych prawach i zasadach, zgodnie z zasadami prawnymi właściwymi dla danego projektu, przy czym odpłatność ta zostanie ustalona na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych i nie będzie przekraczała kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu utrzymania lub udostępniania inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usługi organizacji szkoleń na rzecz członków X może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o VAT lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., czy też podlega opodatkowaniu tymże podatkiem w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa organizacji szkoleń dla członków X nie będzie korzystała ze zwolnienia ani na podstawie art. 43 ustawy o VAT, ani na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. i będzie opodatkowana stawką podstawową w wysokości 23%.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. został znowelizowany art. 43 ustawy o VAT. W nowym art. 43 ust. 1 ww. ustawy wskazano jakiego rodzaju usługi edukacyjne będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT. I tak, w świetle znowelizowanej ustawy, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 pod warunkiem, że:

a.

prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone są przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane są w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W świetle art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa powyżej, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia powyższe dotyczą szczególnych kategorii podmiotów, czyli placówek oświatowych oraz uczelni wyższych. Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zainteresowany w ramach dofinansowania z programu ma otrzymać 74,99% całkowitej wartości poniesionych wydatków (na pokrycie kosztów organizacji szkoleń 70%), jednakże ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy ww. rozporządzenia nie precyzują co należy rozumieć pod pojęciem finansowania w 70% ze środków publicznych. Definicja środków publicznych zawarta jest w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - dalej: ufp. Zgodnie z tymi przepisami środki publiczne to dochody, którymi dysponują jednostki sektora finansów publicznych. Przepisy ufp stanowią, że środki publiczne przeznacza się na wydatki publiczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, sam fakt, że szkolenie organizowane przez podatnika VAT w praktyce finansowane jest ze środków unijnych nie przesądza o tym, że zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie ww. rozporządzenia. Warunek finansowania w 70% ze środków publicznych znalazłby zastosowanie w sytuacji, gdy zapłata za szkolenie dokonywana była przez jednostkę sektora finansów publicznych. Tak więc, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie miałoby zastosowanie na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia w przypadku zapłaty za szkolenie przez jednostkę sektora finansów publicznych. Potwierdzają to organy podatkowe, czego przykładem jest m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 września 2011 r., w której przeczytać można: "środki otrzymane przez Spółkę jako zapłata za szkolenie pracowników instytucji państwowych są de facto środkami publicznymi, o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Należy zatem uznać, że szkolenie jest w tym zakresie, w jakim płacą za nie instytucje publiczne, finansowane ze środków publicznych. Spółka ma zatem prawo stosować zwolnienie od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, dla tych usług organizacji szkolenia, których nabywcą usługi szkoleniowej w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania są takie podmioty jak szkoły publiczne, objęte przepisami o systemie oświaty, urzędy administracji państwowej oraz urzędy administracji samorządowej, a także inne jednostki sfery budżetowej (np. szpitale), które wysyłają swoich pracowników na szkolenia organizowane przez Spółkę".

Wnioskodawca nie spełnia również drugiego warunku, wymienionego w rozporządzeniu MF, a mianowicie organizowane przez Zainteresowanego szkolenia nie spełniają warunków umożliwiających zaliczenie ich do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.) (Dz. Urz. U.E. L 145/1 z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wskazuje co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl powołanego przepisu zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia organizowane będą dla grupy przedsiębiorców - członków X i będą dotyczyły zarządzania projektami i grupą projektów, obniżania kosztów, nowych technologii oraz ochrony środowiska. Szkolenia te nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (np. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216), a tylko takie szkolenia, zdaniem Wnioskodawcy, mogą być rozumiane jako szkolenia dotyczące kształcenia zawodowego i przekwalifikowania.

Reasumując, Spółka organizując szkolenia dla członków X nie spełnia żadnego z dwóch warunków wymienionych w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia MF, dlatego usługę organizacji szkoleń powinna opodatkować stawką VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z brzmieniem art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wynika, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 82 ww. ustawy, osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Równocześnie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, w myśl § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

* ze sprzedaży papierów wartościowych,

* z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

* ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

* z otrzymanych pożyczek i kredytów,

* z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach programu X. Konkurs ogłoszony przez (...) dotyczy dwóch faz rozwoju powiązań: wczesna faza (opracowanie strategii przygotowania wspólnego produktu lub usługi) oraz faza rozwoju (przygotowanie i produkcja wspólnego produktu lub świadczenie wspólnej usługi). Na chwilę obecną Spółka składa wniosek na wczesną fazę rozwoju. Całkowita wartość wydatków to 1.358.090,64 zł, z czego kwota wydatków kwalifikowanych do dofinansowania ze środków publicznych wynosi 1.143.019,40 zł, natomiast kwota dofinansowania wynosi 857.113,58 zł i stanowi 74,99% całkowitej wartości. Projekt będzie nosił tytuł (...) Ww. projekt zakłada m.in. organizację przez Wnioskodawcę odpłatnych szkoleń dla członków X o następującej tematyce: zarządzanie projektami i grupą projektów, obniżanie kosztów, nowe technologie oraz ochrona środowiska. Na pokrycie kosztów, jakie zostaną poniesione Zainteresowanego otrzyma dofinansowanie w ramach przedmiotowego projektu w wysokości 74,99%. Należy nadmienić, że na pokrycie kosztów organizacji szkoleń dofinansowanie wyniesie 70%. Zainteresowany nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Efektem prowadzonych przez Zainteresowanego szkoleń nie jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przedmiotowe usługi nie obejmują nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także nie mają na celu uzyskania lub uaktualniania wiedzy do celów zawodowych.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że świadczone przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada również statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a - c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Zwolnieniu podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, o czym stanowi § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia - jak wskazał Wnioskodawca - nie spełniają definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż nie obejmują nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także nie mają na celu uzyskania lub uaktualniania wiedzy do celów zawodowych. W związku z powyższym, nie została spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie. Spółka nie spełnia również pozostałych warunków umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia określonych w pkt a i pkt b analizowanego przepisu. Przedmiotowe usługi nie są bowiem prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Zainteresowany na świadczone usługi nie uzyskał również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W powyższym przypadku spełniony jest natomiast warunek wynikający z pkt c wskazanego wyżej artykułu, gdyż świadczone usługi są finansowane w 70% ze środków publicznych, o czym stanowi § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi jednakże na fakt, iż Spółka nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 pkt c ustawy w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia. Podkreślenia bowiem wymaga, iż aby Zainteresowany mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa wyżej, muszą być spełnione oba warunki łącznie.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe na rzecz członków X o tematyce: zarządzanie projektami i grupą projektów, obniżanie kosztów, nowe technologie oraz ochrona środowiska nie spełniają przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ani na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy, ani na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, świadcząc ww. usługi Spółka powinna stosować podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług szkoleniowych. Natomiast, kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2012 r. nr ILPP1/443-152/12-5/AWa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl