ILPP1/443-152/08-3/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-152/08-3/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. (data wpływu 8 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w latach 2004-2007 realizował w ramach Działania 2.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez program stypendialny Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego projekt "Pomoc stypendialna dla młodzieży z obszarów wiejskich", współfinansowany przez europejski fundusz społeczny i budżet państwa.

W ramach realizacji projektu Powiat otrzymane środki w około 95% przeznaczył na wypłatę stypendiów dla uczniów, a pozostałe wydatki związane były z obsługą projektu. Powiat zakupił towary i usługi, które nie zostały odliczone od podatku należnego, ponieważ dotyczyły one wykonywania zadań z zakresu edukacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość wykazania w deklaracjach dla podatku od towarów i usług kwoty podatku naliczonego za okres realizacji ww. projektu w latach 2004-2007 (i w ewentualnych korektach deklaracji za ten okres).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonując zadania zapisane w art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a w szczególności w zakresie administracji publicznej, podlega zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż w załączniku nr 4 do ustawy w pozycji 6 wymieniono usługi w zakresie administracji publicznej. Natomiast w pozycji 7 cyt. załącznika zostały umieszczone usługi w zakresie edukacji.

Nie dokonano odliczenia podatku naliczonego za usługi i towary zakupione do świadczenia usług edukacyjnych, gdyż jednostka wykonywała usługi zwolnione, a prawo do obniżenia kwoty podatku należnego następuje w okresie, w którym towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Powiat nie wykonywał takich czynności realizując swoje zadania ustawowe oraz realizując przedmiotowe projekt.

W związku z tym, Powiat nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług sfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa i odliczenia takiego nie dokonał. Pisemne potwierdzenie takiego stanowiska jest potrzebne do weryfikacji możliwości zakwalifikowania podatku od towarów i usług przez instytucję wdrażającą ZPORR, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże częściowo w oparciu o inne przepisy prawa niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Świadczenie usług edukacyjnych - bez względu na to czy podstawą świadczenia jest umowa cywilnoprawna czy też nie - zwolnione jest od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z treścią poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat w ramach swoich zadań realizował, dofinansowywany ze środków unijnych oraz z budżetu państwa projekt pod nazwą "Pomoc stypendialna dla młodzieży z obszarów wiejskich".

Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu były wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych od podatku. Powiat realizując ww. projekt wykonywał bowiem zadania nałożone ustawą o samorządzie powiatowym, zwolnione od podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia, ściśle związane z usługami w zakresie edukacji, zwolnionymi od podatku na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Do czynności świadczonych przez Powiat nie ma natomiast zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, na które we własnym stanowisku powołuje się Wnioskodawca.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowych zadań nie służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Brak jest zatem podstaw do wykazywania tego podatku w deklaracjach VAT-7.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej projektu pod nazwą "Pomoc stypendialna dla młodzieży z obszarów wiejskich".

Rozstrzygnięcia dotyczące projektów pod nazwą: "Wsparcie materialne edukacji młodzieży z obszarów wiejskich w szkołach średnich" oraz "Wspieranie kształcenia młodzieży wiejskiej w Powiecie" zawarte zostały w odrębnych interpretacjach z dnia 7 maja 2008 r. nr ILPP1/443-152/08-2/MT i ILPP1/443-152/08-4/MT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl